کودک‌ سرباز؛ روایتی ناشنیده از کودک سربازان جنگ ایران و عراق ساخته پگاه آهنگرانی / هشدار دارای صحنه های آزاردهنده

هشدار: موضوع و محتوای این مطلب و مستند «کودک سرباز» بسیار آزاردهنده و دلخراش است.
بی بی سی: «اولین بار که شهید دیدم روی میدان مین بود، یک‌دفعه یک پوتین دیدم و نصف پا که آنجا بود. خیلی وحشتناک بود.» این روایت یکی از هزاران کودک‌سربازی است که خاطرات کودکی‌شان، نه در کلاس درس و زمین بازی، که در جبهه جنگ و میدان مین شکل گرفته است.

«کودک‌ سرباز؛ روایتی ناشنیده از کودک سربازان جنگ ایران و عراق»، مستند جدید بی‌بی‌سی فارسی است که در میان تصاویری دیده‌نشده از جنگ ایران و عراق، با کودک‌سربازان این جنگ گفت‌وگو کرده است. آنها بعد از چهار دهه برای اولین بار خاطراتی را بازگو می‌کنند که پیش از این حتی با خانواده‌هایشان هم در میان نگذاشته‌اند.
جنگ ایران و عراق، یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های جهان در یک قرن گذشته، نه‌ فقط جان‌های بسیاری را گرفت، که هزاران کودک و نوجوان را از دنیای معصومیت به ورطه مرگ و خشونت کشاند.

جنگ زمانی شروع شد که ایران تازه تجربه یک انقلاب را پشت سر گذاشته بود و تسویه‌حساب‌های انقلابی، نیروهای مسلح را در روبرو شدن با یک حمله تمام‌عیار ناتوان کرده بود. ارتش عراق به‌ سرعت در خاک ایران پیش می‌رفت و نیازی فوری برای بسیج عمومی در مقابله با این حمله نظامی احساس می‌شد.

دولت فراخوان‌های گسترده‌ای برای اعزام نیرو می‌داد و جوانان بسیاری با کمترین تجهیزات و آموزش راهی جبهه‌ها می‌شدند. در این میان اما کودکان و نوجوانانی بودند که پیش از رسیدن به سن قانونی و بر خلاف تمام قوانین و پیمان‌های بین‌المللی در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شدند، واقعیتی تلخ و بی‌رحم که در تمام سال‌های جنگ ادامه داشت.

موضوع و محتوای این مستند بسیار آزاردهنده است. بسیاری از کودکانی که در این فیلم دیده می‌شوند در جریان جنگ کشته شده‌اند. این مستند همچنین حاوی تصاویری از جراحات شدید، اعضای قطع شده بدن، تصاویر جنگ، افرادی که جان خود را از دست داده‌اند و دیگر صحنه‌های دلخراش است. همینطور، داستان‌های شخصی افرادی که در این فیلم با آنها مصاحبه شده، بسیار متاثرکننده هستند.

«چکمه نظامی اندازه پای من پیدا نشد. همه بزرگ بود.» رضا شکرالهی می‌گوید اولین بار ۱۱ سالش بود که با پدرش به جبهه رفت. «عکسی دارم با یک کلاشینکف در حیاط مدرسه، که فقط سرم از اندازه اسلحه بلندتر است. هر کس مرا می‌دید ذوق‌زده می‌شد. با من عکس یادگاری می‌گرفتند، به عنوان یک سرباز داوطلب کودک. فاجعه بود.»

در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی رسانه‌ها و نهادهای آموزشی در ایران به شدت متاثر از جنگ و تبلیغات آن بود. کودکان هر روز صبح با سرودهای حماسی و شعارهای انقلابی راهی کلاس‌های درس می‌شدند تا داستان حسین فهمیده، نوجوان ۱۳ ساله‌ای را بخوانند که خودش را با خمپاره زیر تانک انداخته بود.

