در شب حمله ایران به اسرائیل چه اتفاقاتی افتاد؟

یورونیوز: ایران در عصر سه‌شنبه یکم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۳) دست‌کم ۱۸۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد که برخی از آن‌ها به خاک اسرائیل اصابت کرد. این دومین حمله ایران در سال جاری به اسرائیل است.

به گفته ارتش اسرائیل، حدود ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی، ایران موشک‌های خود را به سمت این کشور شلیک کرد که موجب به صدا در آمدن آژیرهای خطر در سراسر اسرائیل شد.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اظهار داشت که اسرائیل با موفقیت بیشتر موشک‌ها را رهگیری کرد و دو ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده نیز حدود ۱۲ فروند رهگیر را برای کمک به ارتش اسرائیل، شلیک کردند.

از طرفی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که نیروهایش برای اولین بار از موشک‌های مافوق صوت فتاح استفاده کردند و مدعی شدند که ۹۰ درصد پرتابه‌های آن‌ها به اهداف خود اصابت کرده است.کجا هدف قرار گرفت؟
منابع سپاه پاسداران به رسانه‌های دولتی در تهران گفته‌ند که در این حمله سه پایگاه نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور استفاده کردیم و منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی را که مسئول نسل‌کشی در غزه و لبنان هستند، هدف قرار دادیم.»

 با این حال، سخنگوی پنتاگون افزود که در اسرائیل «کمترین آسیب بر روی زمین» به بار آمده است.

چندین مجروح نیز گزارش شده است، اگرچه هیچ یک از آن‌ها نیروها یا اتباع آمریکایی نبودند.

همچنین، رسانه‌های اسرائیل از کشته شدن یک زن ۳۰ ساله به نام «شحر گلدمن» خبر دادند.
چه کشورهایی به کمک اسرائیل آمدند؟
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعداً گفت که شرکای آمریکا نیز به اسرائیل و واشنگتن در کمک به مقابله با این حمله کمک کردند. هر چند که از افشای نام‌ این کشورها خودداری کرد و به خبرنگاران گفت که به آنها اجازه می‌دهد خودشان اظهار نظر کنند.

یکی از این کشورها بریتانیا است که وزیر دفاع آن به کمک نیروهای خود در دفع حملات ایران اشاره کرد.

این حمله خیلی سریع پایان یافت و نمایندگی ایران در سازمان ملل، حدود ساعت ۸ شب اعلام کرد که حمله به پایان رسیده است.

بر طبق مواضع رسمی، تهران در خصوص آغاز این حمله به واشنگتن اطلاع نداده بود.
علت این حمله چه بود؟
وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که این حمله «در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله تعرض به حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رساندن رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران بود، و نیز به شهادت رساندن دبیرکل حزب الله لبنان و سردار نیلفروشان مستشار عالی نظامی کشورمان در بیروت» صورت گرفته است.
بعد از این چه می‌شود؟
هر چند که وزارت امور خارجه ایران رسما گفته که عملیات آن‌ها تمام شده است اما پس از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران برای پرتاب موشک‌ها تاوان «پرداخت خواهد کرد.»

آقای نتانیاهو در جلسه کابینه امنیتی گفت: «امروز عصر ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد و تاوان آن را خواهد داد.» وی افزود: «رژیم تهران عزم ما برای دفاع از خود و تحمیل هزینه بر دشمنان را درک نمی کند.»

گروه‌های مسلح حامی ایران در عراق اعلام کردند که اگر ایالات متحده آمریکا به هر واکنشی از سوی اسرائیل بپیوندد، یا اگر اسرائیل از حریم هوایی عراق علیه تهران استفاده کند، پایگاه‌های آمریکا در عراق و منطقه را هدفی برای خود می‌دانند.

گروه فلسطینی حماس از حمله موشکی سپاه ایران به اسرائیل تمجید کرد و آن را «قهرمانانه» خواند. همزمان گروهی از ایرانیان با حضور در خیابان‌ها از این حمله ابراز خرسندی کردند.
+3
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا
    اگر اسرائیل واکنشی کوبنده تر نشان نده آنوقت بقیه گروه های تروریستی جسارت این را پیدا خواهند کرد تا عملیاتهای خرابکارانه بیشتری علیه مردم اسرائیل انجام دهند
    15
    26
    ‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.