واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم

 پرچم شیروخورشید ایران و پرچم اسرائیل بر دوش دو زن جوان ـ آرشیوصدای آمریکا: پیام مستقیم نخست‌وزیر اسرائیل به مردم ایران واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی ایرانیان در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته و گروهی از کاربران آن را پیامی معنادار و هشداری جدی به جمهوری اسلامی و سرآغاز نظم نوین در خاورمیانه با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم دانسته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۹ مهر در پیام ویدئویی مستقیمی به مردم ایران گفت که «ایران بالاخره آزاد خواهد شد و آن لحظه خیلی زودتر از آن چه مردم فکر می‌کنند فرا خواهد رسید و همه چیز متفاوت خواهد بود.»

این اظهارات واکنش‌های گسترده‌ کاربران ایرانی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

پویان خوشحال، فعال مدنی و روزنامه‌نگار، پیام بنیامین نتانیاهو به ایرانیان را «اولین اقدام او پس از هدف قرار دادن یکی از بازوهای جمهوری اسلامی در منطقه» توصیف کرد و گفت که این «پیام آزادی برای مردم ایران» با سه هدف «نمایش قدرت به جمهوری اسلامی، منزوی کردن جمهوری اسلامی در منطقه، و درخواست از مردم ایران جهت تلاش برای تقویت نارضایتی داخلی» است.
روزبه حسینی، فعال سیاسی، نیز گفت که با سخنان نخست‌وزیر اسرائیل به یاد اظهارات پیشین فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مخالف جمهوری اسلامی افتاده است که گفته بود: «ملت ایران بیدار شید. نانمان را بردند. وطنمان را بردند. اعتبارمان را بردند. امنیتمان را بردند. جان عزیزانمان را گرفتند. الآن ما منتظر چه هستیم؟» سیما ثابت، روزنامه‌نگار، نیز با بیان این که آقای «نتانیاهو پیش از این‌هم به مردم ایران پیام داده بود»، اضافه کرد: «اما آیا انتشار این پیام به فاصله کمی بعد از کشته شدن حسن نصرالله، بیش از آن که خطاب به مردم ایران باشد، هشداری به حکومت جمهوری اسلامی است؟» حسین آقایی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، پیام نخست وزیر اسرائیل به مردم ایران را «واضح و معنادار» توصیف کرد و گفت: «امروز خاورمیانه در لحظه تغییر سرنوشت قرار دارد.»

او تأکید کرد: «خاورمیانه در مسیر نظم نوین گام برداشته است؛ نظم نوینی که با توسعه پیمان ابراهیم و پیمان کوروش در سایه اراده مردم ایران و اسرائیل رقم خواهد خورد.»