«حسین فهمیده از امام زمان هم مهم‌تر بود. در مدرسه عکسش همه جا بود. پوسترش همه جا بود. شعارش همه جا بود.» رضا شکراللهی به یاد می‌آورد که این داستان‌ها در کنار برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون از جنگ تا چه حد بر کودکی او تاثیر گذاشته بود: «احساس می‌کردم که این‌ها خیلی شخصیت‌های متمایزی هستند. یک‌ جور قهرمانند. اصلا نمی‌دانستم دارم چکار می‌کنم. فقط یادم است که خیلی دوست داشتم بروم جنگ.»

اما این رویاهای قهرمانی، در جبهه‌هایی که مرگ را در تار و پود کودکی آنها می‌تنید، به واقعیتی هولناک بدل می‌شد.

«خیلی از ما تصورات هالیوودی از جنگ داشتیم. دید فانتزی نسبت به جنگ داشتیم. و البته با عملیات اول این تصورات از بین می‌رفت.» مهدی طلعتی می‌گوید در ۱۵ سالگی جزو اولین دانش‌آموزانی بوده که از مدرسه‌‌ محل تحصیلش به جبهه‌های جنگ رفته است. «وقتی اولین گلوله خمپاره جلوی من خورد زمین، از ترس نشستم. یکی از بچه‌های تجریش در گروه ما بود. سرش را گذاشت روی زمین. ترکش خورده بود به سرش. همان‌جا تموم کرد.»
رضا شکرالهی در حالی که یک اسلحه کلاشینکف در دست دارد پشت موتورسیکلت همراه پدرش دیده می‌شود.رضا شکرالهی یکی از کودک‌سربازانی که در مستند «کودک سرباز» با آنها گفتگو شده اولین بار در ۱۱ سالگی به جبهه رفتکودکان و نوجوانان بسیاری تحت تاثیر فضای تبلیغاتی جنگ، با دست بردن در شناسنامه راهشان را به جبهه‌ها پیدا می‌کردند. اما کودک‌سربازان سابقی که در مستند «کودکی از دست‌رفته» خاطرات آن دوره را مرور می‌کنند، می‌گویند برای جبهه رفتن پیش از رسیدن به سن قانونی، سخت‌گیری چندانی در کار نبود.

مسعود هاشمی که از ۱۴ تا ۲۰ سالگی در جبهه‌ها حضور داشته و بارها مجروح شده،‌ با نفسی تنگ از حملات شیمیایی جنگ، خاطره جبهه رفتنش را بازگو می‌کند. «رفتم در اتوبوس نشستم تا به پلیس راه رسیدیم. یک افسر راهنمایی رانندگی آمد بالا و تا من را دید کشاند پایین و گفت این بچه را کجا می برید. دو هفته بعد دوباره با اعزام بعدی رفتم. این بار زیر صندلی اتوبوس پنهان شدم. ظریف بودم و کوچک.»

او می‌گوید در آن زمان خود دست‌اندرکاران «به بچه‌ها خط می‌دادند که تو می‌توانی از این طریق این کار غیرقانونی را قانونی کنی و ما هم نادیده می‌گیریم».

رضا شکراللهی هم می‌گوید سخت‌گیری جدی برای جلوگیری از اعزام و رفتن کودکان به جبهه در کار نبود. «این که حکومت نمی‌دانست این بچه ها در جنگ هستند یک دروغ خنده‌دار است. بزرگ و خنده‌دار. مضحک است. نه تنها می‌دانست که دامن می‌زد.»

جنگ کودکان را به سرعت در سنگرها و خاکریزها و میدان‌های مین خود می‌بلعید. آنها که تا دیروز در کوچه‌ بازی می‌کردند و دغدغه‌شان درس و مشق و دعواهای کودکانه بود، حالا در جنگ آدم‌بزرگ‌ها میان خون و باروت به‌ سرعت بالغ می‌شدند.

