جدایی نکونام از استقلال؛ مغضوب میان مردم، رها شده از سوی حکومت

رسانه‌ها در ایران به صورت رسمی و غیررسمی از کناره‌گیری «جواد نکونام» از سرمربی‌گری تیم فوتبال «استقلال» خبر داده‌اندایران وایر: پیام یونسی پور
رسانه‌ها در ایران به صورت رسمی و غیررسمی از کناره‌گیری «جواد نکونام» از سرمربی‌گری تیم فوتبال «استقلال» خبر داده‌اند.

خبرگزاری‌ «تسنیم» و وب‌سایت «خبرآنلاین» به نقل از منابع رسمی خود از استعفای جواد نکونام خبر داده‌اند و رسانه «دیده‌بان» نیز با انتشار نامه‌ای منسوب به سرمربی استقلال، جدایی او از تیم و خداحافظی‌ از بازیکنان و هوادارانش را تایید کرد.

جواد نکونام، رکورددار بازی در تیم ملی فوتبال ایران با سابقه ۱۶۶ بار حضور در لیگ و جام حذفی فوتبال اسپانیا با پیراهن «اوساسونا»، می‌توانست به یکی از محبوب‌ترین، قابل احترام و اعتمادترین مربیان فوتبال ایران تبدیل شود. او اما تلاش کرد راهی چند ساله را در یک شب طی کند؛ راهی که مسیرش در ظاهر کوتاه اما سراب‌گونه بود؛ امضای «توبه‌ نامه» مورد نظر اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشمول عفو رهبری شدن، تن دادن به حذف و اخراج «وریا غفوری» از «فولاد» و «اردلان مطهری» و «عارف غلامی» از استقلال با دستور نهادهای امنیتی و حضور در راهپیمایی حکومتی اربعین، تمامی تلاش‌های مردی بودند که نمی‌دانست «خودش» کیست.

جواد نکونام چگونه به استقلال آمد و چه‌طور رفت؟
امضای «توبه‌ نامه» مورد نظر اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشمول عفو رهبری شدن، تن دادن به حذف و اخراج «وریا غفوری» از «فولاد» و «اردلان مطهری» و «عارف غلامی» از استقلال با دستور نهادهای امنیتی و حضور در راهپیمایی حکومتی اربعین، تمامی تلاش‌های مردی بودند که نمی‌دانست «خودش» کیست
***
جواد نکونام چگونه سرمربی استقلال شد؟
جواد نکونام برای رسیدن به نیمکت استقلال، مسیری طبیعی و مطابق با استانداردهای فنی، اخلاقی و بین‌المللی فوتبال را طی نکرد. او فولاد را در میانه لیگ قهرمانان آسیا تنها گذاشت و بعد مجبور به تن دادن به تعهداتی شد که فراتر از مرزهای ورزش بودند.

خبرگزاری «فارس» روز سه‌شنبه ۳۰خرداد ۱۴۰۲ نوشت: «جواد نکونام با پذیرفتن اشتباهاتی که در گذشته داشت و با مساعدت نهادهای ذی‌ربط، عفو رهبری شامل حالش شد تا بتواند به فوتبال بازگردد.»

فارس در سطر بعدی این خبر تاکید کرده بود که دستگاه‌های ذی‌ربط یا همان نهادهای امنیتی، از فرمان عفو «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ برای بخشش جواد نکونام استفاده کرده‌اند تا او موفق به بازگشت به استقلال شود.

رسانه سپاه درحالی جواد نکونام را به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی می‌کرد که مدیران این باشگاه تا ساعات پایانی همان روز از تایید خبر سرمربی‌گری او در استقلال امتناع می‌کردند.  

خبرگزاری «تابناک» پیش‌تر، در روز ۲۷‌خرداد ۱۴۰۲، شرط بازگشت جواد نکونام به فوتبال و نشستن روی نیمکت سرمربی‌گری استقلال را آنفالو کردن «علی کریمی» از صفحه اینستاگرامی‌ او و پاک کردن عکس دو نفره‌ خود با این ستاره سابق فوتبال ایران عنوان کرده بود.

شان حاکمیت و نهادهای امنیتی‌ آن برای نشستن یک مربی روی نیمکت تیم فوتبال، آنفالو کردن علی کریمی بود که البته جواد نکونام به این حد از تنزل و فرو ریختن خود تن داد.

جواد نکونام پس از حذف کردن پستی که تصویر خودش و علی کریمی را نشان می‌داد، با آنفالو کردن علی کریمی، امضای تعهدنامه و همین‌طور نوشتن نامه‌ای جهت مشمولیت عفو رهبری، مجوز نشستن روی نیمکت استقلال را به دست آورد.

