قاتلِ عامل بمب‌گذاری هفت تیر ایران؛ جنایتکاری که لرزه بر نظام قضایی هلند انداخت

یورونیوز: رضوان تقی آن‌قدر خطرناک شناخته می‌شد که دادگاهش در انباری در آمستردام تحت حفاظت صدها نیروی ویژه نقاب‌ بر چهره و چندین پهپاد برگزار شد. قضات زمانی که او را در پنج فقره قتل و دو اقدام به قتل مجرم شناختند، از ترس جانشان نقاب بر چهره داشتند و نامشان هم فاش نشد.ارتباط این قاتل مراکشی‌تبار با تهران چیست؟

طی شش سالی که روند رسیدگی قضایی به پرونده رضوان تقی طول کشید، سه نفر مرتبط با شاهد اصلی پرونده یعنی برادرش، وکیلش و یک روزنامه‌نگار جنایی به قتل رسیدند.

اولیس الیان، نماینده افغان‌تبار پارلمان هلند گفت: «رضوان تقی توانسته‌ است در ذهن مردم هراس افکند.»

رضوان تقی در این دادگاه به حبس ابد محکوم شد. با این حال هنوز سوالات بسیاری درباره او و جنایات مرتبط با این سلطان کوکائین هلندی مطرح است.

رابی راکس، دانشیار جرم‌شناسی در دانشکده حقوق اراسموس روتردام گفت: «ما پیش‌تر هم قاتل دیده‌ایم. اما پدیده جدید درباره تقی این است که او حتی کسانی که جزء دنیای جنایتکاران نیستند را هم هدف قرار می‌دهد. این پرونده درباره این جنایتکاران و کارهایی که می‌توانند با منابع به نظر نامحدودشان حتی از داخل زندان انجام دهند، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند.»
رضوان تقی کیست؟
رضوان تقی ۴۶ ساله در مراکش متولد شد و زمانی که هنوز کودک بود به هلند در نزدیکی اوترخت نقل مکان کرد. بنابر گزارش‌های محلی و مستندی که از زندگی او ساخته شده، آقای تقی در نوجوانی به باندهای خلافکار محلی پیوست. در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، رضوان تقی از دبی و مراکش به هلند حشیش قاچاق می‌کرد.

بنابر اعلام دادستانی هلند، قتل‌هایی که تقی در ارتکاب آن‌ها محکوم شناخته شده است، از سال ۲۰۱۵ شروع شد. در آن زمان او دستور قتل مالک فروشگاهی که برای مقامات جاسوسی می‌کرد را صادر کرد. این مالک فروشگاه سابقه تراکنش‌های رضوان تقی از جمله آن‌هایی که مربوط به خرید تجهیزات جاسوسی برای باند جنایتکارش می‌شد را در اختیار پلیس گذاشته بود.

در آن زمان همچنین وبلاگ‌نویسی که نام رضوان تقی را در مقالاتش آورده بود در بیرون یک کلوب جنسی در شمال آمستردام به قتل رسید.

به گفته پلیس امارات عربی متحده، آقای تقی در سال ۲۰۱۶ با پاسپورت هلندی با نام جعلی به دبی نقل مکان کرد. او در آن زمان اگرچه کسب و کارش را در اروپا رهبری می‌کرد، اما از دسترس مقامات هلندی خارج بود.

در سال ۲۰۱۷ یکی از واسطه‌های آقای تقی در هلند به او خیانت کرد. تقی در آن زمان دستور قتل شخصی را صادر کرده بود. اما قاتل به اشتباه فرد دیگری را به قتل رساند. در پی این حادثه واسطه‌ای که این قتل را ترتیب داده بود خود را به پلیس هلند معرفی کرد و علیه رضوان تقی شهادت داد.

مقامات هلندی به صورت غیابی این سلطان مواد مخدر را در همدستی در بیش از شش فقره قتل و ده‌ها عملیات ترور متهم کردند و جلسات پیش‌دادرسی آن‌ها شروع شد و چندین سال طول کشید.