رضا شکراللهی می‌گوید: «بچه‌هایی مثل من که در جنگ بودند، همه ما یک‌شبه بزرگ شده بودیم. ما دیگر بچه نبودیم. ما در موقعیتی از یک مرزی رد شده بودیم که نباید رد می‌شدیم، و چون رد شده بودیم دیگر بچه نبودیم.»
مسعود هاشمی می‌گوید بیشتر افرادی که در واحد تخریب خدمت می‌کردند زیر ۱۸ سال داشتند چون خنثی کردن مین «با عقل جور در نمی‌آمد. ولی بچه‌های کم سن و سال زیاد فکر نمی‌کنند.»مهدی طلعتی تجربه از نزدیک دیدن مرگ را برای یک کودک فاجعه‌ای می‌داند که «بقیه چیزها در مقابل آن بچه‌بازی است،‌ حتی برای آن بچه».

او به یاد می‌آورد که برادر کوچکش ۱۴ ساله بوده که در دوره آموزش تخریب شرکت کرده است. «پیدایش کردم. به فرمانده گفتم تو می‌دانی این ۱۴ سالش است؟ سرش را انداخت پایین. گفت من نمی‌توانم جلویش را بگیرم. خودش آمده... بعد گفتم داداش بلند شو بریم. هیچی نگفت. بلند شد. بردمش پیش پدرم. دوباره رفت... دوباره رفت.»

جثه و جسارت کودکانه،‌ تلخ‌ترین و خطرناک‌ترین سرنوشت‌ها را برای سربازان کودک رقم می‌زد. مسعود هاشمی می‌گوید «شصت درصد بچه‌های واحد تخریب زیر ۱۸ سال بود، چون مخصوصا برای مین‌یابی افرادی را انتخاب می‌کردند که چابک باشند، هر چی ظریف‌تر بودند بهتر می‌توانستند در میدان مین کار کنند. و دوم این که خیلی خطرناک بود، یعنی با عقل جور در نمی‌آمد. ولی بچه‌های کم سن و سال زیاد فکر نمی‌کنند.»

رضا شکراللهی از فضای مغلوبه اواخر جنگ می‌گوید و عملیات بزرگی که قرار بود «اتفاق بزرگی» باشد اما همه چیز برعکس شد و نیروها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

«من پشت یک تویوتا بودم که گازش را گرفته بود که برگردد. یکی از بچه‌ها که می‌شناختم از دور داشت می‌دوید که خودش را به ماشین برساند. او را نگاه می‌کردم که… یک لحظه دیدم دوتا پا فقط دارد می‌آید. یعنی اصلا متوجه نشدم… اصلا متوجه نشدم گلوله تانک بهش خورد. یعنی در کسری از ثانیه فقط دیدم دو تا پا چند قدم برداشت.» رضا شکراللهی این صحنه را به یاد می‌آورد و بغضش می‌شکند.

بر اساس آمار رسمی حکومت ایران تعداد کشته‌شدگان جنگ حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده که بیش از ۵۰ هزار نفر از آنها نوجوان و دانش‌آموز بودند.
مهدی طلعتی می‌گوید شب‌ها بیش از دو سه ساعت نمی‌تواند بخوابد: «من چشمم را می‌بندم، هزاران چیز جلوی چشمم هست و مهم‌ترین آنها همان چیزهایی است که در آنجا اتفاق افتاده است.»کابوس‌ پس از جنگ: زخم‌هایی که هرگز التیام نیافت
شبح مرگ و خشونت، پیچیده در رویای «حماسه و شهادت»، تجربه‌ و یادگار این کودکان از جبهه‌ها بود.

جنگ ایران و عراق مرداد ۱۳۶۷ تمام شد، اما کابوس این سربازان کوچک تازه آغاز شده بود. بازگشت به زندگی عادی برای آنها نبردی تازه‌ و غریب بود. بعد از مین و خمپاره، حالا باید با کوهی از مشکلات روحی و روانی می‌جنگیدند.

مهدی طلعتی می‌گوید با اعلام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ «احساس کردم یک فصل خیلی طولانی از زندگی من بسته شد».

