منشه امیر: مشکل بزرگ اسرائیل این است که نمی‌تواند به تنهایی به مصاف جمهوری اسلامی برود

رادیو فرانسه: برای اسرائیل خطر بزرگتر از حماس، حزب‌الله لبنان و مهمتر از آن برنامه اتمی حکومت تهران است که اکنون به اعتراف آقای رافائل گروسی تنها یک گام با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله دارد. حمله حماس حلقه‌ای از توطئه‌های رژیم ایران است علیه موجودیت اسرائیل. بسیاری از رهبران اسرائیل صریحاً گفته‌اند که سر مار در ایران است و آن را باید کوفت. منتها مشکل بزرگ این است که اسرائیل نمی‌تواند بدون اجازه و موافقت و حتا مشارکت فعال آمریکا و کشورهای اروپایی اقدامی علیه رژیم ایران بکند.

در پی کشته شدن شش تن از گروگان‌های اسرائیلی به دست حماس موجی از اعتراض و اعتصاب علیه دولت نتانیاهو در اسرائیل به راه افتاده که هدف از آن واداشتن نخست‌وزیر اسرائیل به امضای توافق آتش‌بس با حماس جهت آزاد کردن باقی‌مانده گروگان‌های اسرائیلی است.

مانع آتش‌بس در جنگ غزه چیست ؟ آیا نتانیاهو و متحدان افراطی او در دولت اسرائیل راهبردی برای خاتمه دادن به جنگ دارند؟

در پاسخ به این پرسش و پرسش‌های دیگر منشه امیر تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در اسرائیل از جمله گفته است :  

"مخالفت با شیوه مدیریت جنگ غزه از دیروز و امروز در اسرائیل آغاز نشده است. از همان نخستین ماه پس از حمله هفتم اکتبر بسیاری در اسرائیل بر این باور بودند که این جنگ را نباید طولانی کرد و بیشترین تلاش را باید صرف آزاد کردن ربوده‌شدگان اسرائیلی توسط حماس نمود (من عمداً نمی گویم "گروگان‌ها" چون حماس شهروندان اسرائیلی را در اصل ربوده و به اسارت گرفته است)...

با این حال، مجادله حول مسئله مدیریت جنگ هرگز به ابعاد امروز در اسرائیل نبوده است. اکنون که من با شما صحبت می‌کنم اعتصاب در اسرائیل کشور را تقریباً فلج کرده است. گروهی در درون جامعه اسرائیل خواستار توقف موقتی یا دائمی جنگ برای آزاد کردن ربوده شدگان و اسیران اسرائیلی از دست حماس هستند و گروهی دیگر مدافع ادامه جنگ‌اند و می گویند که هر گونه سازش با حماس و کوتاه آمدن در مقابل آن بیشتر امنیت اسرائیل را در آینده به خطر خواهد انداخت.

در هر حال، نباید از نظر دور داشت که آغازگر این جنگ حماس بوده که خواستار نابودی و محو شدن اسرائیل است. افزون بر این، حمله حماس حلقه‌ای از توطئه‌های رژیم ایران است علیه موجودیت اسرائیل و برای متحقق ساختن آرزوی خام نابود کردن این کشور. بسیاری از رهبران اسرائیل از یائیر لاپید تا نفتالی بنت و حتا یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل صریحاً گفته‌اند که سر مار در ایران است و آن را باید کوفت. منتها مشکل بزرگ این است که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و باید این کار را با اجازه و موافقت و حتا مشارکت فعال ایالات متحد آمریکا و کشورهای اروپایی انجام بدهد. اگر روزی رژیم اسلامی ایران سقوط کند – که حتماً خواهد کرد – مشکلات خاورمیانه برطرف خواهند شد.

مشکل بزرگ اسرائیل این است که نمی‌تواند به تنهایی به مصاف جمهوری اسلامی ایران برود. کشورهای اروپایی میلی به درگیر شدن در این ماجرا ندارند و دولت آمریکا انتخابات آینده ریاست جمهوری را پیش رو دارد مضاف بر این که سیاست آمریکا طی دو سه دهه گذشته فاصله گیری هر چه بیشتر از خاورمیانه بوده است.

