ایران در لبه پرتگاه جنگ و اپوزیسیون منفعل و نظاره گر

در جواب موشک باران رژیم, قطع به یقین می توان گفت اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و جمهوری اسلامی نیز قطعاً و یقیناً اعلام نموده جوابی تندتر و کوبنده تر از حملات روز سه شنبه خواهد داد. لذا کاملا قابل پیش بینی است که عمل به مثل تلافی جویانه به پینگ پُنگی مرگبار تبدیل خواهد شد که ممکن است از "ناک اوت (knockout) یا ضربه فنی یک مسابقه بُکس (مشت زنی) بسیار خشن و خونین مُدرن فراتر برود و تبدیل به آوردگاه باستانی نبرد گلادیاتورها برای حفظ موجودیت و حیات خود تبدیل شود. تا در نهایت یکی از طرفین روی شن‌های سرخ کولوسئوم مرگ اجتناب ناپذیر را با افتخار در آغوش بگیرد. کولوسئوم یا صحنه نبرد باستانی نه تنها اسرار آمیز و سرنوشت ساز بود بلکه به نوعی مرکز اقتدار و حاکمیت رُم بود.
 
تصور سناریوی بدترین حالت یا فرانامه نافرجام یک سرانجام بد غیر قابل تصور نیست. به همین دلیل در علم "مدیریت و برنامه ریزی احتمالات برای وقایع بالقوه محتمل باید یک طرح احتیاطی یا برنامه احتمالی (Contingency Plan) در نظر داشت تا از پیشامد غیرمترقبه حداکثر استفاده را در راستای منافع ملی برد. اجازه بدهید کمی صریح تر و با زبان ساده تر منظورم را بیان کنم. اگر این جنگ تلافی جویانه متقابل و در حین حال ویرانگر ادامه یابد, بازنده نهایی آن چه کسی خواهد بود؟ اسرائیل اتمی با پشتیبانی آمریکا و کشور های غربی یا جمهوری اسلامی منزوی؟ به نظر شما کدام یک؟
 
همانگونه که گفتم فرض غیر ممکن, غیرممکن نیست. لذا برای لحظه ای می توان سناریوی بدترین حالت را فرض نمود که با بی خردی و حماقت مطلق رژیم آخرالزمانی جمهوری اسلامی که حتی "اعتقاد پسا آخرالزمانی"  ظهور امام زمان را نیز دارد, بیشتر منابع انرژی و تسهیلات و زیرساخت های حیاتی ایران نابود شده اند. متاسفانه اگر نگویم باورات, حداقل تصورات آخرالزمانی و اسطوره‌ای در جوامع مختلف باستانی از جمله ایران شیعی و  بابلی و یهودی و غیره وجود داشته است. بنابراین در چنین شرایطی وظیفه ایرانیان چیست؟ وظیفه و مسئولیت ایرانیان مخالف رژیم و بخصوص آنهایی که ادعای اپوزیسیون را دارند چیست؟ چرا خانه در آتش می سوزد و این جماعت مشغول به زد و خورد با یکدیگر به نظاره نشسته اند  و نه تنها تمامی خبرگی و مهارت بلکه انرژی خود را صرف جنگ های حیدری و نعمتی  در فضای مجازی و حقیقی کرده اند؟
 
متاسفانه اپوزیسیون همواره در مقابل حوادث بصورت عکس العملی و دنباله رو  و پراکنده "واکنش" نشان داده است که حوادث خونبار دی ۹۶ و آبان ۹۸ و جنبش زن زندگی آزادی نمونه هایی از آن هستند که بعد از "حادثه" تلاش نمودند با "موج سواری" برای آن برنامه ریزی کنند. چرا اپوزیسیون از پیش بینی سناریوها عاجز و در برنامه ریزی های احتمالی یا طرح های احتیاطی برای حداکثر استفاده از وضع پیش آمده ناتوان هستند؟  در مورد قتل مهسا و جنبش زن زندگی آزادی می توان بهانه آورد که نمی دانستیم و نمی توانستیم پیش بینی کنیم. این عذر قبول ! آیا پس از گذشت یک سال از هفت اکتبر و بخصوص بعد از حملات اخیر موشکی ایران و تهدید جدی و عزم جزم اسرائیل برای حمله قریب الوقوع به جمهوری اسلامی ایران, و عواقب احتمالی و پیامدهای نامعلوم آن, باز هم می توان ادعا کرد که نمی دانستیم و مغلوب و غافلگیر حوادث شدیم؟
 