«خیلی از بچه‌ها نتوانستند خودشان را با دوره بعد از جنگ تطبیق بدهند. نظام هم هیچ برنامه ای برای مرمت روحیه آنها نداشت. یعنی خیلی از آنها عملا در جامعه رها شدند. خیلی‌ها در غربت و تنهایی و بدون هیچ مراقبتی از دنیا رفتند. خیلی‌ها خانواده‌هایشان از هم پاشید.»

رضا شکراللهی هم از سردرگمی پس از جنگ می‌گوید: «جنگ تمام شده. قطار زندگی دارد حرکت می‌کند و تو در این ایستگاه داری همین طور نگاه می‌کنی و هر چه نگاه می‌کنی می‌بینی که هیچ واگنی نیست که تو سوارش شوی. صندلی تو کدام است؟ کدام واگن؟ اصلا قطارت کدام است؟»

مهدی طلعتی می‌گوید شب‌ها بیش از دو سه ساعت نمی‌تواند بخوابد: «خواب به معنای چیزی که دیگران تجربه‌اش رو دارند، من خیلی وقت است که دیگر ندارم. من چشمم را می‌بندم، هزاران چیز جلوی چشمم هست و مهم‌ترین آنها همان چیزهایی است که در آنجا اتفاق افتاده است.»

مسعود هاشمی می‌گوید بعد از همه این سال‌ها هنوز شب‌ها آن صحنه‌ها به سراغش می‌آید، با فریاد از خواب می‌پرد و سرفه‌‌های جنگ امانش نمی‌دهد. می‌گوید «دیگر احساسی ندارم. تمامش در جنگ از بین رفته است.»کودکان و نوجوانان بسیاری تحت تاثیر فضای تبلیغاتی جنگ، با دست بردن در شناسنامه راهشان را به جبهه‌ها پیدا می‌کردند
+27
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    mitra55 - تهران ، ایران

