اسرائیل به مردم لبنان هشدار داد: فورا از مواضع حزب‌الله فاصله بگیرید

بی بی سی: خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که شماری از شهروندان این کشور در بیروت و مناطق دیگر از طریق تلفن ثابت تماس‌هایی هشدارآمیز دریافت کرده‌اند و از آنها خواسته شده تا به‌سرعت محل سکونت خود را ترک کنند. بنابر این گزارش، منبع تماس‌ها اسرائیل بوده است. اسرائیل امروز صبح ۱۵۰ نقطه را در شرق و جنوب لبنان بمباران کرده است.

ساعتی پیش هم دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در اقدامی کم‌سابقه به شهروندان و غیرنظامیان لبنانی هشدار داده بود که فورا از اماکن و تاسیسات حزب‌الله فاصله بگیرند.

صبح دوشنبه اسرائیل اعلام کرد حملات هوایی گسترده را به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان آغاز کرده است که در مقایسه با گذشته شدیدتر است.

اسرائیل و حزب‌الله لبنان همزمان با افزایش تنش‌های مرزی یکدیگر را به تشدید حملات تهدید کردند و به درخواست‌های بین‌المللی برای کنترل تنش و پیشگیری از حرکت در مسیر یک جنگ تمام‌عیار توجهی نشان نداده‌اند.

اکنون سخنگوی ارتش اسرائیل با اعلام خبر تشدید حملات در روز دوشنبه گفت: «حزب‌الله جنوب لبنان را به یک منطقه جنگی تبدیل کرده است. سلاح‌ها را داخل خانه‌های غیرنظامیان پنهان می‌کند و به تبع آن، شهروندان ساکن در جنوب لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

به گفته دانیل هاگاری، «۲۰ سال است که حزب‌الله در جنوب لبنان تسلیحات مستقر کرده و موشک‌های کروز را در داخل خانه‌های غیرنظامیان قرار داده است.»

دانیل هاگاری تهدید کرد که «حمله‌های دقیق و شدید در لبنان در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت.»

حزب‌الله اما اسرائیل را متهم می‌کند که عامدانه غیرنظامیان را در جنوب لبنان هدف قرار می‌دهد.

در همین حال حزب‌الله هم روز گذشته حملات خود به اسرائیل را تشدید کرد. برخی از پرتابه‌های این گروه روز یکشنبه به عمق بیشتری از خاک اسرائیل نفوذ کردند و در مناطقی فرود آمدند که طی ۱۱ ماه گذشته هدف قرار نگرفته بودند.

این موضوع سبب شد هزاران نفر از سکنه این مناطق در نزدیکی شهر حیفا خانه و کاشانه خود را ترک و به پناهگاه‌ها بروند.

اسرائیل دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت پیش، ۱۵۰ موشک و راکت و پرتابه به سوی خاک این کشور آمد که اکثر آنها از داخل خاک لبنان شلیک شده بودند.

در همین حال، ارتش اسرائیل هم دیروز در حملات هوایی متعددی علیه مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان گفته بود که سکوهای پرتاب موشک حزب‌الله را هدف قرار داده است.

ژنرال اوری گوردین، فرمانده ارتش اسرائیل در شمال این کشور، در همین رابطه گفت «ما آسیب قابل توجهی به حزب‌الله زده‌ایم و آن را ادامه خواهیم داد.»

هرتزل هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل، عملیات علیه حزب‌الله را به‌عنوان پیامی برای هر کسی در خاورمیانه توصیف کرد که «به دنبال آسیب رساندن به شهروندان اسرائیلی» است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفت این کشور برای بازگرداندن امنیت به شمال اسرائیل و بازگشت ایمن مردم به خانه‌هایشان در طول مرز اسرائیل و لبنان «به هر اقدامی لازم باشد» دست خواهد زد.

او در ویدیویی که در شبکه ایکس منتشر شد درباره مناقشه فزاینده با حزب‌الله گفت که این گروه تحت حمایت ایران از روز هشتم اکتبر «بدون هیچ گونه تحریکی» حملاتی را به اسرائیل آغاز کرد که ۶۰ هزار اسرائیلی‌ به دلیل آن خانه‌هایشان در امتداد مرز را ترک کردند: «در این ماه‌ها، آنها حتی یک روز هم حملاتشان را به ما متوقف نکرده‌اند. هیچ کشوری نمی‌تواند راکت‌اندازی عامدانه به شهرهایش را بپذیرد. ما هم آن را نمی‌پذیریم.»

