روزنامه حکومتی تهران تایمز: موسسه زبان گوته عامل عملیات مخفی دولت آلمان در ایران بود

 مأموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز ۳۰ مرداد با یورش به مؤسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته» در تهران، آن را پلمب کردندرادیو فردا: روزنامه انگلیسی‌زبان تهران تایمز، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی،‌ مدعی شد مؤسسه آموزش زبان آلمانی موسوم به «گوته» به عنوان «یک عملیات مخفی برای دولت آلمان» فعالیت می‌کرده است.

این روزنامه در مقاله‌ای که روز شنبه، دهم شهریور، منتشر شده همراه با انتشار ویدئویی از پلمب دو هفته پیش ساختمان این مؤسسه آموزش زبان آلمانی نوشت گوته «به منظور تأثیرگذاری بر شهروندان ایرانی و پیشبرد اهداف سیاسی آلمان در ایران عمل می‌کرد».

تهران تایمز همچنین ادعا کرده است که به دست‌کم ۹ سند مالی دست یافته که «مبالغ پرداختی بالغ بر ده‌ها هزار یورو به افراد غیروابسته به مؤسسه زبان گوته را نشان می‌دهد»، اسنادی که «به امضای مدیرعامل آموزشگاه زبان و سفیر آلمان در تهران رسیده است».

این روزنامه حکومتی نه توضیح داده که چگونه به این اسناد دست یافته و نه این اسناد را برای عموم منتشر کرده است.

تهران تایمز در ادامه نوشت در حالی که این مؤسسه مدعی است هیچ ارتباطی با «انستیتو گوته» در آلمان ندارد اما مدارک به دست آمده در زمان پلمب نشان می‌دهد این آموزشگاه زبان «ارتباط منظمی با انستیتو گوته داشته و به شکل مکرر دستورالعمل‌هایی را از مقامات آن دریافت می‌کرده است».

ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز ۳۰ مرداد با یورش به موسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته» در تهران، آن را پلمب کردند. آلمان در واکنش، سفیر ایران را احضار کرد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، در این زمینه اعلام کرد: «دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.»

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی در واکنش به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ از سوی دولت آلمان بوده است.

مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای تابعه آن، به‌ دلیل پیروی از اهداف اسلام‌گرایانه تندرو، روز سوم مرداد امسال از سوی وزارت کشور آلمان تعطیل شدند.

«مرکز اسلامی هامبورگ» از سوی سازمان اطلاعات آلمان به عنوان یک مرکز افراطی طبقه‌بندی شده است و این سازمان پیشتر نیز اعلام کرده بود که مرکز یادشده اغلب «نگرش آشکارا یهودستیزانه و ضد اسرائیلی» را ترویج می‌کند.

در پی تعطیلی این مرکز وابسته به جمهوری اسلامی در آلمان و پیش از تعطیلی مؤسسه گوته چند کارمند این مؤسسه به قوه قضائیه احضار شده بودند.

«مؤسسه آموزش زبان آلمانی در تهران» که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد، یک سازمان غیرانتفاعی است و زیر نظر سفارت آلمان در تهران فعالیت می‌کند.

این مؤسسه به نوعی جایگزین انستیتو گوته شد که حدود هفت سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، توسط مقام‌های جمهوری اسلامی تعطیل شد و به همین دلیل بسیاری از شهروندان ایرانی همچنان مؤسسه آموزش زبان آلمانی را با نام «گوته» می‌شناسند.

در وب‌سایت سفارت آلمان در ایران اعلام شده که در این مؤسسه تمام امتحانات انستیتو گوته برگزار می‌شود. وظیفه انستیتو گوته گسترش زبان و فرهنگ آلمانی در کشورهای مختلف است.
+3
رأی دهید
-56

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    دقیقا حکومت آلمان که قرنهاست همیشه کمک و ناجی ایران بوده یهویی بیاد از ما جاسوسی کنه، اونوقت احمقی نجات اسرائیلی و سایر قلمان های در پیت رهبری همه خودی و مطیع عاغا هستند و کهنه هاشو بدلیل نداشتن ترموستات تند تند عوض کرده لنبر خشکیده و پاره پوره شون رو آفتابه مسقوص ژاپنی اما با دست برایش می‌شویند....🤬 این چه بلایی بوووود ....بر سرمان اااامد؟؟؟ اینها و بیشتر حاصل دل شکستن یک مرد میهن پرست و عاشق ایران از طرف مردم نمک نشناس بود، حالا برید با فانوس دنبالش بگردید....۸۵ میلیون زندانی و حدود ۱۰ میلیون آواره نتیجه یک شکر خوری اجتماعی در سال ننگین ۲۵۳۷ شاهنشاهی.
    0
    8
    دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا
    اینا طی این 45 سال هیچوقت نخواستن چیزی رو درست کنن برعکس فقط در پی نابود کردن بودن حالا اکثریت باید به این نتیجه برسن که همه یکبار متحد بشن برای نابودی این کفتارهایی که به جون ایران و ایرانی افتادن.
    0
    8
    دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.