نبیل ب، یکی از شاهدان پرونده تقی بهای سنگینی برای خیانت به او پرداخت کرد. برادر نبیل ب در مقابل دفترش در سال ۲۰۱۸ در آمستردام به قتل رسید و چندی بعد هم درک ویرسوم، وکیلش با شلیک گلوله کشته شد.

اما داستان تکان‌دهنده دیگری از جنایات خشونت‌آمیز او نیز وجود دارد. سر بریده یکی از اعضای باند رضوان تقی در سال ۲۰۱۶ در یک کافه در آمستردام کشف شد. پلیس در سال ۲۰۲۰، کانتینرهای حمل و نقل را کشف کرد که به نظر می‌رسید به اتاق‌های شکنجه آکوستیک تبدیل شده بودند. این اتاق‌ها به انبردست، مشعل و یک صندلی دندانپزشکی با دستبند مجهز بودند.

پلیس دوبی در سال ۲۰۱۹ و در جریان تحقیقات مربوط به یک قتل آقای تقی را بازداشت و به هلند فرستاد. پلیس در تلفن همراه رمزنگاری شده او تصاویری از شکنجه یک زن پیدا کرد.

تقی در طول دادرسی‌ها در یک زندان فوق امنیتی در هلند نگه‌داری می‌شد. پیتر د فریس، خبرنگار جنایی مشهور هلندی که به تیم حقوقی شاهدان مدعی‌العموم پیوسته بود، در سال ۲۰۲۱ هنگام خروج از یک استودیو تلویزیونی در آمستردام به ضرب گلوله کشته شد.

نخستین وکیل رضوان تقی در جریان تحقیقات پلیس بازداشت شد. زیرا پلیس پی‌برد که او و متهم از جلسات خصوصی آمادگی برای دادگاهشان در جهت تدارک نقشه فرار استفاده می‌کنند. دومین وکیل تقی نیز به اتهام پیام رسانی به افرادی خارج از زندان بازداشت شد.

مقامات هلند در زمان بازداشت تقی نگران بودند که افراد او بخواهند با گروگان گرفتن پرسنل زندان و درخواست تبادل، او را از حبس فراری دهند.

در آن زمان به دلیل تهدید به آدم‌ربایی از سوی تقی، مارک روته، نخست‌وزیر هلند از دوچرخه‌سواری برای رسیدن به محل کارش دست‌ کشید و آمالیا، ولیعهد هلند نیز سال نخست دانشگاه خود را لغو کرد.

بنابر نظرسنجی که سال گذشته انجام شد، در پی بازداشت تقی نیمی از قضات و دادستان‌های هلندی به دلیل تهدیدات و ارعاب، امنیت کمتری احساس می‌کنند و نزدیک به یک سوم آن‌ها روال کاری خود را تغییر دادند؛ برخی از نام جایگزین در پرونده‌ها استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز به جای اسمشان کد می‌نویسند.
قتل محمدرضا کلاهی صمدی
نخستین مواجهه اولیس الیان با تقی به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد. در آن زمان آقای الیان عضو شورای شهر بود و جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که در سال ۲۰۱۵ دستور قتل یک مخالف سیاسی را در شهرش صادر کرده است. بر اساس کیفرخواست، مردی که ترتیب این قتل را داده، نوفل فصیح، از آدم کشان رضوان تقی بود.

محمدرضا کلاهی صمدی که با نام مستعار «علی معتمد» در هلند زندگی می‌کرد در سال ۲۰۱۵ در شهر آلمیره هلند به ضرب گلوله کشته شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیشتر او را عامل بمب‌گذاری در ساختمان حزب‌ جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ (۲۸ ژوئن ۱۹۸۱) دانسته و برایش حکم اعدام صادر کرده بود.

بنابر گزارش‌ها کلاهی در آن زمان به عنوان کارشناس فنی تجربی تجهیزات صوتی در حزب‌ جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. او متهم بود که بمب را به همراه خود به مقر حزب برده و پیش از انفجار آن‌جا را نرک کرده است. او سپس پیش از محکوم شدن در دادگاه از مرز ایران خارج شده با نام مستعار «علی معتمد» در هلند پناهنده شده بود.