نگارنده قریب به ۱۶ سال پیش, با توجه به تجربه سالها فعالیت پیشین در گردهمایی اپوزیسیون, در مقاله مفصلی تحت عنوان " زمینه یابی علل ناکامی اپوزیسیون" به معضل ناکامی اپوزیسیون در ایجاد اتحاد و وحدت گرایی و ضرورت ابتکار عمل را پیش از حادثه به دست گرفتن نوشتم, و در طی این سالها بارها نوشته و سخن گفته ام. بدون مبالغه می گویم که از بس نوشتم و گفتم بقول عامیانه "زبانم مو در آورد". اما بقول مذهبی ها چه سود؟ "یا علی رفتم بقیع اما چه سود. هر چه گشتم قبر فاطمه آنجا نبود". وانگهی حال که صحبت از "مذهبی" ها شد, باید اعتراف کرد که رژیم مکار و مذهبی جمهوری اسلامی با قدرت نفوذ فراوان در طی سالیان اخیر در درون به اصطلاح "اپوزیسیون برانداز" از سویی آن را "ناکام تر" کرده است و از سوی دیگر اپوزیسیون برانداز را تبدیل به مشتی تحلیلگر رسانه ای و کارشناس همه فن حریف رادیو تلویزیون ها یا کلاب هاوس و فضای مجازی نموده است. در نتیجه فعالین اپوزیسیون بجای برداشت تلفن و تماس با یکدیگر و دعوت به رایزنی و اتحاد مبتکرانه, منتظر تلفن رسانه های بیگانه هستند تا آنها را بعنوان کارشناس به برنامه خود برای چند دقیقه دعوت کنند. وضعیت بسیار اسفباری, که بنده در باره آن بارها نوشته و سخن رانده ام. اما چه سود؟
 
بنده دو ماه پیش در ۴ آگوست سال جاری مطابق با ۱۴مرداد ۱۴۰۳ همین خواسته را بعنوان پیشنهاد عاجل و اضطراری برای شاهزاده رضا پهلوی فرستادم و نوشتم با توجه به اینکه جنگ طلبی و ماجراجویی جمهوری اسلامی و گروه های تروریستی نیابتی آن ممکن است هر لحظه ایران را درگیری آتش افروزی خانمان سوزی بکند, آتش افروزی که تبعات و پیامدهای آن غیر قابل پیش بینی است. در این راستا رژیم نه با ملت ایران بلکه با گروه های تروریستی منطقه برای آغاز این درگیری به گفتگو نشسته است و ملت هیچگونه نمایندگی و صدایی در این میان ندارد؛ و در این بین صدای ملت ایران در میان آوای طبل جنگ به گوش نمی رسد و از نظر برخی ها ملت و به تبع آن اپوزیسیون بصورت منفعلانه منتظر حوادث هستند. در چنین شرایطی باید مبتکرانه و شجاعانه از فعالان سیاسی و رهبران احزاب که جناحی فکر نمی کنند و منافع ملی ایران را بر منافع جناحی و ایدئولوژیکی خود ترجیح می دهند دعوت به یک جلسه اضطراری و فوری فراجناحی متکثر برای رایزنی کرد. با رغبت هنوز منتظر جواب هستم.
 
