جمهوری اسلامی کریستین وبر، شهروند اتریشی زندانی در ایران را آزاد کرد

بی بی سی: مقامات ایران کریستین وبر، شهروند اتریشی را که در ایران بازدشت بود، آزاد کردند و به سفیر این کشور تحویل دادند.

میزان، پایگاه خبری قوه قضائیه، با اعلام این خبر نوشته است کریستین وبر که در استان آذربایجان غربی بازداشت شده بود «با استفاده از نهاد‌های ارفاقی و رافت اسلامی» آزاد شده است.

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، مصداق اتهام او را اعلام نکرده است.

اتریش در سال ۲۰۲۲ میلادی، پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) اعلام کرده بود یکی از شهروندان این کشور در ایران بازداشت شده است اما گفته بود اتهاماتش با این وقایع ارتباطی ندارد.

خبرگزاری صداوسیما گزارش داد که ولف دیتریش هایم، سفیر اتریش در ایران، برای آزادی و «تحویل گرفتن» کریستین وبر به دفتر رئیس کل دادگستری استان آذربایجان رفته است «تا کار‌های خروج و انتقال وی را پیگیری کند و انجام دهد».

خبرگزاری قوه قضائیه ایران هم تصاویری از حضور سفیر اتریش در دفتر رئیس دادگستری استان آذربایجان غربی منتشر کرده است.

رسانه‌های دولتی در ایران نوشته‌اند که سفیر اتریش در ایران «تشکر خود و دولت اتریش از سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران» برای آزادی شهروندانشان را ابلاغ کرده است.
درباره کریستین وبر چه می‌دانیم؟
نام کریستین وبر پیش از این در گزارش‌های مرتبط با شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران منتشر نشده بود.

او مرداد ماه دو سال پیش بازداشت شده بود.

بهمن ماه ۱۴۰۲، وزارت فدرال اتریش در امور اروپایی و بین‌المللی در پاسخ به پرسش نمایندگان پارلمان این کشور درباره وضعیت کریستین وبر، از او به عنوان شهروندی یاد کرده بود که «ربوده» شده و به عنوان «زندانی سیاسی و گروگان» در ایران محبوس است.

رسانه آلمانی کلاین زایتونگ می‌گوید آقای وبر ۲۵ آگوست ۲۰۲۲ (سوم شهریور ۱۴۰۱) به صورت زمینی وارد خاک ایران شده بود و در فاصله کوتاهی پس از حضور در ایران دستگیر می‌شود.

آقای وبر که در زمان بازداشت ۲۷ ساله بود، مدتی را در زندان ارومیه گذراند و سپس به زندان ماکو منتقل شد.

کلاین زایتونگ در گزارش خود نوشته است او بنابر اطلاعاتی که «سرویس امنیتی سومالی» در اختیار ایران گذاشته بود، به «جاسوسی برای آمریکا و بریتانیا» متهم می‌شود اما تفهیم اتهام بعدی او «حمل سلاح خطرناک» بوده است.

کمتر از یکسال پیش در جریان کارزاری برای بازگرداندن کریستین وبر به اتریش، شماری از فعالان این کشور با جمع‌آوری امضا خواستار تلاش دولت‌شان برای آزادی او شده بودند.

امضاءکنندگان نوشته‌‌ بودند علیرغم تبرئه او از اتهام اولیه‌اش مبنی بر «جاسوسی» برای آمریکا و بریتانیا، او همچنان زندانی است و در شرایطی نامناسب به سر می‌برد.

در این بیانیه آمده بود که «او به همراه ۴۸ زندانی دیگر برای شش ماه در سلولی محبوس بوده است که حتی تشکی برای خوابیدن نداشته است و از درد کمر رنج می‌برده است.»