مقامت جمهوری اسلامی می‌گویند که کلاهی عامل نفوذی سازمان مجاهدین خلق در حزب جمهوری اسلامی بوده است.

نوفل فصیح در سال ۲۰۱۹ در دادگاهی در آمستردام به اتهام ترتیب دادن قتل علی معتمد (محمدرضا کلاهی صمدی) محاکمه و به حبس ابد محکوم شد و دو متهم دیگر پرونده که به کلاهی شلیک کرده بودند هریک به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم شدند.

تایمز در زمان بازداشت رضوان تقی در گزارشی از قتل‌ دیگر مخالفان جمهوری اسلامی از قبیل احمد مولانیسی، رهبر «جنبش الاحواز» به دست عوامل مرتبط با این سلطان مواد مخدر هلندی خبر داد و او را متهم به «ترور به فرمان آیت‌الله‌ها» کرد.
افزایش جنایات سازمان‌یافته در اروپا
وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای با اشاره به پرونده رضوان تقی از افزایش جنایات سازمان یافته در سال‌های اخیر در اروپا خبر داد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اکنون بیشترین نرخ قتل به وسیله سلاح گرم متعلق به سوئد است و پلس این کشور برای مبارزه با باندهای جنایتکار خیابانی از ارتش کمک می‌گیرد.

همچنین ساکنان منطقه کریستیانای دانمارک به دلیل غلبه باند‌های جنایتکار بازار ماریجوانای فضای باز خود را تعطیل کرده‌اند. در بلژیک نیز نیروهای امنیتی مسلح از کامیون‌های کوکائین توقیف شده در گمرک محافظت می‌کنند تا نگذارند که باندهای جنایتکار آن‌ها را بازپس‌گیرند.

آقای الیان با اشاره به پرونده رضوان تقی و روابط و قدرت او درون سلول زندان، خواستار قطع ارتباط زندانیان خطرناک با سایر زندانیان و افراد بیرون از زندان شده است.

او می‌گوید: «بدون اقدام عاجل ما با خطرات بزرگی مواجهیم. هرچقدر از این دانه درشت‌ها بیشتر بازداشت کنیم، با فوریت بیشتری مواجه خواهیم بود.

بنابر گزارش اخیر یوروپل، بازوی اعمال قانون اتحادیه اروپا، چندین کشور اروپایی در حال حاضر از «سطوح بی‌سابقه خشونت‌های مرتبط با بازار مواد مخدر، از جمله قتل، شکنجه، آدم‌ربایی و ارعاب» رنج می‌برند.

بنابر این گزارش در حال حاضر ۸۲۱ شبکه جنایتکار فعال با بیش از ۲۵ هزار عضو در اروپا وجود دارد.

اتحادیه اروپا اکنون جرایم سازمان یافته را به عنوان تحدیدی برای جوامع اروپایی و همتراز با تروریسم می‌داند.

کلر ژرژ، معاون سخنگوی اینترپل (پلیس بین‌الملل) می‌گوید: «خشونت باعث بی‌ثباتی جامعه و قراردادهای اجتماعی می‌شود. این امر پیش‌تر در نقاط ترانزیت مانند فرودگاه‌ها و یا در میان گروه‌های خاص وجود داشت اما اکنون خشونت در اروپا به طور فزاینده‌ای به خیابان‌ها کشیده شده و خطر در کمین مردم عادی است.»

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، کوکائین کشف شده در سال ۲۰۱۹، در اروپا برای نخستین‌بار از آمریکای شمالی بیشتر بود. در سال ۲۰۲۱، به عنوان آخرین سالی که اطلاعات آن در دسترس است، مقامات اتحادیه اروپا بیش از ۳۰۰ تن کوکائین کشف کردند که این یک رکورد محسوب می شود.
+17
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    اخه از مسلمون جز وخشت،قتل غارت ،زورگویی و حروم زادگی میشه انتظاری داشت؟؟؟
    0
    13
    ‌پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    در قاچاق مواد مخدر در اروپا و آمریکا پای سپاه پاسداران خامنه ای در میان است . و ضمنا قتل های بی سابقه مردم عادی هم فقط از سپاه پاسدار خامنه ای بر می آید .
    0
    13
    ‌پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.