به گفته حسین آقایی، «فرصت مهیا است» و «پنجره فرصت برای مردم ایران و منطقه باز شده است، تنها مردم ایران باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند» و «شاید این فرصت دیگر برای ایران مهیا نشود.» حامد فرد، خواننده رپ اعتراضی، نیز به بخشی از اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل اشاره کرد که گفت: «دو ملت باستانی ما، مردم یهود و مردم ایران، بالاخره در صلح خواهند بود. دو کشور ما، اسرائیل و ایران، در صلح خواهند بود.» نریمان غریب، پژوهشگر امنیت سایبری، نیز نوشت که نخست‌وزی اسرائیل «وسط خنثی کردن حزب‌اللهی‌ها در لبنان و سوریه و حوثی‌ها» پیام ویدئویی ناگهانی نیز «برای ملت ایران ضبط کرد» و او «دقیقا اهمیت ارتباط با مردم ایران را می‌داند و شناخت کاملی از آخوند و ملت ایران دارد و می‌داند ما مثل آخوندها نیستیم.»
پانته‌آ رسولی، فعال سیاسی، نیز با اشاره به «پیمان کوروش»، گفت که «با جنایت هفت اکتبر، سوت پایان جمهوری تبهکار اسلامی زده شد» و «این جا آخر خط تروریست‌ها است و راه برگشتی ندارند.» بهنام قلی‌پور، روزنامه‌نگار، هم پیام بنیامین نتانیاهو را «بی‌سابقه و صریح» و همچنین «بسیار مهم و عجیب» دانست و گفت: «یا می‌توان این پرسش را مطرح کرد که پسر فاطمه در اقدامی جنون‌آمیز ابراهیم رئیسی، اسماعیل هنیه و حسن نصر‌الله را قربانی کرد و راهبرد "وفاق ملی" را پیش گرفت تا نجات یابد؟»
یکی دیگر از کاربران ایرانی فعال در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «شما هم مثل من حس کردید این پیام با همه قبلی‌ها فرق دارد؟ به نظرم صرفاً ژست و لفاظی معمولی یک سیاستمدار نیست و نشانه اتفاق مهمی است که به‌زودی خواهد افتاد!» بابی افروز، فعال سیاسی، نیز به کارزار «وکالت» به شاهزاده رضا پهلوی اشاره کرده و درباره پیام نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به «نابود کردن تروریست‌های حماس و حزب‌الله»، سخنان چند روز قبل شاهزاده رضا پهلوی خطاب به اسرائیل را مورد توجه قرار داده است. از سوی دیگر، برخی کاربران نیز بر مخالفان خرده گرفته‌اند که چرا ایرانیان از اقدامات اسرائیل و پیام نخست‌وزیر این کشور، استقبال می‌کنند. از جمله فواد شمس، فعال سیاسی، گفته که «هیچ سیاستمدار خارجی‌ای به فکر آزادی و آسایش مردم ایران نیست.»

همچنین، صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی ادعا کرد که «ایرانیانی که دل پری از جمهوری اسلامی دارند، بی‌توجه به واقعیت‌ها، دسته گل‌های بزرگی دارند برای اسرائیل می‌فرستند.»

زیباکلام افزود: «بسیاری از آنها نمی‌دانند که ۵۷ سال پیش در جنگ موسوم به ۶ روزه، اسرائیلی‌ها پیروزی به‌مراتب چشمگیرتری به دست آوردند. اما آیا پیروزی های نظامی توانسته منجر به صلح وثبات برای اسرائیل بشود؟»

در پاسخ به او، رضا بهروز، پزشک و فعال مدنی، گفت: «البته بیشتر از "دلِ پُر" است. ما خواهان نابودی جمهوری اسلامی و به طور کل ایدئولوژی نکبت ۵۷ هستیم.» برخی کاربران نیز از اقدامات اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور تشکر کرده‌اند.

در همین زمینه، یک کاربر نوشت: «ما هرگز مردم شما را فراموش نخواهیم کرد که از ما حمایت کردند در حالی که تمام جهان سکوت کردند و رژیم جنایتکار آخوندی فرزندان ما را سلاخی کرد.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۹ مهر در یک پیام ویدیویی «مستقیم و بی‌واسطه» خطاب به «مردم ایران» گفت که اسرائیل در کنار آنها ایستاده است و زمانی که ایران «بسیار زودتر از آن چه همه تصورش را می‌کنند» آزاد شود،‌ همه چیز «متفاوت خواهد بود.»

او با اشاره به این که جمهوری اسلامی هر روز «شما را تحت سلطه قرار می‌دهد» و در مورد دفاع از لبنان و غزه لفاظی‌های آتشین می‌کند، تأکید کرد که «رژیم هر روز منطقه ما را بیش از پیش در سیاهی و جنگ فرو می‌برد» اما «زمانی که ایران سرانجام آزاد شود - و آن لحظه بسیار زودتر از آن چه همه تصورش را می‌کنند فرا خواهد رسید - همه چیز متفاوت خواهد بود.
+112
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    جوانان ایران کاملا قادرند صداهای دوستانه ای را که سابقه ی 3000 ساله دارند و قدمت ان ها به عهد کوروش میرسد را درک کنند. تاکنون هر چی از اسلام به ایران رسیده ظلم و قتل و غارت و دزدی و فسق و فجور و جنایت بوده است
    7
    56
    دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    هه هه! شاهد از غیب رسید. توی یه خبر دیگه صحبت پیمان کوروش رو گفتم
    36
    6
    دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.