رسانه‌های دولتی در ایران نوشته‌اند که سفیر اتریش در ایران امروز «مراتب تشکر خانواده کریستین وبر را از وضعیت نگهداری وی در زندان» اعلام کرده و گفته است «برخورد‌ها انسانی و مطلوب زندان با این تبعه اتریشی پس از دیدار خانواده وی با فرزندشان موجب خرسندی و آرامش خاطر آنها شده بود که بر خود وظیفه می‌دانند مراتب تشکر خود را اعلام کنند.»
سفیر اتریش برای تحویل گرفتن شهروند اتریشی بازداشتی این کشور به دفتر دادگستری آذربایجان غربی رفتبی بی سی: در آن زمان زندانیان ایرانی و اتریشی دیگری هم در ایران حضور داشتند.

در خرداد ۱۴۰۲، مسعود مصاحب و کامران قادری دو شهروند ایرانی-اتریشی که در ایران بازداشت بودند آزاد شدند.

آنها در جریان تبادل اسدالله اسدی آزاد شده بوند. اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش، به اتهام دست داشتن در یک «اقدام تروریستی در خاک اروپا» محکوم شده بود. او اما در حالی که دوران حبسش را می‌گذارند با دستور نخست‌وزیر بلژیک با چهار شهروند بلژیکی و اتریشی و دانمارکی مبادله و آزاد شد.

ایران بازداشت آقای اسدی را محکوم کرده بود و آن را زیر پا گذاشتن مصونیت دیپلماتیک و خلاف قواعد بین‌الملل خوانده بود.

نهادهای امنیتی ایران در سال‌های گذشته ده‌ها تن از شهروندان خارجی به‌ویژه کشورهای غربی را با اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم، جاسوسی یا ارتکاب به جرایم دیگر بازداشت کرده‌اند. شماری از بازداشت‌شدگان اما بعدتر با زندانیان ایرانی مبادله شدند.

نهادهای حقوق بشری و همچنین کشورهای اروپایی و آمریکا اما ایران را متهم می‌کنند که از بازداشت این افراد به‌عنوان «ابزاری سیاسی و اهرم فشار» برای «چانه‌زنی» در سیاست خارجی استفاده می‌کند.

هم‌اکنون نیز چندین شهروند خارجی به‌ویژه کشورهای غربی در زندان‌های ایران در حبس هستند.

آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله اتریش بارها درباره سفر غیرضروری شهروندانشان به ایران هشدار داده‌اند.
+16
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    رسانه‌های دولتی در ایران نوشته‌اند که سفیر اتریش در ایران امروز «مراتب تشکر خانواده کریستین وبر را از وضعیت نگهداری وی در زندان» اعلام کرده و گفته است «برخورد‌ها انسانی و مطلوب زندان با این تبعه اتریشی پس از دیدار خانواده وی با فرزندشان موجب خرسندی و آرامش خاطر آنها شده بود که بر خود وظیفه می‌دانند مراتب تشکر خود را اعلام کنند.» بیچاره ها از ترس اینکه مبادا ظالمین رژیم پشیمون و از آزادی این جوان جلوگیری کنند اینطور اظهار نظر کرده اند ! حالا به محض اینکه رفت اتریش و کمی غرقش خشک شد ، رفتار و عملکرد مسئولین زندان و ظلمی که بهش روا شده رو به تفضیل شرح میده !!
    0
    12
    ‌سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    لااقل پیسه این دو سال خورد و خوراک مفتکی رو ازش بستونین. بعد روانش کنید.
    16
    0
    ‌سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    اینها یا جاسوس هستند یا خیلی احمق هستند که به ایران سفر می کنند
    2
    10
    ‌سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    فاطی کابلی ، اعضای اینجا فارسی حرف میزنن نمیدونن پیسه چی هست باید بگی پول. اینجا بچه ها مثل شما جزو لشکر فاطمیون نیستن که بلد باشن . شما هم اگه از فرمانده ایرانی سپاهیت میپرسیدی بها میگفت پیسه میشه پول و روانش کنید رو باید بگی بفرستیدش یا بفرستینش. به هبت الله آخوندزاده سلام برسون بگو بچه های سایت خدمت والده عرض و درز دارن.
    0
    5
    ‌سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.