ناکامی اسرائیل و آمریکا در رهگیری موشک فراصوت حوثی‌ها؛ نتانیاهو خطاب به منتقدان: سری به حدیده بزنید

 یورونیوز: گروه انصارالله یمن (معروف به شورشیان حوثی) مسئولیت حمله روز یکشنبه را که برای اولین بار عمق خاک اسرائیل را نشانه رفت، برعهده گرفت. سخنگوی نظامی این گروه اعلام کرد که از یک موشک بالستیک جدید فرا‌صوت در این «عملیات نظامی منحصر به فرد» که هدف آن منطقه تل آویو بود، استفاده کرده است.

پس از آن که شورشیان حوثی یمن مسئولیت حمله موشکی بامداد یکشنبه به اسرائیل را بر عهده گرفتند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به آن‌ها هشدار داد که تلافی می‌کند. وی گفت: «صبح امروز، حوثی‌ها یک موشک زمین به زمین از یمن به سمت خاک ما شلیک کردند.»

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، نتانیاهو در ابتدای جلسه امروز کابینه گفت: «آنها باید تا الان می‌فهمیدند که ما بهای سنگینی را برای هر گونه تلاش برای آسیب رساندن به اسرائیل، بر مسببان آن تحمیل می‌کنیم.»

وی گفت: «از کسانی که در این زمینه نیاز به یادآوری دارند دعوت می‌شود از بندر حدیده بازدیدی کنید.» اشاره نتانیاهو به حمله هواپیماهای جنگی اسرائیل در ماه ژوئیه به بندر حدیده بود که در تلافی حمله پهپادی حوثی‌ها - که منجر به کشته شدن یک غیرنظامی در تل آویو شد - انجام گرفت.

این در حالی است که یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن نیز در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد که این یک «عملیات تلافی‌جویانه» بوده است. او گفت که این موشک فراصوت با طی مسافت، به هدف خود در اسرائیل رسیده و سامانه‌های پدافند اسرائیل قادر به رهگیری آن نشدند.
نهایتا ۱۵ دقیقه فاصله؛ حوثی‌ها فاصله خود با اسرائیل را کم کردند
علیرغم سامانه‌های پیشرفته پدافندی اسرائیل، اما این موشک تا زمانی که بر فراز حریم هوایی اسرائیل وارد نشده بود، رهگیری نشد و همین موضوع ابهاماتی در مورد عملکرد سیستم های امنیتی موجود اسرائیل ایجاد کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که درست است که سامانه پدافندی ارتش اسرائیل به نام «ختس» به معنی «پیکان» در وهله اول نتوانست موشک را قبل از ورود به حریم هوایی اسرائیل سرنگون کند، اما در نهایت آن را رهگیری کرد.

یحیی سریع گفت که این موشک جدید با طی مسافت ۲۰۴۰ کیلومتر در عرض ۱۱ دقیقه با اسرائیل رسیده و قاعدتا از آسمان یمن، عربستان سعودی و اردن عبور کرده است.

شورشیان حوثی یمن به نام موشک شلیک شده به سمت اسرائیل اشاره نکردند.

حوثی‌ها صنعت موشک بالستیک خود را ندارند. آنچه در یمن به نام «موشک توفان» شناخته می شود، در اصل «موشک قدر ایرانی» است که خودش نیز مدل بهسازی‌شده موشک «شهاب-۳» است.

برد این موشک حدود ۲ هزار کیلومتر است که برای پوشش مسافت یمن تا اسرائیل کافی است. این موشک با کامیون از محل نگهداری خود به محل پرتاب منتقل می شود و در آنجا مونتاژ می شود.

هدف این نوع از موشک از قبل تعیین شده است و در طول پرواز قابل تغییر یا تنظیم نیست. بر خلاف موشک شهاب، آماده سازی پرتاب، مانند سوخت رسانی مرحله اول، به جای چند ساعت، تنها حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد.

نیروهای مسلح یمن پیش از این، در تاریخ پنجم تیرماه از موشک‌های هایپرسونیک «حاطم ۲» رونمایی کرده بود.

با این حال سخنگوی حوثی‌ها گفت که موشک جدید حاصل توانمندی‌های نیروهای موشکی حوثی‌ها است. یحیی سریع گفت: «این عملیات موشکی یمن، ترس و هراس را در دل صهیونیست‌ها انداخته است و عملیات منحصر به فرد امروز در چارچوب مرحله پنجم و شاهکار تلاش‌های قهرمانان نیروی موشکی یمن است که توانسته‌اند این فناوری‌ها را توسعه دهند.»