تنش اسرائیل و حزب‌الله که از زمان انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله وارد فاز تازه‌ای شده است، منجر شد سازمان دفاع مدنی اسرائیل امروز دستور دهد تا کلیه مدارس در شمال آن کشور تعطیل شوند. بر اساس این دستور، کلیه خدمات آموزشی حداقل تا ساعت ۶ بعدازظهر روز دوشنبه باید متوقف شود.

گردهمایی و رویدادهای جمعی هم در بسیاری از نواحی شمال اسرائیل و بخش‌هایی از منطقه اشغالی بلندی‌های جولان محدود شده است. بر اساس این محدودیت‌ها، گردهم آمدن بیش از ۱۰ نفر در فضای باز و یکصد نفر در محیط سربسته ممنوع است.

سواحل هم به روی عموم بسته شده است.

وزارت بهداشت اسرائیل همچنین می‌گوید که بیمارستان‌ها در شمال این کشور دستور گرفته‌اند فقط در نواحی ایمن به بیماران رسیدگی کنند.

بیمارستان رمبام در شهر حیفا خدمات درمانی خود را به یک پارکینگ زیرزمینی منتقل کرده است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، آمار کشته‌های حمله روز جمعه اسرائیل به منطقه تحت تسلط حزب‌الله در بیروت به ۴۵ نفر رسیده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که چندین مقام ارشد این گروه مسلح را در حمله هوایی به ساختمانی در جنوب پایتخت کشته است.
دبیرکل سازمان ملل: نگرانم که لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود
دبیرکل سازمان ملل متحد می‌‌گوید نگران است که تشدید درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان به بحرانی دیگر مانند وضعیت غزه تبدیل شود.

آنتونیو گوترش دیروز یکشنبه همچنین گفت که در مورد توافق آتش‌بس در نوار غزه خوشبین نیست.

او که پیش از گردهمایی سالانه رهبران جهان در مقر سازمان ملل در نیویورک صحبت می‌کرد، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که حماس و اسرائیل هیچکدام به نظر نمی‌رسد واقعا خواهان آتش‌بس باشند.

در همین حال کاخ سفید می‌گوید در مورد پیامدهای افزایش تنش به اسرائیل هشدار داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که دولت آمریکا به اسرائیل گفته است بر این باور است که تشدید تنش نظامی در امتداد مرز لبنان مغایر با منافع این کشور است.

آقای کربی صبح یکشنبه در مصاحبه با شبکه اِی‌بی‌سی گفت که تشدید نبرد در روزهای گذشته «موید اهمیت بالای تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک است».

او گفت: «احتمالا کسی متوجه نشده است که این کار چقدر دشوار خواهد بود. اما این دلیل نمی‌شود که از این کار منصرف شویم.»

آقای کربی افزود که کاخ سفید به مقام‌های اسرائیلی گفته است که «باور ندارد تشدید این مناقشه نظامی با منافع آنها همسو باشد» و به هدف اعلام شده ارتش اسرائیل مبنی بر بازگرداندن اسرائیلی‌ها به خانه‌های خود در شمال آن کشورکمکی نخواهد کرد.
سپاه پاسداران از دستگیری «۱۲ نفر از عناصر همکار اسرائیل» خبر داد
درگیری‌ها در جنوب لبنان و شمال اسرائیل در حالی ادامه دارد که امروز روابط عمومی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای از دستگیری «۱۲ نفر از عناصر همکار اسرائیل» در ۶ استان ایران خبر داد.

در این اطلاعیه گفته شده است که این افراد «قصد انجام اقدامات ضدامنیتی» داشتند.

سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرده است: «شبکه‌ای متشکل از ۱۲ نفر از عناصر مزدور و همکار رژیم صهیونیستی که قصد انجام اقدامات ضدامنیتی علیه مردم را داشتند در ۶ استان شناسایی شدند و توسط سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه تحت ضربه قاطع اطلاعاتی قرار گرفتند.»

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود به جزئیات بیشتری، از جمله به هویت این افراد و استان‌هایی که در آنها بازداشت صورت گرفته، اشاره نکرده است.
+65
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    حاج مهدی مین روب - تهران، ایران

