حاشیه‌های ضیافت شام پزشکیان: دفاع یکی از زنان محجبه میهمان از حجاب اجباری

ایران وایر: پژمان تهوری
«مسعود پزشکیان»، رییس‌جمهور ایران، در آخرین برنامه خود پیش از عزیمت به‌سمت تهران، در هتل «میلنیوم» شهر نیویورک، میزبان جمعی از ایرانیان بود (حدود ۱۰۰ نفر) و اگرچه آن‌ها را به ضیافت شام دعوت کرده بود، ولی با آن‌ها شام نخورد و بلافاصله پس از شنیدن اظهارات شش تن از ایرانیان، دقایقی برای آن‌ها سخنرانی و هتل را با کلیه اعضای هیات همراه، به مقصد فرودگاه ترک کرد. ترددها در لابی هتل نشان می‌داد که نشست اصلی قبل از ضیافت شام و با تیم مشهور لابی «جواد ظریف» و با تعدادی از چهره‌های دانشگاهی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار «ایران‌وایر»، «علی واعظ»، مسوول بخش ایران در اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران»، «هومن مجد»، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، «تریتا پارسی»، بنیان‌گذار نایاک، «نگار مرتضوی»، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، «داریوش سجادی»، تحلیل‌گر سیاسی، «عباس امانت»، استاد دانشگاه ییل و «محسن میلانی»، استاد دانشگاه فلوریدا و …، شرکت‌کنندگان این نشست بودند که پیش از مراسم ضیافت، عموما هتل را ترک کردند.
اعتراض به حجاب اجباری و تداوم بازداشت نرگس محمدی
دکتر «سوسن ارفع‌نیا» که خود را متخصص و جراح ساکن کالیفرنیا معرفی کرد، اولین ایرانی بود که در حضور مسعود پزشکیان صحبت کرد. او به برخورد با زنان و دختران ایرانی در خیابان‌ها به‌بهانه حجاب اجباری اعتراض کرد و گفت: «این برخوردها در شان زنان ایرانی نیست.» او همچنین به تداوم بازداشت «نرگس محمدی»، برنده جایزه نوبل اعتراض کرد و خواهان آزادی او شد.

مسعود پزشکیان و هیات همراه اگرچه واکنشی به این صحبت‌ها نداشتند، اما یکی از زنان محجبه حاضر در جمع به این اظهارات واکنش نشان داد و از حجاب اجباری حمایت کرد. او حجاب را امری قانونی و مورد قبول زنان دانست و گفت من با حجاب احساس امنیت می‌کنم.
مسعود پزشکیان البته وقتی پشت تریبون قرار گرفت، با تاکید بر تلاش برای حل مشکلات داخل، تلویحا پاسخ دکتر ارفع‌نیا را داد و گفت: «خداوکیلی شرایط در داخل کشور این‌گونه که می‌گویید نیست و بزرگنمایی صورت گرفته است.»

یک جوان ایرانی نیز به نمایندگان از نسل دوم ایرانیان ساکن آمریکا دعوت شد تا مشکلات جامعه ایرانیان را مطرح کند. او نیز به مسدود بودن هر‌گونه مراوده مالی با داخل ایران اعتراض کرد و با بیان اینکه از خارج از کشور حتی نمی‌توان در داخل ایران یک هتل رزرو کرد، خواستار برطرف شدن موانع تردد ایرانیان به داخل کشور شد. او از ایده «وفاق ملی» دکتر پزشکیان تشکر کرد و گفت: «وفاق ملی باید شامل همه ایرانیان، با هر دین و مذهبی شود.»

«سعید سراج» نیز به نمایندگی از ایرانیان کانادا، از مسعود پزشکیان خواست که از حقوق ایرانیان خارج از کشور حفاظت کند. او توسعه روابط با ایرانیان خارج از کشور با هدف جذب سرمایه‌های فکری و مالی آن‌ها را مطرح کرد.

