واکنش ترامپ به ماجرای بحث‌برانگیز مجروحیت سربازان آمریکایی در حمله موشکی ایران به عین الاسد

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه‌شنبه جراحات وارده به نیروهای آمریکایی در حمله موشکی سال ۲۰۲۰ ایران به یک پایگاه عراقی را کم اهمیت جلوه داد و مدعی شد که در مقایسه با دولت بایدن، دولت او نسبت به تهران سخت‌گیرتر بوده است.

ترامپ در حین کارزار تبلیغات انتخاباتی خود در شهر میلواکی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در این بین یکی از خبرنگاران از او پرسید که چرا دولت او واکنش قاطع‌تری به حملات موشکی ایران علیه نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد عراق در سال ۲۰۲۰ نشان نداد.

آن حمله موشکی منجر به وارد شدن آسیب ترومای مغزی به بسیاری از نیروهای آمریکایی شد.

ترامپ در پاسخ،‌ همان ابتدا تعریف و اهمیت واژه «آسیب‌دیدگی» را زیر سوال برد. او گفت: «اول از همه، واژه مصدوم یعنی چه؟ یعنی چون آنها سردرد داشتند؟ چون که آن بمب‌ها اصلا به پایگاه اصابت نکردند.»

ترامپ در ادامه سخنان خود به جای گفتن نام ایران به اشتباه از نام عراق استفاده کرد و گفت: «بهتر است این را بفهمید، هیچ کس در قبال عراق سختگیرتر از من نبوده است. وقتی سخن از سختگیری می‌کنم، یعنی اینکه آنها هیچ پولی نداشتند. آنها پولی برای حماس نداشتند. پولی برای حزب الله نداشتند. و وقتی آنها را زدیم، آن‌ها هم ما را زدند و با ما تماس گرفتند و گفتند: ما به پایگاه شما شلیک می‌کنیم اما آن را نمی‌زنیم.»

ترامپ افزود: «حالا اگر شما یک خبرنگار راستگو بودید که نیستید، باید اینجوری می‌گفتید: هیچ یک از آن موشک‌های بسیار دقیق آن‌ها به پایگاه ما اصابت نکرد. همه آنها به بیرون اصابت کردند، و هیچ کس آسیبی ندید جز اینکه صدایش بلند بود و برخی گفتند که [این صدا] به آن‌ها صدمه زده است، و من هم این را قبول دارم.»

به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا، بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی در ژانویه ۲۰۲۰ در نتیجه حمله موشکی ایران به یک پایگاه در عراق دچار آسیب مغزی یا به عبارتی ترونای سر شدند.

حمله موشکی ایران به این پایگاه هوایی در عراق در تلافی دستور ترامپ برای حمله پهپادی برای کشتن قاسم سلیمانی در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ بود.

ترامپ در آن زمان هم جراحات نیروهای آمریکایی را کم اهمیت جلوه داد و گفت که «شنیده که چند نفر سردرد گرفتند و چند مشکل جزئی دیگر داشتند.»

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز سه‌شنبه بخشی از زمان مبارزات انتخاباتی خود در ویسکانسین را به انتقاد از سیاست خارجی دولت بایدن در پی حملات موشکی ایران علیه اسرائیل اختصاص داد.

ترامپ که در اولین دوره ریاست جمهوری خود از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم ها را مجدداً علیه تهران اعمال کرد، به خبرنگاران در میلواکی گفت: «هیچ کس به اندازه او در قبال ایران سختگیر نبوده است.»
+0
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.