مقام صنفی گردشگری اخذ عوارض ده یورویی از پروازهای خارجی را «اخاذی» دانست

رادیو فردا: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اخذ عوارض جدید ده یورویی از مسافران پروازهای خارجی را «اخاذی» دانست.

حرمت الله رفیعی روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است که مسئولان با اعمال این هزینه برای سفر خارجی علاوه بر اخذ عوارض خروج از کشور «به صراحت دست در جیب مردم می‌برند.»

او در ادامه می‌گوید این اقدام اجازه سوداگری در بخش‌های دیگر مرتبط با صنعت گردشگری کشور را می‌دهد و «ایرلاین‌ها و آژانس‌های گردشگری هم می‌گویند چون فرودگاه‌ها این مبلغ را می‌گیرند، پس ما هم باید مبلغ بیشتری از مسافران بگیریم. در نتیجه یک اخاذی سیستماتیک در بخش سفر در کشور رایج می‌شود».

سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا دریافت ۱۰ یورو به عنوان «عوارض توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی» را در بخشنامه‌ای به ایستگاه‌ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی ابلاغ کرد و این رقم از ۱۸ شهریورماه به قیمت بلیت مسافران خارجی اضافه شد.

اقدام سازمان هواپیمایی انتقادهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی پیش‌بینی کرده است از محل اخذ عوارض جدید ۱۰ یورویی از مسافرانی که به خارج سفر می‌کنند، ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود.

سعید چلندری به ایلنا گفته است اخذ عوارض ۱۰ یورویی موضوع «قانون برنامه هفتم» است و در تمام فرودگاه‌های دنیا اخذ عوارض موضوعی رایج است. او مشخصا به فرودگاه استانبول اشاره کرده است.

آقای چلندری همچنین یادآوری کرده عوارض ۱۰ یورویی «توسعه فرودگاه‌ها» شامل مسافران زیر ۲ سال و پروازهای زیارتی نمی‌شود.

ادعای او در حالی است که این عوارض در همه کشورها یا فرودگاه‌های بین‌المللی اعمال نمی‌شود و اشاره خاص او به فرودگاه استانبول در حالی است که عوارض توسعه فرودگاه در ترکیه تنها ۵۰ لیر (کمتر از ۱.۵ یورو) است که برای تامین مالی سازمان توسعه خانه‌سازی اختصاص می‌یابد. این سازمان نیز بصورت ماهانه گزارش عملکرد خود را منتشر می‌کند.

«عوارض توسعه فرودگاه‌ها» جدای از دیگر عوارضی است که مسافران پروازهای خروجی در ایران باید بپردازند.

بر اساس «قانون مالیات بر ارزش افزوده» که سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، هر شهروند ایرانی باید برای سفر به خارج از کشور اولین بار ۵۲۰ هزار تومان، و در سفرهای بعدی به ترتیب ۷۸۰ و یک میلیون و چهل هزار تومان به عنوان هزینه عوارض خروج از کشور بپردازد.

این رقم نیز در ترکیه حدود ۱۵۰ لیر (۴ یورو) و کمتر از نصف مبلغی است که شهروندان ایرانی در کمترین حالت، یعنی اولین سفر خارجی می‌پردازند.

دولت ترکیه برخلاف جمهوری اسلامی، بصورت مرتب درآمد ناشی از درآمدهای عوارض خروج شهروندان از کشور را منتشر می‌کند. برای نمونه در سال گذشته درآمد دولت از این محل یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون لیر (۴۰ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار) بود.

جمهوری اسلامی نه تنها شفافیتی در این امور ندارد، بلکه سایت «اقتصاد نیوز» با اشاره به آغاز دریافت عوارض «توسعه فرودگاهی» نوشته است: «بر اساس پیام‌های برخی کاربران در شبکه اجتماعی ایکس، گویا توسعه و خدماتی در کار نیست و این عوارض ۶۵۰ هزار تومانی (۱۰ یورو) فقط بهانه‌ای برای دریافت پول بیشتر از مسافران پروازهای خارجی است».

در غیاب آمارهای رسمی، خبرگزاری تسنیم اخیرا طی گزارشی نوشته بود «به نظر می‌رسد سالانه حدود پنج میلیون مسافر (هوایی) از ایران به مقصد کشور‌های خارجی سفر می‌کنند.
+16
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    تروریستهای منطقه و البته بیزنس فاحشه خانه زینب سلیمانی اختیاج به پول داره
    0
    18
    ‌چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.