    همین لباس های نظامی که به اندازه و قد قواره و سایز این کودکان تهیه شده خودش سند معتبری است از جنایات این رژیم جنایتکار
    2
    25
    شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا
    جنگ یک نعمت برای رژیم اسلامی بود تا با کشتن جوانان از انقلاب واقعی مردم ایران از آگاه شدن از ذات کثیف آخوند ها جلو گیری کند دز ضمن تعداد ۲.۵میلیون جوان را در جنگ بدست هم وطنان عراقی خامنه‌ای جاسوس شوروی در ایران کشتند فقط در یک عملیات لو داده شده شلمچه ۱۵۰۰۰۰ نفر را در باطلق ها غرق کردند و کشتند چرا از ریختن حشیش یا کوتاه گون در غذای سربازان شب قبل از عملیات لو داده برای کشتن جوانان ایران نمی گویی بعد از شام در زمان خلسه حشیش نشان دادن فیلم های بروس لی برای هیجانی کردن مرگ حشیش نمی گویی حال که آن نسل پدر و مادر و برادرش مرده و کسی نیست بگوید شهید داده تعداد کشته های جنگ از ۲.۵ میلیون نفر به ۲۰۰ هزار نفر تبدیل شده مثل کشتن ۳۵۰۰۰ نفر زندانی در سال ۶۷ که تبدیل به ۳۵۰۰نفر شده چون تمام پدران ومادران آن قهرمانان ایران کشته شده بدست رژیم آخوندی فوت شده اند وتعداد اندکی از خانواده های اسطوره های جنگ و اعدام های ۶۷زنده هستند
    1
    15
    یکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    کودک سرباز مسلما مقوله قابل دفاعی نیست، قدرت هایی که دست به اغوای کودکان میزنند برای استفاده ابزاری از آنان به عنوان اسلحه ایی کم هزینه برای پیشبرد مقاصدشان قطعا جنایتکار جنگی هستند! اما وقتی متجاوز وارد خانه شد و در حال پیشروی برای آسیب زدن به خانواده است، از کودک آن خانواده نمیتوان انتظار داشت که در گوشه ایی به نظاره بنشیند و در صدد دفاع بر نیاید! دفاع با تمام وجود در مقابل متجاوز همه استاندارد ها را تغییر میدهد!
    0
    8
    دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Aliradan - فردیس، ایران
    من یکی از همان نوجوانان که در اولین اعزامم به جنگ ۱۵ سال داشتم و در کلاس اول دبیرستان درس میخواندم نظر میدهم. ۱-در خباثت bbcکه هیچ شکی ندارم. ۲-پگاه باید فراموش نکند که آرامش و امنیتش در دهه ۶۰ که عراقیان به زن و دختران سوسنگرد رحم نمی کردند، او داشت در سایه امنیتی که همین کودک سربازان برایش فراهم کردند در تهران درس میخواند. ۳-از طرف خودم که در همان مقطع از سال ۶۱ تا ۶۷ به عنوان بسیجی مکررا در جبهه حضور داشتم و در ۱۶ سالگی هم در عملیات خیبر مجروح شدم بهیچ وجه احساس ضعف یا حقارت یا افسردگی یا خودباختگی از آن دوره ندارم و خیلی هم سرزنده ام و در اجتماع هم حضوری موفق داشته و دارم. ۴-دفاع همیشه در هر فرهنگی برای هر سن و سالی ارزشمند و والا بوده. این از رذالت bbc و خود باختگان است که دارند این مفاهیم را تخطئه می کنند. ۵-مصاحبه فقط با سه نفر از شرکت کنندگان در جنگ که حالا دچار مشکل شده اند را نمی شود به هزاران بسیجی در آن سن و سال تعمیم داد. به لحاظ منطق آمار و احتمالات هم غلط است. ۶-چرا از توفیقات و اعتماد به نفس و ترقیات آتی بسیاری ازین کودکان چیزی نگفته. ۷-خیلی از موارد فیلم دروغ محض است
    1
    0
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Aliradan - فردیس، ایران
    ادامه دیدگاه منaliradan. ۸-از پگاه و مجری و حسین باستانی می پرسم که باشه حرف شما درست. پس چرا پدران شما سه نفر نرفتند مقابل بعثیهای کثیف متجاوز بجنگند تا ما بچه ها در شهر بمانیم و کمتر آسیب ببینیم. ۹-تمام فیلم شما آگراندیسمان و بزرگنمایی تعدادی از زوایای کوچک جنگ بود روی چهره تعدادی از نوجوانان. جنگ زوایای بسیاری از تبلور خودباوریها و ساخت پل خیبر و تاکتیکهای فروزان مثل عبور از رودخانه مواج اروند و ساخت موشک و توانمندیهای بعدی تسلیحاتی هم داشت. چرا انها را به تصویر نکشیدید؟. ۱۰-کلا حدود کمتر از ۲ میلیون نفر از مردم و آنهم به دفعات رفتند و جنگیدند که عمده آنها هم بسیجی بودند، پس بقیه نشستگان در خانه کجا بودند که ما نرویم و آسیب نبینیم؟. ۱۱-در زمانی که ارتش عزیزمان دچار آنهمه مشکل اوایل انقلاب بود و در ابتدای جنگ هم ساختار و سازمان بهم ریخته ای داشت، با چه منطقی به حضور نوجوانان مشتقا و نترس و هموطنان شجاع و کودک مردان کشورتان نا جوانمردانه می تازید. ادامه دارد
