نجات گورخر نر ایرانی از باتلاق در پارک ملی گرمسار

رادیو فردا: به گفته رئیس پارک ملی گرمسار عملیات نجات گورخر از باتلاق حدود سه ساعت به طول انجامید و این گونه حیوانی نادر در صحت و سلامت کامل از باتلاق بیرون کشیده و به سایت محل محیطبانی سنگفرش منتقل شده است.»

این گورخر نر که از طبیعت پارک ملی توران برای افزایش ژنتیکی این گونه حیوانی نادر به پارک ملی کویر در گرمسار منتقل شده بود علیرغم حضور حدود ده روزه در گله به سمت شمال شرق و زیستگاه قبلی خود حرکت کرده بود.

 گورخر ایرانی زیرگونه‌‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خواران تَک‌سُم و از گونه‌های شاخص حیات وحش ایران است و اکنون ۲۸ راس گورخر در پارک ملی کویر گرمسار زیست دارند.

مهر سال ۱۴۰۲ سه راس گورخر شامل ۲ گورخر ماده و یک گورخر نر از پارک ملی توران به پارک ملی کویر در گرمسار منتقل شدند. پیش از این در مهرماه سال ۱۳۹۷ در جریان طرح انتقال ۱۰ گورخر از توران به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر کشته شدند.

پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که بخش بزرگی از آن در استان سمنان  و بخش‌هایی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان قرار می‌گیرد.
+17
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.