«تایمز» بریتانیا: نابودی تاسیسات زیرزمینی اتمی ایران با بمب‌های متعارف ممکن نیست

العربیه: روزنامه «تایمز» بریتانیا در گزارشی نوشت، تاسیسات هسته‌ای ایران که در عمق زمین واقع شده‌اند با «بمب‌های متعارف قابل انهدام کامل نیستند» و بمب‌های سنگرشکن اسرائیل فقط می‌توانند خسارات زیادی به آنها وارد کنند.

به نوشته «تایمز»، کارشناسان معتقدند تاسیسات هسته‌ای نطنز در مرکز ایران که از غرب تحت پوشش رشته کوه‌های زاگرس قرار دارند، در اعماق زمین واقع شده و بمب‌های سنگرشکن به سختی می‌توانند آسیب جدی به آن وارد کنند. گروه تهدیدات هسته‌ای می‌گوید پایگاه اتمی نطنز در سه طبقه زیرزمین بنا شده که در دوطبقه آن سانترفیوژها با گنجایش ۵۰ هزار عدد جای گرفته‌اند. در پایگاه نظنز، ۶ طبقه نیز روی زمین ساخته شده که دو طبقه آنها ۲.۵ کیلومتر مساحت دارند و مخصوص مونتاژ سانترفیوژهای گازی هستند.

مرکز تحلیل تصاویر ماهواره‌ای جینز می‌گوید با تحلیل یک دوره چهارماهه تصاویر ماهواره‌ای به این نتیجه رسیده است که ساخت و ساز در این پایگاه ادامه دارد. با توجه به حجم انباشت خاک در ورودی‌های تونل‌های غربی و شرقی، برآورد می‌شود که تاسیسات اتمی در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین درحال تکمیل هستند.

پایگاه فردو نیز در داخل یک کوه در حاشیه کویر مرکزی ایران ساخته شده که ارتش اسرائیل به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های جهان به سختی می‌تواند آن را با سلاح‌های متعارف نابود کند. به گفته متیو ساویل، مدیر دپارتمان علوم نظامی درموسسه سلطنتی خدمات یکپارچه (رئوسی) ، اسرائیل نمی‌تواند با سلاح‌های متعارف خود پایگاه‌های هسته‌ای ایران را نابود کند.
با این حال او می‌گوید: «اسرائیل ممکن است نتواند این مراکز اتمی را منهدم کند اما قادر است تا خسارات زیادی به آنها وارد کند که توسعه برنامه اتمی در آنها را به چند سال قبل برگرداند. اما دو مرکز اصلی غنی‌سازی اورانیوم ایران در عمق زمین ساخته شده است که اسرائیل برای نابودی آنها، به بمب‌هایی که فقط دراختیار آمریکا است، نیاز دارد.»

اسرائیل همچنین به بمب‌افکن «ب ۲ اسپریت» برای حمل بمب سنگرشکن هدایت شونده که حدود ۱۴ تن وزن دارد برای انهدام این مراکز اتمی ایران نیاز دارد. اما به گفته متیو ساویل، بر اساس تحقیقات مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا در سال ۲۰۱۰، تنها بمبی که می‌تواند تاسیسات اتمی زیرزمینی ایران را بطور کامل نابود کند، بمب اتمی است.
+7
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.