گزارش «رویترز» از نقش باندهای جنایتکار در اجرای «عملیات‌های تروریستی ایران در غرب»

العربیه: خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به بهره‌‌گیری ایران از آدم‌کش‌های اجاره‌ای و باندهای تبهکار در اروپا برای حمله علیه منافع اسرائیل و مخالفان جمهوری اسلامی پرداخت. بر اساس این گزارش، حکومت ایران در ماه‌های اخیر تلاش‌های برای آدم‌ربایی و انجام عملیات‌های تروریستی، به ویژه علیه اهدافش در اروپا و آمریکا، را افزایش داده است.

از سال ۲۰۲۰ تاکنون، ۳۳ عملیات ترور یا آدم‌ربایی علیه این اهداف در غرب صورت گرفته است. موساد معتقد است که این عملیات‌ها توسط حکومت ایران هدایت شده‌اند. رویترز، در این خصوص، به اسناد قضایی و مدارکی که مقامات دولتی غرب ارائه داده‌اند، دست یافته است. یکی از این اهداف، یک رستوران و مرکز یهودیان در مرکز شهر آتن بوده است. یک پاکستانی به نام سید فخر عباس از سوی ایران اجیر شده بود تا با همکاری یک باند تبهکار به این اهداف حمله کند. براساس مدارک دادگاه، واسطه عباس به او گفته بود که در ازای هر کشته ۱۵ هزار یورو دریافت خواهد کرد.

عباس که در پاکستان به اتهام قتل تحت تعقیب است و به آتن گریخته بود، با کمک موساد توسط پلیس آتن دستگیر شد. موساد اعلام کرده است که او بخشی از یک شبکه بین‌المللی از تبهکاران مزدور ایران بوده که برای انجام عملیات تروریستی به کار گرفته شده‌اند.
فخرعباس توسط عوامل ایران برای حمله به مرکز یهودیان در آتن اجیر شدبا اینکه دولت ایران این اتهامات را رد کرده است، اما تحقیقات رویترز نشان داده که ایران دست‌کم در دو مورد دیگر نیز از تبهکاران پاکستانی برای اجرای عملیات مشابه استفاده کرده است. هدف از این اقدامات، پوشاندن ردپای ایران بوده است.
تلاش ایران برای ترور مخالفانش در غرب
در آمریکا نیز جنگ پنهان ایران ادامه دارد. مقامات آمریکایی می‌گویند که تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به ایران مرتبط بوده است. برت هولمگرن، رئیس مرکز ملی ضدتروریسم در آمریکا، اعلام کرده که از سال ۲۰۲۰، تلاش‌های حکومت ایران برای انجام عملیات علیه مقامات سابق آمریکا، مخالفان ایرانی، یهودیان و منافع اسرائیل در آمریکا و سایر کشورها افزایش یافته است.

در این میان، متیو لویت، مدیر برنامه ضدتروریسم در اندیشکده «موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک»، اشاره کرده که این اقدامات باعث واکنش‌ دولت‌های غربی شده است. او گفت که کشورهای غربی دیپلمات‌های ایرانی را احضار کرده و به این اقدامات اعتراض کرده‌اند.

سال گذشته، رئیس موساد گفته بود که ۲۷ تیم تروریستی که توسط حکومت ایران «رهبری، هدایت و سازمان‌دهی» شده بودند، با همکاری موساد و شرکای غربی خنثی شده‌اند.

اما اروپا کانون اصلی این جنگ پنهان است.در دسامبر سال گذشته، یک مرد ایرانی-آلمانی پس از مشاهده محافظان یک کنیسه در بوخوم، یک کوکتل مولوتف را به ساختمان مجاور پرتاب کرد. این مرد نیز توسط فردی در ایران برای این حمله اجیر شده بود. همچنین، یک مرد ایرانی – آلمانی که درباره دو فقره قتل تحت بازجویی بود، اعتراف کرده است با یک مرد در ایران که به یک سازمان امنیتی مرتبط بود، در ارتباط بوده است.

یک پاکستانی دیگر نیز به نام آصف مرچنت، پس از سفر به ایران، تلاش کرده بود تا در آمریکا قاتلانی را برای انجام عملیات‌های تروریستی استخدام کند.
خالد مهدی‌اف، برای اقدام به قتل یک روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی اجیر شدمورد دیگر مربوط به تلاش برای قتل مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، بود که از طریق یک باند تبهکار اروپای شرقی و به مبلغ ۳۰ هزار دلار توسط خالد مهدی‌اف، شهروند آذربایجانی مقیم آمریکا انجام شد.

مقامات قضایی آمریکا از محمدرضا انصاری به عنوان فرمانده واحدی از سپاه پاسداران یاد کرده‌اند که مسئول استخدام آدمکش‌ها برای قتل مخالفان حکومت ایران است. همچنین شهرام پورصفی، دیگر عضو این واحد، به دلیل تلاش برای ترور مشاور امنیت ملی سابق آمریکا تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار دارد.

رسانه‌های غربی در دو سال اخیر گزارش‌های بسیاری درباره اجیر کردن باندهای تبهکار برای تهدید و قتل روزنامه‌نگاران و مخالفان جمهوری اسلامی منتشر کرده‌اند. هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل، حملات به مراکز یهودیان نیز افزایش یافته است. به‌تازگی، روزنامه «پولیتیکن» گزارشی درباره استفاده حکومت ایران از باند تبهکار «راوا مجید» در سوئد برای حمله به سفارت‌های اسرائیل در کپنهاگ و استکهلم منتشر کرد.
+25
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.