۱۱۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگردانده می‌شوند/آیا الواح مسترد شده واقعاً «سوغاتی» پزشکیان است؟

یورونیوز: همزمان با بازگشت مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران از سفر نیویورک، محموله‌ای از الواح هخامنشی شامل هزار و صد لوح عیلامی از آمریکا به ایران بازگرداند شد.

به نوشته رسانه‌های ایران این ششمین محموله از اشیاء باستانی ایران است که در سال‌های اخیر از آمریکا با پرواز به تهران بازگردانده می‌شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران با انتشار این خبر نوشت که این «سوغاتی» رئیس جمهوری نتیجه «رایزنی‌های فشرده» این وزارتخانه و وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو بوده است.

این الواح که روی آن بیشتر به خط میخی و زبان عیلامی یا آرامی نوشته شده در اشکال و ابعاد مختلف هستند و موضوعات آنها بیشتر درباره مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، نیازهای اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریش اول است.

ارنست هرتسفلد، باستان‌شناس، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی حدود ۳۰ هزار لوح هخامنشی کشف شده را که به خط میخی نوشته شده بود به صورت امانت به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو سپرد تا به مرور خوانده و ترجمه شوند.

طی سال‌ها، دولت‌های مختلف ایران پی‌درپی موضوع استرداد این الواح تاریخی را از طریق رایزنی با مقامات آمریکایی پیگیری کردند تا این که در فوریه ۲۰۱۸، دیوان عالی آمریکا به نفع ایران رأی داد.
آیا الواح مسترد شده واقعاً «سوغاتی» پزشکیان است؟
در سال‌های اخیر روند استرداد الواح معروف هخامنشی از آمریکا به ایران همچنان در جریان بوده و معمولا هر بار به مناسبت حضور رئیس جمهوری وقت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به همراه او به کشور بازگردانده می‌شده است.

اما هر بار، رسانه‌های نزدیک به دولت، کار استرداد الواح را به تلاش رئیس جمهوری وقت نسبت داده‌اند.

پیش از این، پنج محموله دیگر از این الواح به ایران بازگردانده شده است که دو مرحله آن شامل ۱۷۹ قطعه در سال ۱۳۲۷و ۳۷ هزار و ۲۷ قطعه در سال ۱۳۳۰ در دوران پادشاهی پهلوی بوده است.

در دوران حکومت جمهوری اسلامی نیز ۳۰۰ قطعه در سال ۱۳۸۳ در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، هزار و ۷۸۳ قطعه در سال ۱۳۹۸ در دوره حسن روحانی و ۳ هزار ۵۰۶ قطعه در سال ۱۴۰۲ در دوره ابراهیم رئیسی با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به تهران منتقل شد. برخی از این الواح تاکنون در ایران به نمایش عمومی گذاشته شده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین ایران در شهریور ۱۴۰۲ هنگام در بازگشت به تهران از آمریکا و در زمان ورود به فرودگاه، گفت که اشیاء باستانی ایران را با خود به «ارمغان» آورده است.

مسعود پزشکیان برای شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود و روز سه‌شنبه ۳ مهر سخنرانی کرد.
+3
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    سوغات پزشکیان واسه دلالان و خودیها و همونهائیکه فرشهای کاخ گلستان و آثار تاریخی و باستانی و تابلوهای قیمتی موزه امام علی و جواهرات سلطنتی رو در خارج از کشور به کلکسیونرها ، مفت و مجانی میفروشند !
    0
    2
    جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.