گرسنگی جنین در رحم خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

گرسنگی جنین در رحم خطر ابتلا به دیابت را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهددویچه وله: گرسنگی و سوء تغذیه همیشه می‌تواند آسیب های ماندگاری به جا بگذارد. با این حال، اگر جنین در رحم و بخصوص سه ماهه اول بارداری مواد مغذی کافی دریافت نکند، عواقب درازمدت آن به ویژه جدی است و خطر ابتلا به دیابت را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد.

اما این فقط خطر ابتلا به دیابت نیست که افزایش می‌یابد: چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلال در شنوایی و بینایی می‌تواند پیامدهای بعدی زندگی کودکی باشد که قبلاً در رحم مادر دچار سوءتغذیه بوده است.

دیوید بارکر، پزشک و اپیدمیولوژیست بریتانیایی بر اساس نظریه خود به نام نظریه بارکر توضیح می‌دهد که جنین در رحم از خطرات محیطی محافظت نمی‌شود و در واقع سبک زندگی انسان از داخل رحم مادر آغاز می‌شود.

اگرچه در حال حاضر مشخص نیست که چرا سوء تغذیه باعث افزایش این خطر می‌شود، اما به گفته محققان "تغییرات اپی‌ژنتیک در DNA جنین" ممکن است مقصر این امر باشد.

بین سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳، نزدیک به ۴ میلیون نفر در اوکراین بر اثر "قحطی هولودومور"، قحطی شدید ناشی از سیاست‌های شوروی در زمان جوزف استالین، جان خود را از دست دادند. اکنون، داده‌های مربوط به تولد و سلامت بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی نشان داده است که این فاجعه بر برخی افراد حتی قبل از تولد تأثیر گذاشته است.

به طوری که مطالعات نشان داده افرادی که در سال ۱۹۳۴ متولد شده‌اند، بیش از دو برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. بر اساس یک دیدگاه علمی مرتبط، کارشناسان هشدار دادند که تهاجم مداوم روسیه به اوکراین، که باعث کمبود شدید مواد غذایی در این کشور شده است، می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در نسل‌های آینده در این کشور شود.
+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.