هیئت ویژه وزارت کشور برای تحقیق در مورد قتل بر اثر شکنجه یک زندانی وارد رشت شد

آنچه از مرگ جوانی در بازداشت که رسانه‌های حقوق بشری او را محمد میرموسوی معرفی‌ کرده‌اند، می‌دانیمبی بی سی: در پی جان باختن یک مرد جوان در بازداشت پلیس لاهیجان در شمال ایران، که رسانه‌های حقوق بشری او را «محمد میرموسوی» معرفی کرده‌اند، رئیس‌جمهور، وزیر کشور و فرمانده پلیس ایران دستور تشکیل کمیته و هیئت ویژه برای پیگیری و گزارش این موضوع داده‌اند. ایرنا، خبرگزاری دولت ایران خبر داده است که این هیات به سرپرستی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور وارد رشت شده و از ساعتی پیش نشست شورای تامین استان با حضور این هیات تشکیل شده است. پیشتر قوه قضاییه ایران اعلام کرده بود که پنج مامور پلیس در پی مرگ یک متهم در «تحت نظرگاه فرماندهی انتظامی لاهیجان» بازداشت شده‌اند.

الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ایران اعلام کرد با دستور مسعود پزشکیان به وزیر کشور، برای بررسی «تمامی جوانب» کشته شدن یک مرد جوان در بازداشت پلیس لاهیجان، یک کمیته تشکیل شده و قرار است نتیجه آن به هیئت وزیران گزارش شود.

به گزارش ایسنا در پی این دستور اسکندر مومنی، وزیر کشور هیئت تحقیق ویژه‌ای را برای بررسی تعیین و به محل اعزام کرده است. همچنین مرکز اطلاع‌رسانی پلیس ایران از دستور ویژه احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی این کشور برای بررسی وقوع «حادثه فوت یک متهم در شهرستان لاهیجان» خبر داد.

روز ۷ شهریور قوه قضاییه بدون نام بردن از فرد جان باخته اعلام کرد ۵ نفر از کارکنان نیروی انتظامی در ارتباط با مرگ فردی در بازداشتگاه پلیس لاهیجان بازداشت شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری از جمله هه‌نگاو با انتشار تصاویری، نام فرد جان باخته را «محمد میرموسوی» اعلام کرده‌اند.

روز ۸ شهریور ویدیوهایی از مراسم خاکسپاری او و همچنین لحظه شستن جسد محمد میرموسوی منتشر شد که زخم‌ها و آثاری را بر بدن او نشان می‌داد که به نظر می‌رسد مربوط به آثار شکنجه و ضرب و جرح شدید باشد. فردی که در این ویدیو حرف می‌زند با اشاره به دو نقطه روی کمر محمد میرموسوی می‌گوید «اینجاها سوراخ شده است».
بنر اعلامیه ترحیم محمد میرموسوی در روستای بارکوسرا از توابع لاهیجاندر یکی از عکس‌های منتشر شده آثار کالبدشکافی روی سینه محمد میرموسوی دیده می‌شود ولی تا کنون گزارشی از پزشکی قانونی منتشر نشده است.

یک منبع نزدیک به خانواده می‌گوید آنها «تحت فشار شدید هستند تا درباره جزئیات کشته شدن محمد میرموسوی اطلاع‌رسانی نکنند.»

این منبع نزدیک به خانواده می‌گوید براساس شواهد روی جسد، مطمئن هستند که دست‌های محمد میرموسوی «ساعت‌ها بسته بوده است.»

براساس گفته‌های منابع محلی که با شرایط پاسگاه پلیس لاهیجان آشنایی دارند، ماموران بعد از بازداشت، محمد میرموسوی را به قسمت پشت پاسگاه پلیس لاهیجان که فاقد دوربین بوده است برده‌اند و به شدت کتک زده‌اند. بنابر گزارش هه‌نگاو، محمد میرموسوی «۳ شهریور بر سر نزاع» بازداشت شده بود.

این منابع محلی می‌گویند محمد میرموسوی در طول شب اعلام کرده که نیاز به پزشک دارد که به درخواست او توجهی نشده است.
سیاهه بلند مرگ در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران
مرگ‌های مشکوک یا کشته شدن زندانیان و بازداشت‌شدگان در ایران پیش از این نیز بارها خبرساز شده است.

شهریور دو سال پیش کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد به موجی از اعتراضات سراسری در ایران انجامید که تا ماه‌ها ادامه داشت.

جواد روحی، یکی از معترضان بازداشتی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز شهریور سال گذشته پس از «تشنج» در زندان نوشهر جان باخت. قوه قضاییه علت مرگ او را «تداخل دارویی» اعلام کرد.

موسی اسماعیلی و پیمان گلوانی دو بازداشتی کُرد همین اعتراضات بودند که به گفته فعالان حقوق بشر زیر شکنجه کشته شدند.

در اعتراضات سراسری ۱۳۹۶ نیز سینا قنبری، سارو قهرمانی، وحید حیدری و کیانوش زندی نیز در بازداشت کشته شده یا تحت شرایط مشکوکی جان باختند.

در سال ۱۳۹۸ هم علیرضا شیرمحمد‌علی در زندان فشافویه به قتل رسید.

هرچند در بسیاری از موارد علت مرگ زندانیان به طور رسمی اعلام نمی‌شود یا عللی اعلام می‌شود که مورد پذیرش خانواده‌های زندانیان نیست، در مواردی چون ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس مخالف جمهوری اسلامی، دستگاه قضایی به شکنجه و بدرفتاری از طرف ماموران اذعان کرده است.

در سال ۱۳۸۸ چند نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات جنبش سبز در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند.

نام سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران که برای پرونده کهریزک به زندان افتاد، پیش از این در پرونده زهرا کاظمی، خبرنگاری ایرانی-کانادایی نیز به عنوان متهم مطرح شده بود. خانم کاظمی سال ۱۳۸۲ در حین عکاسی از تجمع گروهی از خانواده زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت و پس از چند روز به بیمارستان منتقل شد و آنجا درگذشت.
+7
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    پس از بررسی های کامل یک نیروی نظامی بعلت دزدیدن یک ریشتراش محکوم به پرداخت ده هزار تومان خواهد شد .
    0
    10
    ‌پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند
    قاتلان مشخص هستن هیئت نمی خواد قتلهای قبلی هیئت چکار کرد تا الان انجام بده جواب هیچ،اگر واقعأ کاری انجام می شد باید مامورین از طهران می رفتن همان شهر و متهمین به قتل برای بازجوی و محاکمه با خود به طهران نقل کنند غیر این کشکه.
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.