اما آن‌چه شاید نمی‌دانست، این بود که نهادهایی که نکونام را برای نشستن روی نیمکت سرمربی‌گری استقلال مجبور به آنفالو کردن هم‌بازی قدیمی‌ خود می‌کنند، قرار است او را به زودی حذف کنند.
جواد نکونام نه پس از دربی تهران که حتی پیش از آغاز فصل از استقلال کنار رفت؛ وقتی مجبورش کردند که «مهدی هاشمی‌نسب» دستیار و یار قدیمی‌ خود را حذف کند و پس از آن، «آرمین سهرابیان» را به دلیل تتو روی ران پایش از استقلال کنار بگذارداو قرار بود پیش از فصل برود
جواد نکونام نه پس از دربی تهران که حتی پیش از آغاز فصل از استقلال کنار رفت؛ وقتی مجبورش کردند که «مهدی هاشمی‌نسب» دستیار و یار قدیمی‌ خود را حذف کند و پس از آن، «آرمین سهرابیان» را به دلیل تتو روی ران پایش از استقلال کنار بگذارد.

جواد نکونام دیگر تبدیل به مهره‌ای برای اجرا کردن تمامی دستورات لازم و ممکن از سوی هر نهاد امنیتی در استقلال شده بود؛ صرفا جهت بقایش!

خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ وابسته به سپاه پاسداران روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ادعا کرد که جواد نکونام، سرمربی فصل گذشته استقلال، اجازه سرمربی‌گری در این تیم را در فصل پیش رو نخواهد داشت.

این رسانه نوشته بود با‌ وجود این که دو سال دیگر از قرارداد جواد نکونام با استقلال باقی مانده است اما برخی مسایل باعث شده‌اند نهادهای نظارتی مواردی را مطرح کنند و به همین دلیل ادامه حضور این مربی در استقلال در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

به ادعای این خبرگزاری، سازمان اطلاعات سپاه موضوع خروج جواد نکونام از استقلال را به مسوولان «هلدینگ خلیج فارس» که مالکیت باشگاه را برعهده دارند، منتقل و اعلام کرده‌ بود که نکونام مجوز لازم برای فعالیت را دیگر ندارد.

در همان زمان یک منبع آگاه به «ایران‌وایر» گفت آن‌چه تسنیم به‌ عنوان «برخی مسایل» مطرح کرده، مربوط به «تعهدنامه وفاداری» جواد نکونام به خواسته‌های حکومت و مرتبط با عفو رهبری است که سال گذشته پس از آن‌چه خبرگزاری «فارس» «پذیرفتن اشتباهاتش» نامیده بود، مشمول حالش شد.
نکونام چگونه باخت؟
شاید سوال این‌گونه شکل بگیرد که چرا جواد نکونام در استقلال ماند؟ پاسخ اولیه این است که او در پایان فصل گذشته نیز هنوز جایگاهی میان هواداران استقلال داشت.

هم‌زمان با خبر کنار گذاشته شدن نکونام از استقلال، منبع «ایران‌وایر» گفته بود که مدیران باشگاه استقلال علاقه‌ای به همکاری مجدد با این سرمربی ندارند اما بنا به درخواست نهادهای امنیتی و صرفا برای جلوگیری از یارکشی‌های رسانه‌ای و تحریک‌ کردن جو ورزشگاه‌ها از سوی جواد نکونام و نگرانی‌هایش بابت برخوردهای امنیتی در آینده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی گرفته شده است، تا مسوولیت حذف او بر عهده مالک جدید باشگاه نباشد.

در حقیقت، مدیران باشگاه استقلال تلاش کرده بودند که جواد نکونام را وارد مسیر «خودتخریبی» کنند. پنج امتیاز از پنج بازی اولیه لیگ، یعنی یکی از بدترین آغازهای تاریخ استقلال در لیگ فوتبال ایران.

دریافت هفت گل در پنج مسابقه، دو شکست، دو تساوی و یک پیروزی و البته باخت در دربی تهران هر مربی را از نیمکت استقلال فرار می‌دهد.

جواد نکونام با یکی از پرمهره‌ترین، پرستاره‌ترین و گران‌قیمت‌ترین تیم‌های تاریخ این باشگاه ناکام ماند. مسلما یکی از دلایلش، گم شدن او میان حقیقت مربی‌گری و کذبی همچون پشتوانه نهادهای حکومتی بود.
+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.