و اکنون این درخواست را مجددا در این شرایط خطیر با همه ایرانیان و بخصوص آنهایی که خود را اپوزیسیون می نامند مطرح می کنم, تا با اتکا به "تجربه های ناکام مطالبات حداکثری" گذشته, حاضرند حول حداقل مخرج مشترک ها نوعی همگرایی و همسویی بوجود بیاورند  تا غافلگیر حوادث نشوند و بعد از حادثه در دهها گروه مختلف جمع نشوند تا ادعای رهبری کنند که نتیجه اسف بار آن را در طی موج سواری های جنبش زن زندگی آزادی شاهد بودیم که تجربه بسیار تلخی  و زیان آوری بود. اما بقول نلسن ماندلا مهم یک یا چند بار شکست خوردن و به زمین افتادن نیست بلکه مهم "برخاستن" است.پس بنا به ضرورت مبرم و تاخیرناپذیر زمان متحدانه برخیزیم تا شرمسار تاریخ نگردیم. زیرا مولانا می گوید: "هر که اول بنگرد پایان کار /  اندر آخر او نگردد شرمسار".
 
عبدالستار دوشوکی - مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن
+61
رأی دهید
-49

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۰
    Godless man - زمین، آنتراکتیکا

    ایرانیان عزیز، ابتدا عرض کنم من موافق رژیم فاسد و خونخوار جمهوری اسلامی نیستم، ولی خواهش میکنم در دام تله های اطلاعاتی و پروپاگاندای کشورهای دیگر نیافتید. شکی نیست که رژیم حاضر منابع مالی کشور رو صرف مقاصد خودش در کشورهای دیگر میکند. ولی این رو بدونید هیچ کشوری دلش به حال ایرانیان نمیسوزه از جمله اسراییل که با عوامل فارسی زبان خودشون در صدد استفاده راهبردی و استفاده از پروپاگاندا برای نابودی دولت ایران برای رسیدن به مقاصد خودشون هستند و نه چیزی که ایرانیان از دهان آنها و عواملشان می‌شنوند.اکثر ما ایرانیان خواستار تغییر شرایط در ایران هستیم ولی در نظر بگیرید دولت اسرائیل (و یا هر دولتی دیگر) تغییرات شرایط ایران را در جهت منافع راهبردی خودش میخواهد. من ضد یهود نیستم و فعال سیاسی هم نیستم. ولی فکر میکنم ما نباید گول رسانه های بزرگ که مقاصد خاص خودشان را دارند بخوریم. الان میبینم که خیلی از کامنت ها بوی این رو میده که افراد نگارنده ممکن هست به غیر از سرویس های اطلاعاتی ایران، به سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل هم وصل باشند.
    101
    14
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    Godless man - زمین، آنتراکتیکا

    شخصا اینکه دولت اسرائیل دلسوز ایران باشه رو( با توجه به کارنامه ای که دارند و استفاده از پروپاگاندای‌ وسیع در داخل ایران و رسانه ای در خارج از ایران برای تاثیر در افکار ایرانیان و پنهان سازی کارهای که در فلسطین و لبنان انجام داده هست) رو منتفی می‌دونم. برای مردم اسرائیل احترام قائلم و از شرایطی که برای آنها و مردم منطقه پیش آمده نگران. ولی سیاستمداران همه جای دنیا به دنبال اهداف خاص خودشان هستند. کما اینکه اگر اسرائیل صلاح مردم ایران را میخواست به نگهداشتن حکومت پهلوی که برای ایرانیان خوب بود و رابطه ی معقولی با اسراییل داشت کمک میکرد. فراموش نکنیم که صهیونیست و حزب الله هر دو ایدئولوژی هستند که اهداف و منافع خود را دنبال میکنند که با اهدافی که ایرانیان برای ساختن مملکت خود دارند و در نظر گرفته اند کاملا متفاوت هست. خواهشا به اینکه دوستی چند هزار ساله گوشزد میشه رو با اندکی تامل نگاه کنید. کسی دلش به حال مردم کشور دیگر نمیسوزه (در مورد دلسوزی و کمک حکومت ایران برای حماس و حزب‌الله لطفاً نقش ایدئولوژی رو فراموش نکنید) امید صلح و دوستی پایدار بین مردم ایران، اسرائیل و فلسطین و نبود جنگ.
    91
    20
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    شاید این راهی است که مردم ایران و جهان با آغاز جنگ و هرج و مرج داخلی و در نهایت یک حرکت وسیع مردمی از شر حکومت کثیف اسلامی رهایی یابند
    5
    117
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Guzzan - گوتنبرگ، سوئد

