اتهام دخالت در انتخابات آمریکا؛ ایران رد می‌کند، پوتین مسخره کرد

بی بی سی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه، ۱۶ شهریور (۶ سپتامبر)، گزارش دادستان کل آمریکا را در مورد اقدامات بعضی کشورها از جمله ایران برای تاثیرگذاری بر انتخابات آن کشور، «ادعاهای تکراری بی‌اساس، مغرضانه و دارای مصارف سیاسی داخلی» خواند. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم در واکنشی تمسخرآمیز به طعنه از خنده‌های کاملا هریس تعریف کرد و گفت که او «گزینه مطلوب» روسیه است.

آقای کنعانی گفت که مقام‌های دولت آمریکا نمی‌توانند مشکلات داخلی خود را که «ریشه‌های ساختاری، سیاسی و اجتماعی دارد با فرافکنی و اتهام‌زنی به دیگران در خارج از مرزهای آن کشور ترمیم کنند.»

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، چهارشنبه شب گفته بود که در مقابل «تلاش‌های روسیه، چین یا هر بازیگر خارجی دیگری مانند ایران که به دنبال مداخله در انتخابات آمریکا هستند حتما بدون واکنش نخواهیم بود و با آنها مقابله می‌کنیم.»

آقای گارلند گفت: «متاسفانه می‌دانیم که روسیه تنها قدرت خارجی نیست که به دنبال دخالت در انتخابات ما است.»

دادستان کل آمریکا افزوده بود این شامل «فعالیت‌های اخیر ایران برای به خطر انداختن کمپین رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ و جلوگیری از نتیجه انتخاباتی است که ایران آن را برخلاف منافع خود می‌داند. این فعالیت‌های اخیر همچنین شامل تلاش‌هایی برای دسترسی به افرادی است که خودشان به کمپین‌های انتخاباتی هر دو حزب سیاسی دسترسی دارند.»

دادستان کل آمریکا در ادامه گفته بود: «پیام وزارت دادگستری آمریکا روشن است: ما هیچ گونه تحملی برای تلاش‌های رژیم‌های استبدادی برای بهره برداری از سیستم دموکراتیک دولت‌مان را نداریم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه همان روز در سخنانی «تمسخرآمیز» درباره انتخابات آمریکا به طعنه گفت که گزینه مطلوب روسیه کامالا هریس است و آنها هم همچون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از او حمایت می‌کنند. آقای پوتین به «خنده‌های از ته ‌دل و مسری» کامالا هریس اشاره کرد و گفت «این مشخص می‌کند که اوضاعش خوب است.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایراناین سخنان در ادامه موج استهزا و تمسخر گروهی از سیاستمداران روس علیه اتهام دخالت در انتخابات آتی آمریکا است.

دونالد ترامپ، دیگر نامزد انتخابات آتی آمریکا در واکنش به این سخنان پوتین در شبکه اجتماعی خودش، تروث نوشت: «نمی‌دانم به من حمله کرده یا در حقم لطف کرده است.»

در اواخر ماه گذشته میلادی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که برخی از ارتباطات داخلی آن هک شده و با توجه به سابقه خصومت‌ها میان دولت ترامپ و حکومت ایران، دولت این کشور را مقصر شناخت اما ایران این ادعا را رد کرد.

کارزار انتخاباتی آقای ترامپ هم شواهدی برای ادعای خود ارائه نکرد.

شرکت مایکروسافت هم در همان زمان اعلام کرد که هکرهای وابسته به حکومت ایران بیش از یک ماه پیش سعی داشتند که به حساب «یک مقام عالی رتبه رسمی» در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

مایکروسافت به هویت این «مقام عالیرتبه» اشاره نکرد، اما گفت که تلاش برای نفوذ، بخشی از افزایش فعالیت گروه‌های وابسته به ایران برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر/ آبان ماه است.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در همان زمان در واکنش به گزارش مایکروسافت گفت که توانایی‌های سایبری ایران «دفاعی و متناسب با تهدیدهایی است که با آن مواجه» است و این کشور هیچ برنامه‌ای برای حملات سایبری نداشته است.
سخنان تمسخرآمیز پوتین درباره اتهام دخالت در انتخابات آمریکا: «گزینه مطلوب ما هریس است، خنده‌هایش مسری است.»دفتر نمایندگی ایران همچنین گفته بود که «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک موضوع داخلی این کشور است و ایران در آن مداخله نمی‌کند.»

مقام‌های اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا هم در اوایل ماه گذشته میلادی اعلام کردند که تحقیقاتی را درباره ادعای «هک شدن کارزارهای انتخاباتی آمریکا» توسط عاملان حکومت ایران آغاز کرده‌اند.

مقام‌های ایران هم بار دیگر هرگونه نقش در حمله سایبری به این کارزار را رد کردند.

در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم که چهار سال پیش برگزار شد،‌ مدیر اطلاعات ملی آمریکا با «اطمینان بالا» نتیجه گیری کرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، کارزار سایبری-تبلیغاتی جمهوری اسلامی علیه انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا را برای ضربه زدن به دونالد ترامپ «تایید کرده بود.»

این گزارش - که ارزیابی دسته جمعی سازمان های اطلاعاتی آمریکا بود- اعلام کرد که کل حکومت ایران، و نه یک جناح خاص، از این اقدام منتسب به جمهوری اسلامی حمایت کردند تا به هدف خود برای تشدید اختلافات در جامعه آمریکا و ضربه زدن به مشروعیت نهادهای دمکراتیک ایالات متحده برسند.

وزارت دارایی آمریکا بارها شرکت‌های سایبری ایرانی را به اتهام تلاش برای حملات سایبری در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده است.
+2
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.