در جنگ برنده ای وجود ندارد و جنگ جاری غزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در جنگ غزه لطمات سنگینی به حماس و مردم فلسطین و همچنین به مردم اسرائیل وارد شده است. بسیاری از مردم اسرائیل از بنیامین نتانیاهو می پرسند که در آینده می‌خواهد با غزه چه بکند. آقای نتانیاهو پاسخی برای این پرسش ندارد چون هنوز سرانجام جنگ جاری برای او روشن نیست و نمی داند که پس از آتش‌بس چقدر از قدرت نظامی حماس باقی خواهد ماند.

در هر حال، خطر بزرگتر برای اسرائیل حماس نیست، حزب‌الله لبنان است و خطر مهمتر از حزب‌الله برای اسرائیل برنامه اتمی حکومت تهران است...

به همین خاطر این فکر در اسرائیل وجود دارد که برای رسیدگی به مشکلات اساسی‌تر باید به جنگ غزه هر چه زودتر خاتمه داد و مشکل اساسی برای اسرائیل برنامه اتمی ایران است که اکنون به اعتراف آقای رافائل گروسی تنها یک گام با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله دارد... آمریکا و کشورهای اروپایی عاقبت باید به این نتیجه برسند که دست یاری به مردم ایران بدهند و در هر زمینه‌ای از آنان حمایت کنند تا این حکومت ساقط شود و وقتی که این امر صورت گرفت خاورمیانه روی صلح و آرامش را خواهد دید، جنگ‌های منطقه‌ای خاتمه خواهند یافت، غرب و آمریکا نیز نفس راحت خواهند کشید و چین و روسیه نیز در جنگ سردی که با دنیای غرب آغاز کرده‌اند تضعیف خواهند شد. این تنها راه‌حلی است که به گمان من می‌تواند مشکل خاورمیانه را حل کند.

تأکید می کنم : تا زمانی که حماس شیوه و رویه های خود را تغییر ندهد تغییری در جنگ اسرائیل و حماس در غزه روی نخواهد داد. با این اعتصاب‌های سراسری که در اسرائیل آغاز شده دولت نتانیاهو یک قدم بیشتر به سقوط نزدیک شده و تغییر کابینه در اسرائیل ضرورت یافته است.    
+31
رأی دهید
-37