مسعود پزشکیان در این نشست با اشاره به قتل «مهسا (ژینا) امینی» و اعتراض جامعه جهانی به آن، آن را سیاست دوگانه و فریبکاری نهادهای حقوق‌بشری دانست و گفت: «آن‌ها چرا به قتل‌عام ۴۵ هزار فلسطینی در غزه واکنش نشان نمی‌دهند.»
حلقه امنیتی تیم پزشکیان و تماس محدود ظریف با مهمانان
اگرچه هیات همراه مسعود پزشکیان را نیروهای امنیتی، خبرنگاران و تصویربرداران و اعضای کابینه تشکیل می دادند، ولی حضور تیم امنیتی فضای سنگینی در هتل میلنیوم نیویورک ایجاد کرده بود. تردد مداوم آن‌ها در راهروها و کنترل همه تحرکات نشان می‌داد که آن‌ها حتی بر تماس‌های هیات همراه کنترل دارند.

جواد ظریف که معمولا در دولت «حسن روحانی» و در این‌گونه ضیافت‌ها برخورد گرم با مهمانان داشت، در ضیافت شام دکتر پزشکیان با همراهی نیروهای امنیتی وارد سالن شد و کنار پزشکیان نشست، ولی هیچ صحبتی در جمع نداشت و بدون کمترین گپ‌و‌گفت با مهمانان، بلافاصله جلسه را ترک کرد که حتی برای دقایقی، مسعود پزشکیان دنبال او می‌گشت.
حضور رافائل گروسی در هتل محل اقامت مسعود پزشکیان
«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از مراسم ضیافت شام مسعود پزشکیان در هتل میلنیوم حضور داشت. حضوری که به نظر می‌رسد برای دیدار با هیات ایرانی صورت گرفته، اما «مهدی سنایی»، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور، هر‌گونه دیدار میان هیات ایرانی و رافائل گروسی را رد کرد.

او به خبرنگار ایران وایر گفت: «به نظر آقای گروسی هم در همین هتل اقامت دارد و این مساله کاملا اتفاقی است و ربطی به حضور هیات ایرانی ندارد و ملاقاتی هم با ایشان انجام نشده است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در این سفر امیدهایی برای گشایش در پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌ها ایجاد شده، به این پاسخ بسنده کرده که وضعیت پیچیده است.

یک مقام عالی‌رتبه عضو هیات همراه مسعود پزشکیان نیز به ایران وایر گفت: «مساله اوکراین، از سرگیری مذاکرات و تفاهم را مشکل و پیچیده کرده و به نظر نمی رسد با دولت فعلی بتوان گفت‌وگو سازنده‌ای داشت. او همچنین گفت: «بازگشت ترامپ به قدرت می‌تواند شانس مذاکرات را افزایش دهد، چون اروپا با ترامپ ائتلاف مشترک علیه ایران تشکیل نمی‌دهند.»
کارگران منتظر قانون بودجه ۱۴۰۴ باشند
«علی طیب‌نیا» مشاور عالی مسعود پزشکیان در دوره تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که معافیت مالیاتی کارگران تا سه برابر و معافیت مالیاتی کارمندان تا دو برابر و حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم تعدیل خواهد شد. طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش ایران وایر که چه زمانی این وعده محقق می‌شود گفت: «این موضوعی بود که قبل از اعلام هماهنگ شده بود و حتما در قانون بودجه سال آینده لحاظ می‌شود.»
دلیل غیبت زنان کابینه در سفر به نیویورک
معمولا یک زن عالی‌رتبه، روسای جمهور را در سفرهای بین‌المللی همراهی می‌کند تا نمایندگان جمهوری اسلامی با ژست برابری جنسیتی در مجامع بین‌المللی ظاهر شوند، ولی در این سفر هیچ‌کدام از زنان عالی‌رتبه کابینه حضور ندارند. پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که فهرست هیات همراه مسعود پزشکیان به سفارت آمریکا جهت اخذ ویزا، قبل از رای اعتماد مجلس به کابینه صورت گرفته و به همین دلیل، زنان کابینه در این سفر غایب بوده‌اند.
+1
رأی دهید
-19

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.