آلمان با ازبکستان برای پذیرش کارگر ماهر و «اخراج افغان‌ها» توافق کرد

اولاف شولتس و شوکت میرضیایف در کنفرانس مطبوعاتی در سمرقندبی بی سی: آلمان با ازبکستان برای پذیرش کارگر ماهر از ازبکستان و فرستادن مهاجران افغان از آلمان به آن کشور توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند.

به گزارش رویترز، اولاف شولتس صدراعظم آلمان که به ازبکستان سفر کرده است گفت: «ما به مهاجرت کارگرانی که استعدادهای عالی دارند برای رشد اقتصادی آلمان نیاز داریم.»

آقای شولتس دیروز (یکشنبه ۲۶ سنبله/شهریور) پس از دیدار با شوکت میرضیایف در شهر سمرقند در یک کنفرانس خبری گفت که دو کشور برای «آنهایی که باید برگردانده شوند» به توافقی «ساده و بدون بروکراسی» رسیده‌اند اما در مورد جزئیات آن توضیحی نداد.

اولاف شولتس پس از حمله مرگبار یک مهاجر افغان با چاقو در مانهایم، در پارلمان آلمان وعده اخراج سریع مجرمان را داد از جمله مجرمانی از افغانستان و سوریه.

آلمان پس از مذاکره با حکومت طالبان با میانجی‌گری قطر، در ۳۰ اوت/آگوست، ۲۸ مهاجر را که مرتکب جرم در آلمان شده بودند با یک پرواز چارتر به کابل برگرداند و به حکومت طالبان سپرد.

پس از روی کار آمدن طالبان، آلمان اخراج مهاجران به افغانستان را متوقف کرد.

نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان که آقای شولتس را در این سفر همراهی می‌کند از حامیان بازگرداندن مهاجران افغان است و این قرارداد را با همتای ازبک خود امضا کرده است.

وزیر کشور آلمان گفته است که می‌خواهد اخراج مهاجران به افغانستان بیشتر شود.

بنا به گزارش‌ها، افرادی که آلمان ماه گذشته به کابل برگرداند تحت نظر وزارت داخله طالبان‌اند و روشن نیست که آیا در افغانستان نیز زندانی خواهند شد یا نه.

آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان از اظهارات آقای شولتس در مورد اخراج سریع مهاجرانی که مرتکب جرایم خشن می‌شوند انتقاد وبا بازگرداندن آنها به کشورهایی مانند افغانستان مخالفت کرده بود. به گفته او «رژیم ترور اسلام‌گرا» شرایط خود را برای تحویل گرفتن مهاجران اخراج‌شده دیکته خواهد کرد.

در همین حال، هفته گذشته اولاف شولتس و ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا در برلین در مورد پذیرش کارگران ماهر و نیمه ماهر کنیایی در آلمان توافق کردند اما وزارت کشور آلمان شمار این کارگران را مشخص نکرده است.

موافقت نامه‌های مهاجرتی یکی از اقدام‌های اصلی دولت آلمان برای مهار مهاجرت غیرقانونی است.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.