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    ابله، حماس تروریست پیغام حرکت خود را گرفت و دیگر هیچ گروگانی را آزاد نخواهد کرد و دیگر به کل خاک اسرائیل هم رضایت نخواهد داد! تا دیر نشده باید. دو تا پالایشگاه و نیروگاه برق جمهوری آخوندی را بزنی! و یک التیماتوم سنگین به ملاها برای آزادی گروگانها! وگرنه با همین کامنت کار اسرائیل را تمام شده میدانم! ملت اسرائیل خریت محض و تاریخی خود را کرد و پاداش خوبی به حماس داد!اگر دولت نتانیاهو دیر بجنبد، برای همیشه نابود خواهید شد!
    45
    41
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    AKBAR_KACHAL - لندن، انگلستان
    گندو گوز خاورمیانه که ادعا می‌کرد تنهایی حریف ایران هست، چی شد دیدید هیچی نیستید، اگر آمریکا اروپا ناتو و عربها کمکت نکنن هیچی نیستی در مقابل ایران 😅
    53
    59
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    اسرائیل تنها نیست اگه خاکستریا ومفت برا و قیمه خورا بیدار بشن. تمام.
    21
    40
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    به همین زودی خبرش می‌رسد که این یارو هم بوسیله خرماس خریداری شده، هر کسی بر له باجناقبازان و برعلیه انسانیت و مرام انسانی حتی با دلیل و برهان مطلبی بنویسد یا ابراز کند مطلقا بودجه ای از این گناهکاران بی شرم دریافت می‌کند و وابسته به دشمنان اصلی ایران است. بدون هیچ اقراق و گزافه گویی. موضوع و تم اصلی ما ایرانیان میهن پرست و غیر وابسته به بیگانه فقط ایران است و بس. پیشنهاد من این است که دوستان و دلبستگان راستین ایرانشهر، بیاییم فرهنگ فارسی را با نوشتار فارسی سره از همین امروز بدون به کارگیری واژگان عربی آغاز نماییم و هر روز واژگان نویی را به یکدیگر بیاموزیم. پاینده باد نام ایران زمین ..
    16
    17
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    goldqueen - اسپو، فنلاند
    میگن سگ در سایه شتر راه میرفت مغرور شد فکر کرد خودش بزرگه و اینم سایه خودشه نمیدونست سایه شتره، اسرائیل هم در سایه امریکا فکر کرده خودش بزرگه
    27
    38
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مشکل مهم و اصلی اسرائیل ، زیاده خواهی ، جاه طلبی و نبود عقلی سلیم هست !! اگر به توصیه همون بزرگتراش خصوصاً آمریکا توجه میکرد و به مرزهای شناخته شده و تأئید شده قبل از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل بازمیگشت و با تأسیس یک کشور فلسطینی در جوار خود موافقت میکرد ، این شر و آشوبی که دهه ها ، با کشتار بیگناهان از دو طرف و صرف مخارج بسیار گزاف نظامی که بارش بر دوش شهروندان اسرائیل و بیشتر آمریکاست پایان میافت و از همه مهم‌ترین رژیم جنایتکار و سرطانی ج ا و مفعولش بهانه ای به اسم محور مقاومت هم نداشت که بخواد صدها میلیارد دلار از ثروت و سفره ایرانیان بزنه و خرج عطینا و دزدی‌های خودشون و آشوب در منطقه و جهان بکنه !! میگن عقل نیست ، جون در عذابه ، حکایت اسرائیله !!
    2
    24
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    از قدیم گفته اند که کافر همه را به کیشِ خود پندارد. با این تزِ شما اگر کسی حرفی، نوشته ای و یا استدلالی در تخالف با دیدگاه شما بنویسد، لزوما از آخوندها پول میگیرد، که این تزِ شما بسیار پُر-خطا میباشد. اما شما باید یک نکته دیگر را هم متوجه شوید که اتفاقا بسیاری از کسانیکه خودشان را خیلی هم مخالف جمهوری اسلامی نشان میدهند، مزدِ خود هرگز را نزد اربابان غربی، عربی و قوم عبری زبانان از یاد نمیبرند! ضد عرب بودن هیچ ارتباطی با فرهنگ غنی ایرانی ندارد. اعراب همسایگان ما هستند، و نسلهای زیادی از ایرانیان در آینده های طولانی با آنها مراوده دوستانه و بااحترام متقابل خواهند داشت. با این امید که تغییرات اساسی در جهت "عدالت-محوری" در حکومتهای هر دو مردمان ایرانی و کشورهای عربی رخ دهد.
    1
    3
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    شما که باز هم به صحرای کربلا زدید! قطبنمای شما خیلی وقت است که کاملا از کار افتاده، و مسیری گیجی را بشما نشان میدهد!
