وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم

 تانک اسرائیلی. آرشیوصدای آمریکا: یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، درخواست آمریکا و متحدانش برای آتش‌بس موقت ۲۱ روزه با حزب الله را رد کرد. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در شمال آتش‌بس وجود نخواهد داشت. ما با تمام توان تا پیروزی و بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌های خود به مبارزه با سازمان تروریستی حزب‌الله ادامه خواهیم داد.»

آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه و هشت کشور دیگر روز چهارشنبه ۴ مهر خواستار آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در امتداد مرز اسرائیل و لبنان شدند و اعلام کردند درگیری در آن منطقه «غیرقابل تحمل و خطری غیرقابل قبول برای تشدید گسترده‌تر جنگ منطقه‌ای است.»

در این بیانیه آمده است: «ما آماده هستیم در این مدت بر اساس تلاش‌های ماه‌های گذشته به طور کامل از تمام اقدامات دیپلماتیک برای انعقاد توافقی بین لبنان و اسرائیل، که به طور کامل به این بحران پایان می‌دهد، حمایت کنیم.»

استرالیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند که در آن گفته شده یک درگیری منطقه ای گسترده تر «به نفع هیچ کس نیست؛ نه به نفع مردم اسرائیل و نه به نفع مردم لبنان.»

در بیانیه مشترک این کشورها که توسط کاخ سفید منتشر شد، تاکید شده است: «ما از همه طرف‌ها، از جمله دولت‌های اسرائیل و لبنان می‌خواهیم که فوراً آتش‌بس موقت را تأیید کنند.»

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، در مورد امکان اجرای این آتش‌بس ابراز امیدواری کرد و گفت «کلید اجرای آن» این است که باید دید آیا اسرائیل متعهد به اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی است یا خیر.

به گزارش رویترز یک مقام ارشد دولت بایدن گفت آتش‌بس پیشنهادی ۲۱ روزه شامل «خط آبی» اسرائیل و لبنان، که خط مرزی بین لبنان و اسرائیل است، می‌شود و به طرف‌ها اجازه می‌دهد تا برای حل و فصل دیپلماتیک احتمالی مناقشه مذاکره کنند.

این بیانیه در حالی است که هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه به نظامیان این کشور گفت که حملات هوایی در لبنان با هدف از بین بردن زیرساخت‌های حزب الله و مهیا کردن مسیر عملیات احتمالی زمینی توسط نیروهای اسرائیلی ادامه خواهد یافت.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، سپهبد هالوی روز چهارشنبه ۴ مهر در جمع شماری از نظامیان اسرائیلی مستقر در مرز این کشور با لبنان، با اشاره به غرش جت‌های جنگنده گفت: «حملات ما در تمام طول روز ادامه داشته است.»

او تاکید کرد که حملات هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله در لبنان «هم با هدف فراهم کردن زمینه برای ورود احتمالی شما و هم برای ادامه تضعیف حزب‌الله است.»

همزمان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با تاکید بر امکان وقوع یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه، تاکید کرد که احتمال حل و فصل درگیری‌های اسرائیل در غزه و با حزب الله در لبنان نیز وجود دارد.

جو بایدن روز چهارشنبه ۴ مهر در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» وقوع یک جنگ تمام‌عیار را محتمل دانست، اما گفت که به باور او هنوز «فرصت» هست و تلاش «ما برای دستیابی به توافقی که می‌تواند کل منطقه را به طور بنیادین دگرگون کند» ادامه دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه ۴ مهر تاکید کرد که ایالات متحده و شرکای آن به منظور جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام‌عیار و با هدف حرکت به سوی «فرایند دیپلماتیک» در رابطه با لبنان، به طور «خستگی‌ناپذیر» تلاش می‌کنند.

با شدت گرفتن عملیات نظامی اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله در لبنان، نگرانی‌ها از احتمال گسترش دامنه درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه افزایش یافته است.
+119
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    وقتی گروه تروریستی تا دندان مسلح قصد نابودی و جان مردم شما را کرده و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست ، آتش بس یک حرف احمقانه هست.
    2
    49
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    دمتون گرم، مهلت و امان بهشون ندید. الان بهترین وقته برای نابودی تمام این آشغالها، حزب الله و هر آشغال الله دیگه ای
    3
    51
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    درود بر اسرائیل، اسرائیل تا نابودی کامل حزب گ.الله و خرس الله مفتخور جنایتکار باید به جنگ ادامه بده و هر گونه توقف حمله به این تروریستهای جنایتکار اجازه تجدید قوا میده، پس حمله تا نابودی کامل اسلامیستهای تروریست باید ادامه یابد
    1
    46
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    afvid - فرانکفورت، آلمان

    دم اسراییل گرم که داره با شمشیر موسی هرچی چاهه روی سر منتظران مهدی چاهی خراب میکنه ، بزن و کوتاه نیا ، هرچی بیشتر بترکونی از زالوهای اسلامی کم کردی
    1
    47
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    نگویید مبارزه بلکه نسل‌کشی ای جانیان بالفطره.
    50
    3
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    خطاب به اون پیجریها(ساندیسیهای سابق) این مگس کُشی هست.
    2
    9
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    afvid - فرانکفورت، آلمان
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    جانی بالفطره اون محمد شماها بود که از دختر ۸ ساله تا پیرزنهارو با ساختن آیات جعلی از زیر نافش رد میکرد و الانم مقلدینش شدید شماها که معلوم نیست ...
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    دانای نادان - آمستردام، هلند
    جنگ جنگ تا پیروزی
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.