جمهوری اسلامی: نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران به لبنان نیست

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایرانرادیو فردا: در میانه تشدید نگرانی در منطقه و غرب از عواقب گسترش بحران نظامی میان اسرائیل و گروه حزب‌الله در لبنان پس از کشته شدن دبیرکل این مهم‌ترین بازوی نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران به لبنان نیست.

ناصر کنعانی روز دوشنبه، ۹ مهر، گفت ایران «معتقد است که ملت‌ها و کشورهای منطقه از جمله لبنان، از توانایی و اقتدار لازم» برای «مقابله با تجاوزگری‎‌ها» برخوردارند و «نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست».

او در پاسخ به گزارشگر روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال افزود «هیج درخواستی نیز از هیچ طرفی نداشتیم و اطمینان داریم که آن‌ها (حزب‌الله) نیازی به کمک‌های انسانی از این دست ندارند».

حسن نصرالله که ۳۲ سال از دوران چهار دهه‌ای موجودیت گروه حزب‌الله در لبنان دبیر کلی آن را در دست داشت، عصر جمعه، ششم مهر، در بمباران مقر فرماندهی ارشد این نیرو در ضاحیه در لبنان توسط جنگنده‌های اسرائیل کشته شد.

عباس نیلفروشان، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه‌های لبنان و سوریه و شمار دیگری از فرماندهان و مهره‌های ارشد حزب‌الله نیز که در آن نشست شرکت کرده بودند، نیز کشته شدند.

اسرائیل در عملیات هدفمند دو هفته اخیر خود غیر از دبیرکل حزب‌الله، تقریبا تمامی فرماندهان ارشد حزب‌الله را همراه با شماری از مهره‌های سیاسی و روحانیون برجسته وابسته به این گروه از پای درآورده است.

اسرائیل همچنین در واکنش به حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله به شمال اسرائیل که موجب تخلیه شهرهای شمالی اسرائیل از ده‌ها هزار تن از ساکنان شده، در یک سال اخیر بیش از ۵۰۰ تن از فرماندهان میدانی حزب‌الله را کشته است. این گروه مرگ این افراد را تأیید کرده بود.

حزب‌الله برای «همبستگی» با گروه افراطی حماس در باریکه غزه بلافاصله پس از این گروه حمله به اسرائیل را آغاز کرد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده و یکی از گروه‌های متحد تهران در منطقه است. ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخه سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. فراکسیون سیاسی حزب‌الله در مجلس لبنان هم نمایندگانی دارد.

اسرائیل در یک سال اخیر پیاپی خواهان آن بوده که حزب‌الله سرنوشت خود را به حماس در غزه گره نزند و شبه‌نظامیان خود را از مرز شمال اسرائیل دور کند تا مردم آواره شده اسرائیلی در فضای امن به خانه خود بازگردند.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی که بیش از چهار دهه پیش در لبنان با یاری فرماندهان وقت سپاه پاسداران ایران تشکیل شد، در ادامه فعالیت خود در مبارزه با اسرائیل، به یک حزب سیاسی نیز تبدیل شد و بخش بزرگی از مناطق شیعه‌نشین حومه جنوبی بیروت و همچنین جنوب لبنان در نزدیکی مرز شمالی اسرائیل را در کنترل خود دارد.

پس از مرگ حسن نصرالله، گروه‌هایی از نیروهای تندرو در جمهوری اسلامی ایران خواهان حضور در جبهه‌های جنگ حزب‌الله با ایران شده‌اند.

فرودگاه بیروت روز شنبه از دادن اجازه فرود به یک فروند هواپیمای ایران خودداری کرد زیرا ارتش اسرائیل در همان روز به صراحت به این فرودگاه هشدار داد که اگر هواپیمای ایرانی مشکوک با سلاح و نفرات به این فرودگاه برسد، فرودگاه را هدف قرار خواهد داد.

ایران ایر، خطوط هوایی مسافربری ایران، روز هفتم مهر اعلام کرد تا «اطلاع ثانوی» تمامی پروازهای خود به لبنان را متوقف می‌کند.

«داوطلبان» از ایران اما پیشنهاد کرده‌اند که از راه سوریه به لبنان اعزام شوند.

سخنگوی وزارت خارجه تهران در نشست خبری روز نهم مهر در اشاره به کشته شدن عباس نیلفروشان در حمله اسرائیل در ضاحیه، اظهار داشت «هیچ‌کدام از اقدامات تجاوزکارانه» اسرائیل که «مرتبط با ایران بوده، بدون پاسخ نمی‌ماند» و ایران «اقدامات متناسب و قاطع را انجام می‌دهد».

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هشتم مهر گفته بود کشته شدن عباس نیلفروشان «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، هشتم مهر گفت: واکنش ایران به کشته شدن حسن نصرالله امری است که رهبر نظام در مورد آن تصمیم خواهد گرفت و «حتما» تصمیم اتخاذ خواهد شد.

عدم پاسخ ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در حمله منسوب به اسرائیل در روز دهم مرداد امسال در تهران، با وجود درخواست «خون‌خواهی» که علی خامنه‌ای در پیام خود بر آن تأکید کرده بود، موجی از انتقاد و سرخوردگی در میان نیروهای وفادار به حاکمیت ایران را در پی داشته است.

اما ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه در تهران گفت «طولانی شدن برخی از اقدامات برای پاسخ‌گویی به معنای نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه نیست» و «هیچ اقدام تجاوزکارانه‌ای از لیست ما حذف نمی‌شود و ما به صورت قاطع عمل می‌کنیم».

یک منبع ارشد آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است «دولت جو بایدن نگران است که جمهوری اسلامی ایران پس از کشته شدن حسن نصرالله، درصدد حمله نظامی به اسرائیل باشد».

سی‌ان‌ان روز نهم مهر افزود نظر به این نگرانی، همکاری نظامی بین آمریکا و اسرائیل در طرح‌های دفاع از اسرائیل و جلوگیری از حمله تقویت شده است.
+2
رأی دهید
-36

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    ای بابا تازه چمدونم را پر از فشفشه و ترقه و چفیه کرده بودم که بریم انتقام عمو خرس الله را بگیریم. پ چی شد این انتقام زینب چشم براه و لخت منتظره ؟ مر جنگ نیستید و خ...ه ندارید. نمیخواد برید لبنان برا جنگ چند روز دیگه جنگ خودش میاد تهران
    1
    20
    دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا

    فعلاً رهبر فرزانه از ترسش رفته زیرزمین و جرأت نمیکنه که رجز بخونه چون میدونه این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست! اسرائیل همچین میزنه که سید علی گدا توی سوراخ موش کتلت بشه🤣
    1
    22
    دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    جمهوری چسلامی! 😂
    0
    12
    دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.