اردوغان؛ در انتظار پاسخ دمشق به پیشنهاد خود برای ملاقات با بشار اسد در نیویورک

العربیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه شنبه 31 شهریور طی اظهاراتی پیشنهاد داد تا به منظور «عادی‌سازی» روابط میان دو کشور با بشار اسد همتای سوری خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کند.

دو کشور ترکیه و سوریه به‌دنبال آغاز درگیری‌ها در سال 2011 در سوریه کلیه روابط رسمی خود را قطع کردند.

اردوغان در این‌باره به خبرنگاران گفت: «درخواست دیدار با بشار اسد را به‌منظور «عادی‌سازی» روابط بین ترکیه و سوریه مطرح کردیم و اکنون منتظر پاسخ از طرف مقابل هستیم.»

وی این اظهارات را قبل از عزیمت برای سفر به نیویورک که با هدف حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل انجام می‌شود، بیان کرد.

رئیس جمهوری ترکیه قرار است دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

رئیس‌ جمهوری ترکیه که دولت او از تلاش‌های مخالفان سوری برای سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه حمایت می‌کرد، در چند ماه اخیر به دنبال ایجاد همگرایی میان آنکارا و دمشق بوده و بارها طی اظهارات خود از اسد برای سفر به ترکیه دعوت به‌عمل آورده اما در این رویکرد خود تاکنون به نتیجه‌ای دست نیافته است.

آنکارا که با حمایت گروه‌های مخالف سوری کنترل بخش‌های وسیعی از قلمرو شمال غرب سوریه را در اختیار دارد، طبق آمار رسمی سازمان ملل، با داشتن جمعیت 85 میلیون نفری، بیش از 3.2 میلیون آواره پناهجوی سوری را پذیرا است.

رئیس‌ جمهوری ترکیه اشاره کرد که «آنکارا و دمشق می‌توانند اقداماتی مشترک برای تضمین صلح و ثبات در سرتاسر خاک سوریه انجام دهند.»

اردوغان همچنین توضیح داد که آنکارا معتقد است که مقامات سوری و مخالفان آنها بر توقف درگیری‌های نظامی میان خود تأکید کرده‌اند. وی افزود: «چنین شرایطی محیطی مناسب برای جستجوی مؤثر یک توافق نهایی ایجاد می‌کند، چرا که میلیون‌ها پناهجوی سوری در خارج از کشور منتظر بازگشت به وطن خود هستند».
+1
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    به این میگند دیدار خر با ذرافه
    0
    5
    یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.