    0
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Aliradan - فردیس، ایران
    ادامه نظرات من یعنی aliradan. جوانمردانه می تازید. ۱۲-بروید داستان اسرای ایرانی در عراق رو بخوانید و ببینید که همین کودکان که بعدا در عراق نوجوان و جوان شدند چطور بابای عراقیها رو درآوردند و عمده آنها هم پس از جنگ در جامعه دارند با سلامت زندگی می کنند و حتی دکتر و مهندس شدند و برخی از آنها در زندان کلی هنر و زبانهای مختلف یاد گرفتند، ارزشمند نیستند؟ آیا همه افسرده اند؟. ۱۳-آیا شما به عنوان ایرانی به مسئولین یا مردم ادوار گذشته خوداز زمان کورش کبیر تا حالا، هرجا که قویا و با اقتدار در مقابل دشمن ایستادگی کردند و حتی کودک و نوجوان هم اگر بودند امروز با نگاه انتقادی و سرزنشگر نگاه می کنید یا به گذشته افتخار می کنید. آیا به بی کفایتی قاجاریان تف نمی کنید؟. ۱۴-چرا از مصیبت کودکان و نوجوانان غزه که اسرائیل خبیث داره آنها رو میکشه و اینهمه نکبت و افسردگی برای بازماندگان کودک و نوجوانش می آفرینه فیلم نمی سازید. ۱۵-با با به قول امام حسین اگر دید ندارید لااقل یک جو غیرت و مردانگی و وجدان داشته باشید. به خانم پگاه میگم که حاضرم کلی متریال در اختیارش بزارم که از خودباوریهای نسل ما هم فیلم بسازه
    0
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Aliradan - فردیس، ایران
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    آفرین. لطفا اگر نظر۳ قسمتی مرا با نام aliradan را منتشر کردند آن را نیز بخوانید. ممنونم
    0
    0
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Aliradan - فردیس، ایران
    Ginger - چگو، اسپانیا
    حرفهای پوچی زدی که بعید میدانم براش بتونی شاهد بیاری، از قبل تقلیل همه امارها به یک دهم یا ریختن حشیش در غذا یا پخش فیلمهای بروس لی برای ایجاد جو هیجانی و حتی آمار اغراق آمیز از کشته های سال ۶۷. بی انصاف تو کجای این جنگ بودی؟. لا اقل بیائیم روی مسئله جنگ و دفاع در مقابل یک رژیم غاصب و فاسد و متجاوز همگی با هم هم نظر باشیم و ارج بگذاریم به غیرت هموطنانمون
    1
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Aliradan - فردیس، ایران
    mitra55 - تهران ، ایران
    عمده این لباسها به تن و بدن ما که وم سن و سال بودیم زار میزد. اینطدور نبود که اندازه باشه. یا همونطوری میپوشیدیم یا خودمون کوتاهش می کردیم. این رو به عنوان یکی از همون نوجوانتن جنگ گفتم. لطفا بدون اطلاع نظر ندید
    1
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران
    ای کاش نامی از تجاوز های گسترده ای که بوسیله برادران رذل سپاه به این بچه های بی گناه می شد نیز برده می شد...
    0
    6
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    علی رادان عزیز از فردیس، هم سنگر عزیزم، بوسه میزنم به دستان تو و همه همرزمانت، در آن روز های پر التهاب احساسات پاک کودکی ما را چنان برانگیختند و ما را به عرصه ایی وارد کردند که جایگاه ما نبود!. خون گریه میکنم وقتی بیاد می آورم در آن سنین نوجوانی که احساسات پاک بر تعلقات دنیوی غلبه کامل داشت! چه آسان ما را متقاعد کردند که باید از همه تعلقاتمان بگذریم، در عوض آن دیو سیرتان که خود بر طبل جنگ می کوبیدند، که نه خود و نه خانوادهاشان قدم به مناطق جنگی نگذاشتند، خودشان شدند وارث همه دارایی های این سرزمین، بسیاری از بچه محلها، همشاگردیها داداشها و عزیزترین فرزندان این مرز و بوم را از کنار ما، از آغوش خانواده ها و از آغوش مادر میهن ربودند و به ورطه نیستی فرستادند که خانواده های ما در امنیت باشند، غافل از این که همان وارثان قدرت، دختران و زنان را در خیابان کتک میزنند و به صورتشان ساچمه شلیک میکنند!
    0
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.