    توو روح هرچی فلسطینی و فلسطینی دوست. ایران(پارس) قلب من و ایرانی (پارسی) یار و یاور من. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    5
    90
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مهرداد معتمد - مونیخ، آلمان

    فعلا بی بی سی و صدای آمریکا و ایران اینترنشنال تعیین می کنند اپوزیسیون چه کسانی هستند و چه استراتژی باید داشته باشند. یعنی انگلیس و آمریکا و عربستان. بدترین نمونه اش گروه همبستگی جورج تاون بود. نویسنده محترم علیرغم مطلب خوب اما ظاهرا در توهم است که روی رضا پهلوی حساب باز کرده بود
    79
    11
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    arian1 - ابادان، ایران
    همانطور که سال 57 امثال شما مطمئن بودید و 5 نسل را سوزاندید. تغییرات باید از درون انجام شود این صادرات اسلام و آزادی را از خارج مرزها بگذارید کنار. همان یکبار آن پیر کثیف را صادر کردید بس است. خوب انگلیس و آمریکا این بوزینه های سامی به ریش ملتمان خندیدند. زمان مهسا رژیم بمب و موشک داشت ولی بزرگترین شکست تاریخ شیعه را بدون سزارین و واسط خارجی متحمل شد. عقده های خود را سر مردم بدبخت خراب نکنید.
    15
    2
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان

    Godless man - زمین، آنتراکتیکا
    من یکی یاد گرفتم کسی که اول جمله اش میگه من طرفدار رژیم جمهوری اسلامی نیستم ولی ..... دیگه بقیه مطالبش رو نمیخونم اما این بار مطلب شما رو خوندم مسئله بر سر این هست که درسته که هیچ کشوری به فکر ما نیست اما اینهائی هم که سر قدرت هستند ایرانی نیستند و همه ما میدونیم که کشور به دست این جنایتکاران اشغال شده اما شاید این جمله درست باشه که دشمن دشمن من در راستای اهداف من هست یا بقول ضربل المثل خودمون عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
    0
    20
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    نویسنده مقاله انگار در ۱۰۰ گزشته خارج از منظومه شمسی زندگی کرده، جوری از اپوزرتسیون نوشته انگار واقعا همچین چرندی داریم،رااگر منظورتون از اپوزر مسیح صیغه یغه نجان، امیر شرم اور ، مریم ۴ چشم است یا حامد پی اس الکرایینی باید گفت ،بهتره برای شفا یک سر بری پیش رضا عرب یا دخیل به تنبان خمی سیکزاده ببندی. در مورد اسراییل ، برای مل همیشه نرغ همسایه قاز است، مم از رژیم خدای ژیم و خصوصا مسلک صیغهزاده های ۱۲ الاغی باجناق باز متنقگفرم، ولی تو تاریخ این آب و خاک اسلاف این صیغهزاده ها یعنی مغل اعراب و مغل و از همه بدتر لجن های قاجار سر تعظیم به این ابو خاک فرو آوردند ای باند صیغهزاده و باجناق باز که عددی نیست. ولی اینکه ما به امید صهیونیست‌های بدتر از ملا ب ای نجات این آب و خاک باشیم نهایت حماقت است.و اونها هم با اون همه قد قد کنبد آهنین در برابر آبگرمکن های پر از باروت سپاه تروریستی لنگ انداختن به قول آلمان ها : آنطور که داغ می‌پزند نمی تونن داغ بخورن
    1
    11
    ‌پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.