    اسراییل توجهی به حرف کسی نداره و با تمام قدرت به جنگ دشمنانش رفته ، غزه رو با خاک یکسان کرده و به سراغ جنوب لبنان و حزب الله رفته که در ضعیف ترین حالت ممکن به سر میبره بعد از حزب الله و از بین بردن این گروه به سراغ سران جمهوری اسلامی در تهران خواهد اومد و در ایران با همراهی مردم به راحتی به اهدافش میرسه
    4
    64
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    من زیاد خوشبین نیستم که اسرائیل پیروز شود. یا دست کم انجوری که ما دوست داریم .نتایج انتخابات آمریکا مشخص شده. نیویورک تایمز. لیبرال‌ها .چاپ‌ها اروپا و آمریکا جلو جلو نتیجه انتخابات را مشخص کرده. سلیطه‌ها چپی و دمکرات آنقدر افکار عمومی را مسموم کرده که حتا ما در آلمان هم می‌‌بینم.که حمایت کمی کم شده. نباید فعالیت این جرثومه فساد بشری منجمله قشر ۵۷ را در خارج نادیده گرفت. اسرائیل دست کم به افکار عمومی احترام می‌‌گذارد در حقیقت اسرائیل در دو جبهه درگیر است. یکی‌ تروریست‌ها حماس و حزب‌الله و دیگری افکار جهانی‌. امیدوارم که سران اسرائیل به همین جدیت پیش روند و در مقابل افکار عمومی عقب نشینی نکنند.
    4
    21
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا
    همیشه گفتند سیاست پدر و مادر نداره - ولی اینطور که بنظر میاد کرکسهای دنیا به این نتیجه دارند میرسند که جمهوری اسـ... دیگه جذابیتی نداره - اینطور که بی بی داره میره جلو هدف بعد از لبنان شاید عراق و سوریه و یمن باشه اگر بعد از لبنان رفت سراغ این سه کشور یعنی تصمیم جدیه وگرنه اتفاق خاصی نمیافته
    0
    19
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    اسرائیل وقتی میگه نیروهای بهمان در خانه مردم. یعنی میخواد همه چیز رو صاف کنه. قبل از اینکه بیخود فاز رامبو بگیرید این رو جستجو کنید Religious Demographics of Lebanon Map (جستجو کن تا سرت با اخبار گول نمالند). اگر دیدید مسیحی‌ها صف کشیدن که تفنگ علیه این موجودات فاشیست برگزیده خدا بگیرند تعجب نکنید. کار مطبوعات اینه که تصویر متفاوت از واقعیت بهتون نشون بدن. ملاها رو بزارید کنار در سوریه لبنان فکر نکنید مردم کمتر از ایران به آب و خاکشون وابسته نیستن و وطن پرست نیستند. بعنوان کسی که جنگ دیده. اسرائیل یک لشکر با توان تهاجمی وابسته به تکنولوژی دیگرانه، ولی وقتی کار به فرسایش برسه و دفاع تاکتیکی شروع بشه اونور خیلی حرف واسه گفتن داره. یکی از درخواستهای اسرائیلی‌ها عقب نشینی نیروهای رضوان تا رود لیتانیه که نیروی ویژه حساب میشن و بسیار جنگ دیده و متحورند و در یک عملیات فرسایشی پدر اسرائیل رو در میارند. از ما گفتن از شما هم توهم تیتر خوانی و خوش خیالی و فتح ج سفاک اسلامی در اینترنت. برای گذار ایران به دموکراسی دخل اسرائیل حتما باید بیاد. این عکس و سخنرانی‌ها شاهزاده همه قول قبل ازدواجه.
    12
    1
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند
    با اینکه این اخبار صحت داره ولی من به شخصه اگر خبری رو آیت الله بی بی سی تیتر بزنه حتما با دیده تردید و شک نگاه میکنم
    0
    16
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    از زمانی که امریکا برای شکست اتحاد جماهیر شوروی به روادید برژینسکی یهودی خیمه ی اسلام رادیکال را تقویت کرد بیش از نیم قرن می گذرد. ظاهرا امریکا در بال کشیدن فتیله مذهب در مقابل کمونیزم موفق بود ولی در این میان هزاران مخ گچی متمایل به اسلام شدند. اکثریت این افراد یک بعدی و تغییر ساختار مغز عقب افتاده ی انان غیر ممکن است. از این جهت است که سپتامبر 11 بوجود امد و خمینی روئید و حالا طالبان بر راس کار هستند. اما این عقب افتاده های ذهنی دیگر دست برتر را ندارند. در هر کجا هارت و پورتی میکنند و زمان هم بر علیه ان ها در حرکت است. دیگر کشورهای عربی از اسلام رادیکال متنفرند. فعلا حماس صاف شد. بزودی حزب الله هم قلع و قمع میشود و بعد دیگر مناطق اسلام افراطی یک به یک سقوط خواهند کرد. این کاری زمانبر است اما حتما فناتیزم در مقابل مدرنیته شکست خواهد خورد
    1
    4
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.