او تأکید کرد: «موانع جغرافیایی، حملات آمریکا و بریتانیا و سامانه‌های راداری و جاسوسی و رهگیری هرگز نمی‌تواند مانع از کمک یمن به مردم فلسطین شود.»

این موشک به صورت عمودی پرتاب می شود و یک مسیر بالستیک را دنبال می‌کند، به این معنی که در یک قوس یا نیم دایره حرکت می‌کند. با موتور روشن در جو حرکت می کند و آن را به جلو می راند. در حین پرواز، مرحله اول از آن جدا می شود و مرحله دوم پس از مصرف سوخت مجدداً وارد جو می‌ شود و به دلیل گرانش به شتاب خود ادامه می دهد.
محل اصابت موشک سرنگون شدهچه شد که پدافند هوایی اسرائیل ناکام ماند؟
از شمال یمن، این موشک تنها به ۱۲ تا ۱۵ دقیقه برای رسیدن به مرکز اسرائیل زمان نیاز دارد. وزن آن قبل از پرتاب ۱۵ تا ۱۷ تن تخمین زده می‌شود، اما وزن کلاهک آن با حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار انفجاری قابل توجه است که همراه با سرعت برخورد آن، می تواند به سازه های غیرنظامی و همچنین سازه های نظامی محافظت شده آسیب جدی وارد کند.

چندین مرحله برای شناسایی چنین موشکی وجود دارد که به نظر می رسد در حملات بامداد یکشنبه دچار اختلال شده است.

هنگامی که موشک برای پرتاب نصب می‌شود، در یک منطقه باز قرار می گیرد و برای ماهواره های شناسایی اسرائیلی و آمریکایی که قرار است سایت های پرتاب احتمالی را رصد کنند، قابل مشاهده است.

در ادامه، چندین سیستم راداری قرار است موشک‌هایی را که در مسیر خود به سمت اسرائیل قرار دارد، شناسایی و ردیابی کنند.

این رادارها شامل رادار نیروی دریایی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ، رادار دوربرد تولیدی شرکت ریتیئون واقع در نِقِب (نِگِو) که توسط نیروهای آمریکایی اداره می‌شود و در نهایت رادار سیستم پدافندی پیکان می‌شوند.

هنوز مشخص نیست که آیا این موشک به موقع شناسایی شده است یا خیر و چرا طبق برنامه ریزی شده توسط سامانه پیکان رهگیری نشده است.
پدافندهای هوایی اسرائیلحملات بیشتر در آستانه اولین سالگرد جنگ
سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه تأکید کرد که «دشمن اسرائیلی باید منتظر عملیات‌های منحصر به فرد آتی بیشتری باشد و ما در آستانه اولین سالگرد عملیات هفتم اکتبر مبارک (طوفان الاقصی) هستیم.»

وی همچنین افزود که «دشمن باید منتظر پاسخ به جنایت‌های خود علیه بندر الحُدیده باشد و حملایت و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین ادامه خواهد داشت.»
+6
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    چند روز پیش نوشتم این اسرائیل هیچ چیزی نیست به ما انگ رژیمی و غیره زدن (باشه دلت خوش). ایران داره از دو تا استراتژی همزمان استفاده میکنه یکی اسرائیل رو قورباغه پز میکنه و این اتفاق میفته چون احمقی مثل نتانیاهو در صدر کاره که فکر میکنه مشت آهنین همه جا کار میکنه (البته مشت آهنین بچه کوچولو) این دقیقا مثل پوتین میمونه اوکراینی‌ها الان تو کورسکند هنوز فکر میکنه زیاد محکم نزده باید محکمتر بزنه. دوم ایران داره از استراتژی تربیت توله سگ استفاده میکنه در این روش گردن توله سگ عصبی رو انقدر فشار میدید تا بفهمه شما قویترید. هربار که دندون تیز کرد همین روش ادامه پیدا میکنه تا بفهمه رتبه‌اش در گله سگها کجاست، تهران به این نتیجه رسیده که اسرائیل بخش جدایی ناپذیر خاورمیانه‌ است اما باید سرجاش نشوند. در درون نظام بخشی به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از خامنه‌ای باید دوره جدیدی باشد و در صدر اون کنار اومدن با اسرائیله. در هر صورت در تاریخ بشری هیچ ملتی با ایدئولوژی و سطح قدرت اسرائیل به امپراطوری نرسیده و نخواهد رسید چون قدرت نیاز به مولفه‌های مختلف دارد حتی هیتلر و ایدئولوژی اش رفت
    10
    20
    یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.