کشف مواد شیمیایی مرتبط با سرطان پستان در بسته‌بندی‌های غذایی

مواد شیمیایی موجود در بسته‌بندی‌های غذایی می‌توانند وارد بدن انسان شونددویچه وله: مطالعه جدیدی که از سوی دانشمندان در سوئیس انجام شد، ۱۸۹ ماده شیمیایی از جمله "بیسفنول آ، فتالات‌ها یا مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل، معروف به PFAS" را در بسته‌بندی‌های مواد غذایی شناسایی کرد که احتمالا می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند.

این مطالعه که در نشریه "Frontiers in Toxicology" منتشر شد، ثابت کرده که ۷۶ مورد از این مواد شیمیایی می‌توانند از بسته‌بندی به غذاها به بدن انسان منتقل شوند.

"پی‌ای‌اف‌اس‌ها" که اغلب آنها را "مواد شیمیایی مادام‌العمر" می‌نامند، زیرا در محیط تجزیه نمی‌شوند، در بسته‌بندی مواد غذایی برای جلوگیری از نفوذ چربی و آب در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌گردد. این ماده‌ همچنین در جوهر مورد استفاده برای چاپ دستورالعمل‌ها روی ظروف غذا یافت می‌شود.

به گفته دانشمندان، این ماده شیمیایی با کلسترول بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن مختلف و همچنین پاسخ آنتی‌بادی محدود به واکسن‌ها در بزرگسالان و کودکان مرتبط است.

"فتالات‌ها" نیز با چاقی دوران کودکی، آسم، مشکلات قلبی عروقی، سرطان و مرگ زودرس در افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله مرتبط است.

همچنین "بیسفنول آ" یک مختل کننده غدد درون‌ریز است که با ناهنجاری‌های جنینی، وزن کم هنگام تولد و اختلالات مغزی و رفتاری در نوزادان و کودکان مرتبط است. در بزرگسالان، این ماده شیمیایی با ایجاد دیابت، بیماری قلبی، اختلال نعوظ، سرطان و خطر مرگ زودرس ارتباط دارد.

بر اساس این مطالعه، از میان این مواد شیمیایی شناسایی شده در بسته‌بندی مواد غذایی، ۴۰ ماده در حال حاضر از سوی سازمان‌های نظارتی در سراسر جهان به عنوان "خطرناک" طبقه‌بندی شده‌اند.

دانشمندان همچنین ثابت کردند که از ۱۸۹ ماده شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی، ۶۷ مورد "ژنوتوکسیک" هستند و ممکن است باعث سرطان پستان شوند. بقیه این مواد شیمیایی نیز احتمالاً مختل کننده غدد درون‌ریز بدن هستند.

بر اساس نتایج این مطالعه پلاستیک تنها ماده موجود در بسته‌بندی‌های غذایی نیست که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. کاغذ و مقوا نیز حاوی ۸۹ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان هستند (کاغذ دارای مواد افزودنی مانند امولسیفایرها و چسب‌ها است) و شیشه تنها ماده‌ای است که هیچ خطری از این نظر ندارد.

برای کاهش خطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی و سرطان‌زا، می‌توان اقدام‌های زیر را انجام داد:

به جای آب بطری آب لوله‌کشی بنوشید. در صورت امکان از فیلتر آب استفاده کنید.

از گرم کردن غذاهای حاوی بسته‌بندی‌های پلاستیکی در مایکروویو خودداری کنید.

مواد غذایی را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی نگهداری نکنید. آنها را خارج کرده و در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید.
+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.