    0
    3
    ‌سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    اسراییل جنگ را برنده شده ، رسما نوار غزه را به نوار بهداشتی تبدیل کردند ، نفس حزب الله و حوثی ها را هم گرفتند و رژیم را هم تحقیر ، اما بی بی همانطور که یکسال پیش گفتم اهداف بالاتری برای خوشنودی ارتدوکس ها دارد ، ادامه این سیاست میتونه یه شکست سیاسی دولت او‌منجر بشه ،
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    جناب - استکهلم، سوئد
    عالی‌جناب اگر حضرت عالی به کامنت های قبلی من دقت کنید، متوجه خواهید شد که حتی مخالف هر گونه تعرض به همسایگان و یا حتی بی حرمتی جمعی به گروه ها و نژادها وغیره بودم و خواهم بود. شما مطلب من رو کامل متوجه نشدید. بعضی از انسان نمایان، همینطور در فضای مجازی، سعی در مخالف نشان دادن خود با اشغالگران ایران هستند اما منتظر موقعیتی هستند که جعلیات خود را به خورد انسان های نا آگاه بدهند. ما طی سالها مبارزه با اشغالگران این ترفند نخ نمای آنها را میدانیم و مردم را تا کنون آگاه کرده ایم. این جرثومه های فساد از هر ترفندی برای بقای خود استفاده کرده و خواهند کرد. اگر شما و دیگران هم به کلمه علمی کاربردی ایرانشهر آشنایی داشته باشید، خواهید دانست که عرب کرد آذری ترک حتی ارمنی ایرانی با همین نژادها در کشورهای همسایه فرق بسیار بالای فرهنگی دارند. من شخصا معتقدم اگر قصوری از افاغنه میبینیم بدلیل جدایی از مام میهن بوده و آنها هم جزیی از ایرانشهر هستند مثل خوزی ها ترکهای مقیم ایران که با آذری ها یکی نیستند اما خوبشان مثل همه انسانها قابل احترام. امیدوارم رفع کدورت از صاحت گرامی آن عالی‌جناب شده باشد.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    Momijii - توکیو، ژاپن
    دوست گرامی، پاسخ شما در نوشتار خود شما در این معقوله کاملا مشهود است، شما فکر میکنید که دنیا را سران ابلهی مثل بایدن و پوتین فرماندهی میکنند؟ شما فکر میکنید اتاق فکری آمریکا و اسراییل نمی‌داند که به طرقی میشود صلح برقرار نمود؟ تمام این سناریوهای کمدی تراژیک بوجود آمدن حماس، تغییر حکومت ایران روی کار آمدن اسلام در حکومت های کشورهایی مثل ایران ترکیه افغانستان وووو همه تصادفی بود و بدون نقشه قبلی؟ تابحال هیچ فکر کردید که اگر همه جای دنیا صلح برقرار باشد ضرادخانه های آمریکا شوروی سوید ووو که جمعا منفعت‌های نجومی که از کاتریلیاردها دلار هم بالاتر هستند همه از کار خواهند افتاد؟ آیا فکر میکنید که جنگهای مقطعی در جهان بعد از جنگ جهانی دوم همه خود بخود اتفاق افتاده اند؟ آیا اگر اسراییل به وجود کشوری بنام فلسطین در کنار خود رضایت میداد، کشت و کشتار چندین هزار ساله این دو پسر عمو پایان خواهد پذیرفت؟ یکی از دلایلی که ما در دبیرستان و دانشگاه چند درس متفاوت داریم و باید سطح درک و استفهام خودرا از هر درسی با امتحان ثابت کنیم گردآوری تمام پاسخ ها و نتیجه گیری علمی و عملی از داده هاست. با مهر فراوان
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    جناب - استکهلم، سوئد
    دمت گرم، میدونم، بردم دادم درستش کنن گفتن تعمیر نمیشه! دیگه چاره‌ای نبود، به راه ادامه دادیم سر از صحرای کربلا درآوردیم! هوا اون خراب شده سوئد چطوره؟
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    متاسفانه اظهار نظر شما رو در این مقوله دیر دیدم ، ولی لازم شد که بر حسب احترام جواب شما را بدهم ! بله منهم کاملا با عرایض شما در این مورد موافقم ! منهم بارها به دوستانی که سنگ نخست وزیر اسرائیل و ترامپ رو به سینه میزنند و فکر میکنند که اینها ( در صورت رئیس جمهور شدن دوباره ترامپ ) کعبه آمال و نابود کننده رژیم ملاها در ایرانند گفته ام که روئسای جمهور آمریکا همه مجری سیاستهای افراد پشت پرده ای هستند که دنیا رو در دست گرفته و حتی چین و روسیه رو هم بازی می‌دهند !! تمام اتفاقات کوچک و بزرگی که در رأس حکومت‌ها و کشورها پیش میاد بر اساس نقشه و طرز تفکر همان پشت پرده ایهاست !!
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.