آنتن موبایل روستایی با قطع برق دکل مخابراتی از کار افتاد و ۳ کودک در لارستان فارس غرق شدند

غرق شدن سه پسربچه تا رسیدن کمک در لارستانبی بی سی: از کار افتادن دکل‌های مخابراتی در مناطق روستایی پس از قطع پی‌درپی برق در ایران، در روستای چغان در شهرستان جویم در لارستان استان فارس به غرق شدن سه کودک در بند خاکی این روستا انجامیده است. مشکل این است که در پی تمام شدن شارژ باتری دکل‌های مخابراتی در مناطق روستایی، دسترسی ساکنان محلی به نیروهای امدادی در مواقع مورد نیاز قطع می‌شود.

بی‌بی‌سی دریافته است که در ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ دو برادر ۸ و ۱۰ ساله و دوست‌ ۸ ساله‌شان که در بند خاکی (گوراب) روستای چغان آب‌تنی می‌کردند، دچار حادثه شده و به دلیل اختلال در آنتن‌های موبایل، نوجوان ۱۲ ساله همراه آنها نتوانسته با نیروهای امدادی و دیگر اهالی روستا تماس بگیرد و در نتیجه با وقفه ۴۰ دقیقه‌ای تا رسیدن کمک، سه کودک جان خود را از دست داده‌اند.

شرکت مخابرات ایران دیروز ۲۱ شهریور، از برکناری فرشید ایزدی از سمت مدیر کل مخابرات استان فارس خبر داده است. البته مشخص نیست که جایگزینی او چه ارتباطی با این حادثه داشته است. در متن اعلام خبر تغییر مدیرکل مخابرات استان فارس از «هفت سال خدمات» او تقدیر شده است.

جان باختن سه کودک که موجب تاثر همگانی اهالی روستای چغان شده، واکنش چهره‌های مذهبی محلی اهل سنت و علاالدین بروجردی، نماینده لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی را هم در پی داشته است.

محمد یوسفی،‌ فرمانده انتظامی شهرستان لارستان با تایید این حادثه اعلام کرد که محل غرق شدن سه کودک یک سد خاکی و محل جمع آوری باران‌های فصلی بوده است.

به گزارش کانال محلی «لارنیوز»، فرماندار شهرستان جویم در پی این حادثه گفت: «بارها به مدیرکل مخابرات استان هشدار داده بودم که باتری‌های دکل‌های مخابراتی منطقه نیاز به تعویض دارند، به خصوص با توجه به قطعی‌های برق در منطقه. این تعویض ضروری است تا در مواقع اضطراری، ارتباطات تلفنی قطع نشود. اما متاسفانه، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این زمینه ادامه داشته است.»

خبرگزاری ایرنا در آبان ۱۴۰۰ از افتتاح طرح آبرسانی این روستا «با کمک دولت و خیرین محلی» در حفر چاه عمیق در کنار این گوراب (بند خاکی) خبر داده بود. احداث پارک و محل بازی کودکان در مجاورت این گوراب از دیگر طرح‌هایی است که مسئولان محلی از پیشرفت آن خبر داده بودند.

روستاییان می‌گویند بند خاکی محل غرق شدن کودکان، با بارش‌های چند هفته اخیر پرآب شده است.

روستای باستانی چغان در ۱۲۰ کیلومتری لار در جنوب استان فارس، حدود ۱۷۰۰ نفر جمعیت دارد و بخشی قابل توجهی از جوانان آن برای کار به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌روند. عمده کار ساکنان روستا، کاشت دیم گندم و جو و برداشت خرما از نخلستان‌های این روستا است.

معضل قطع آنتن موبایل در مناطق روستایی در پی قطع برق در هفته‌های اخیر یکی از مواردی است که در میان دیگر مشکلات قطع هرروزه برق و تاثیر آن بر اقتصاد، تولید، تجارت و زندگی افراد متکی بر تجهیزات جانبی پزشکی، کمتر به صدر خبرها راه یافته است.

خبرگزاری صداوسیما ۴ مرداد از طومار نویسی در روستای ریه و شهرک صنعتی قلعه میر شهرستان بهارستان در اعتراض به قطع برق و آنتن موبایل گزارشی تهیه کرده و هفته‌نامه نی‌ریز فارس هم ۱۰ شهریور از گلایه شهروندان از قطع آنتن موبایل در پی قطع برق خبر داده است. باشگاه خبرنگاران جوان هم ۹ شهریور در خبری کوتاه، «رنجش» اهالی روستای حصارعیسی در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی در این مورد را انعکاس داده است.
+12
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.