جمهوری اسلامی برای تولید سلاح هسته‌ای چه قدر زمان نیاز دارد؟

یورونیوز: حرکت جمهوری اسلامی به سمت ساخت سلاح هسته‌ای از جمله احتمالاتی است که همزمان با افزایش تنش بین ایران و اسرائیل مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به بررسی مدت زمانی پرداخته است که ایران در صورت تصمیم‌گیری در این زمینه در سطوح عالی، برای ساخت سلاح هسته‌ای به آن نیاز خواهد داشت. مقام‌های ایران تاکنون همواره تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور جنبه «صلح‌آمیز» دارد و تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

با این حال هر از چند گاه تهدیدهایی مبنی بر احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران از سوی مقام‌ها یا رسانه‌های داخلی مطرح می‌شود.

بسیاری از رسانه‌های آمریکا اکنون تخمین می‌زنند که ایران «تنها چند هفته» با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. این گزاره این هفته از سوی مجری مناظره نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا نیز تکرار شد.

این در حالی است که کارشناسان هسته‌ای به «نیویورک تایمز» گفته‌اند که فاصله ایران با ساخت سلاح هسته‌ای نه تنها «چند هفته» نیست بلکه تهران احتمالا برای ساخت چنین سلاحی «ماه‌ها و بلکه یک سال» زمان نیاز دارد.

هوستون جی وود، استاد بازنشسته دانشگاه ویرجینیا به «نیویورک تایمز» گفته است که از نظر او خطر اینکه ایران در سال جاری شروع به آزمایش سلاح هسته‌ای بکند، وجود ندارد.

او بر این باور است که جمهوری اسلامی پس از آنکه به اندازه کافی سوخت هسته‌ای تولید کرد حدود یک سال زمان نیاز دارد تا بتواند سلاح هسته‌ای بسازد.

زیگفرید هکر، مدیر سابق آزمایشگاه نظامی «لوس آلاموس» در آمریکا نیز به «نیویورک تایمز» گفته است که ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران احتمالا «ماه‌های طولانی» طول خواهد کشید.

کارشناسان به این رسانه آمریکایی گفته‌اند که اهالی رسانه اغلب ساخت بمب با اورانیوم غنی‌شده را با کل روند تبدیل آن به یک سلاح هسته‌ای اشتباه می‌گیرند.

در گزارش «نیویورک تایمز» آمده است که رسانه‌ها اغلب زمان لازم برای تولید سوخت مورد نیاز برای بمب اتم را بیان می‌کنند اما تولید سلاح هسته‌ای در نهایت جنبه‌های دیگری از جمله کار خالص‌سازی هسته ای، مهندسی، تولید و آزمایش نیز دارد.

به گفته زیگفرید هکر روند ساخت تولید سلاح هسته‌ای نیازمند پیشرفت زیاد در حوزه‌های متالوژی و مهندسی است.
+7
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.