کدام چهره‌های شناخته شده در میهمانی شام پزشکیان شرکت کردند؟ از تریتا پارسی تا ابراهیم نبوی

یورونیوز: چهره‌های مشهور به قرابت به لابی جمهوری اسلامی در آمریکا در ضیافت شام چهارشنبه شب دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک که با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران و هیات همراهش برگزار شد، شرکت کردند. آن‌ها که هستند و حضورشان نوید‌بخش چیست؟

ضیافت شام دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ساعت شش عصر روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر در هتل ملانیوم نیویورک، محل اقامت مسعود پزشکیان و هیات همراه برگزار شد.

بنابر گزارش خبرنگاران حاضر در روبروی این هتل بسیاری از مدعوین در هنگام ورود به ساختمان و در مقابل دوربین خبرنگاران صورت‌های خود را می‌پوشاندند.
چه کسانی حضور داشتند؟
تریتا پارسی، موسس شورای ملی ایرانیان آمریکا مشهور به نایاک و از نزدیکان به جریان موسوم به «دار و دسته نیویورکی‌ها» وزارت خارجه جمهوری اسلامی یکی از این حضار مشهور بود.

هومان مجد، روزنامه‌نگار و دیگر چهره نزدیک به این گروه که در جریان مذاکرات برجام در وین نیز حضور داشت و به تیم و شخص محمدجواد ظریف بسیار نزدیک بود، از دیگر حاضران این مهمانی بود.

علی واعظ، مدیر بخش ایران در اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» و از مشاوران رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران که فعالیت‌هایش اکنون به اتهام کوتاهی در نگهداری اسناد محرمانه تعلیق شده است، نیز در این ضیافت حضور داشت.

نگار مرتضوی، خبرنگار و عضو سابق نایاک، ابراهیم نبوی، نویسنده و طنزپرداز حامی جریان اصلاحات در جمهوری اسلامی، داریوش سجادی، تحلیلگر سیاسی، علی‌اکبر موسوی خوئینی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و محسن میلانی، محقق و نویسنده از دیگر چهره‌های شاخص حاضر در این مهمانی بودند.
احیای مذاکرات هسته‌ای ممکن است؟
با توجه به رویکرد مبتنی بر تسامح و تعامل با غرب که هیات ایرانی در سفر به نیویورک به نمایش گذاشته است و عزم این هیات برای احیای مذاکرات هسته‌ای، دعوت و حضور این افراد در مهمانی شام جمهوری اسلامی در نیویورک احتمالا با تلاش‌های آتی جمهوری اسلامی برای لابی‌‌گری در جهت نیل به اهدافی از جمله لغو تحریم‌ها بی‌ارتباط نیست.

از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌‌برد و به گفته سخنگوی هیات ایرانی «بر حسب اتفاق» در همان هتل میلانیوم سکونت دارد، شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گفت که مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی به زودی در تهران از سر گرفته می‌شود.

مسعود پزشکیان نیز روز سه‌شنبه در پی دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در خصوص احتمال احیای برجام اعلام کرده بود که قرار است کارگروهی برای گفتگو و یافتن راه‌حل برای این موضوع تشکیل شود.

او همچنین گفته بود: «زمان و مکان این اتفاق را وزرای خارجه تعیین می‌کنند.»

رسانه‌های ایران اگرچه از برگزاری این جلسه با عنوان «دیدار مسعود پزشکیان با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا» خبر دادند، اما گزارش از مهمانان حاضر در این ضیافت ارائه ندادند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری ایران طی سخنرانی در این جلسه گفت: « اگر این باور در ما نهادینه شود، همه با هم برای رشد و پیشرفت ایران تلاش خواهیم کرد. ما مشکلات را انکار نمی‌کنیم، اما واقعیت موجود در کشور ما با آنچه رسانه‌های غربی تبلیغ می‌کنند، بسیار فاصله دارد.»

مسعود پزشکیان در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «این کشور برای همه ماست و اگر پیشرفت کند هم اسلام حفظ می‌شود هم ولایت و هم خود ما، اما اگر دعوا کنیم و اختلاف داشته باشیم، هیچ کدام از اینها باقی نخواهند ماند. هیچ کس جز خود ما دلش برای ایران نمی‌سوزد و کسانی که دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند جز به نابودی ما رضایت نمی‌دهند.»

بنابر برخی گزارش‌ها، حضور تیم امنیتی رئیس جمهوری ایران در هتل ملانیوم نیویورک «فضای امنیتی سنگینی» ایجاد کرده بود و آن‌ها به صورت مداوم در راهرو حرکت می‌کردند و بر همه‌چیز کنترل داشتند.

همچنین، محمدجواد ظریف که در زمان دولت حسن روحانی در چنین ضیافت‌هایی برخوردی گرم با مهمانان داشت، اکنون با تیم حفاظت وارد شد و کنار رئیس جمهوری ایران نشست و هیچ گفتگویی با مهمانان انجام نداد.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده، آقای ظریف هنگام خروج از ساختمان هتل نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد.
+3
رأی دهید
-37

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان

    کاری به دیدگاهشان ندارم ولی هر چه هستند دست کم، رو بازی میکنند! همان هستند که میگویند هستند! امید دارند که این شخص منشا اصلاح باشد!
    26
    1
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Azadi hame - تهران، ایران
    حـ... ای ناپاک نایاک دار و دسته نیویورکی‌های دزد۰ لعنت بشما ۰ بخاطر پول خواهر و مادرتان را میدید۰باجناق های نجس. تریتا پارسی وظریف بیشرف ۰ وطن فروشهای کثافت نجس های تاپاله مچاله ها۰ و توده ای و کمونیست۰روزنامه نگاران ج۰ه۰بی وطن ها نوبت ایرانیها که بشه درختها آماده هست ۰ و همه شما ها مجازات میشوید۰۰ توبه کنید و به مردم بپیوندید۰۰۰ تا چند ماه دیگه روسها به ایران حمله ور میشوند چون آخوند ها چشمک زدند به آمریکا ۰۰ و ارباب را محل ندادند۰
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    ساندیس و سیب زمینی خور تو این سایت و ایران هستند ، اما اینها فقط دلار و چلو کباب میخورند . باور کنید مقداری راهم با ظرفهای یکبار مصرف و اگر کم آمد با دستمال یزدی شان میبرند . یک عده ایی هم غذاها و استخونهای باقیمانده را جمع میکنند و برای سگشان می برند ولی سگی ندارند ، مثل سرباز رهبر
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    اتفاقا اینها کسانی هستن که أصلا رو بازی نمیکنن. اسم اصلاح رو یدک میکشن، تلاش برای مذاکرات میکنن، ولی در نهایت میخوان وقت برای جمهوری سلامی و بقا اش بخرن که بتونن غارت کنن. واقعا ساده هستین. نهایت تمام این خیمه شب بازی ها سر نخش به خامنه ای برمیگرده.
    0
    1
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.