خط و نشان‌ جمهوری اسلامی برای اسرائیل؛ کاربران: جنگ «امت خامنه‌ای» است

 پرچم شیروخورشید ایران و پرچم اسرائیل در یک تجمع حمایت از یهودیان. آرشیوصدای آمریکا: در حالی که لفاظی‌های مقامات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ادامه دارد، شمار زیادی از کاربران با اعلام مخالفت با سیاست‌های جمهوری اسلامی می‌گویند هرگونه جنگ احتمالی که یک سوی آن اسرائیل باشد ربطی به مردم ایران ندارد و جنگ عوامل جمهوری اسلامی و رهبرانش با آن کشور است.

یاشار تبریزی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین، در پیامی ویدئویی با تأکید بر این که «اجازه ندهیم جمهوری اسلامی خاک ما را ویران‌تر از امروز کند»، تأکید کرد که «این جنگ، ملی و میهنی و ایرانی نیست»، بلکه جنگ «امت خامنه‌ای» با هدف «نابودی اسرائیل» است.

آقای تبریزی در پیامی که روز یک‌شنبه ۱۵ مهر منتشر کرده، درباره موشک‌پرانی جمهوری اسلامی به اسرائیل و احتمال پاسخ به آن، با تأکید بر این که این جنگ به ایران ربط ندارد، گفته است: «این جنگ ملی، میهنی و ایرانی نیست؛ این جنگی است بین گروه‌های تکفیری و تروریستی و امت خامنه‌ای با اسرائیل برای نابودی‌اش.»

این فعال حقوق بشر مشروطه‌خواه اهل تبریز، خطاب به مردم ایران تأکید کرده است: «اجازه ندهیم جمهوری اسلامی خاک ما را ویران‌تر از امروز کند.»

او همچنین با اشاره به اظهارات «آخوند خراسانی، احمد لشنی» که گفته بود «اگر روزی جمهوری اسلامی در ایران حکومت نکند، سرزمینی سوخته تحویلتان می‌دهیم تا نتوانید آبادش کنید»، تأکید کرد: «بمیرد ایرانی اگر اجازه دهد یک ملا کشورش را ویران کند.»
کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با فراگیر کردن هشتگ «جنگ خیلی ترسناکه»، درباره ۴۵ سال نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی ویدئوها و مطالبی منتشر کرده و گفته‌اند که دهه‌ها است که جمهوری اسلامی جنگ علیه مردم ایران را آغاز کرده است. در این زمینه، ترانه باجروانی، همسر دادخواه علی فتوحی از معترضان کشته شده در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با اشاره به جاری شدن «خون کشته‌ها در کف خیابان»، گفته است: «بله، جنگ خیلی ترسناک است، مخصوصا وقتی با دست خالی مقابل گلوله‌های جنگی دنبال حق زندگی‌ات هستی.» همچنین، مهسا پیرایی فرزند دادخواه مینو مجیدی از کشته‌شده‌های اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نیز نوشت: «جنگ خیلی ترسناک است، مخصوصا وقتی مادرت می‌رود توی خیابان برای اعتراض مسالمت‌آمیز و با ۱۶۷ گلوله ساچمه‌ای کشته می‌شود و از ترس این که جسدش دزدیده نشود سریع خاکش می‌کنند و تو جسمت را با دو کودک به ایران می‌کِشی روی مزارش، تنها چیزی که می‌بینی عکس‌های تن گلوله‌باران شده‌اش است و درد و ترومایی که تا آخر عمر داری!» پارسا قبادی، معترض کُرد مشروطه‌خواه که هر دو چشمش در جریان سرکوب حکومتی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ آسیب دیده، تصویری از چشمانش منتشر کرد و با شرح آنچه در جریان اعتراضات و بازداشت پس از آن بر او گذشته، نوشت: «بله، جنگ خیلی ترسناک است؛ مخصوصا آن‌جایش که صدها گلوله شلیک می‌کنند، جفت چشم‌هایت را کور می‌کنند، بازداشتت می‌کنند. با شوکر بدنت را می‌سوزانند. با باتوم بدنت را سیاه و کبود می‌کنند و به صدها درد بی‌درمان دچارت می‌کنند.»

در پی بالا گرفتن تنش‌ها در خاور میانه و احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به موشک‌پرانی جمهوری اسلامی به سمت این کشور، تمامی پروازها در فرودگاه‌های ایران از ساعت ۹ شب یک‌شنبه تا شش صبح دوشنبه لغو شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه گفته است: در حالی که اسرائیل با «نیروهای وحشی» به رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد، همه کشورهای متمدن باید قاطعانه در کنار اسرائیل بایستند. با این حال، رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون و برخی دیگر از رهبران غربی اکنون خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل هستند.

نتانیاهو افزود: «شرم بر آنها باد! آیا حکومت ایران تحریم تسلیحاتی را علیه حزب‌الله، حوثی‌ها، حماس و سایر نیروهای نیابتی آن اعمال می‌کند؟ البته نه. این محور وحشت در کنار هم ایستاده است. اما کشورهایی که ظاهرا با این محور تروریسم مخالف هستند، خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل هستند. چه شرم‌آور! بگذارید این را به شما بگویم، اسرائیل با یا بدون حمایت آنها پیروز خواهد شد. اما شرمساری آنها تا مدت ها پس از پیروزی ما در جنگ ادامه خواهد داشت.»

پیش از این و در پی پرتاب ده‌ها موشک از سوی جمهوری اسلامی به اسرائیل در روز سه‌شنبه گذشته، شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه‌ای گفت: «حمله موشکی امشب رژیم جمهوری اسلامی به اسرائیل، به‌صراحت اعلام جنگ علیه آن کشور و در حقیقت، اعلام جنگ علیه ملت ایران بود.»

ساعاتی پس از موشک‌پرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت اسرائیل و در حالی که این مسئله به موضوع داغ مدنظر کاربران ایرانی در فضای مجازی تبدیل شده است، سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای اظهارنظر کاربران به عنوان «حمایت از اسرائیل» در رسانه‌های اجتماعی را جرم‌انگاری کرد و از ایرانیان خواست علیه یکدیگر «جاسوسی» کنند.

بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی تأکید کرده‌اند که «جهاد ایدئولوژیک» جمهوری اسلامی به ایران و ایرانیان ربطی ندارد.

در این حال، در پی ماجراجویی‌ نظامی جمهوری اسلامی و حمله موشکی به اسرائیل، شماری از چهره‌ها و نهادها نسبت به پیامدهای ادامه تنش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی گفته است که «می‌توان هم به جمهوری اسلامی نه گفت و هم به جنگ.»
+23
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.