اقدام به خودکشی محمود صادقی، زندانی سیاسی، در شیراز

 نقض حقوق زندانیان توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی در ایرانصدای آمریکا: یک نهاد حقوق بشری گزارش داد که افشین بایمانی، زندانی سیاسی در قزل‌حصار، در پی وخامت حال جسمی به بیمارستان منتقل شد. هم‌زمان، مقامات زندان عادل‌آباد شیراز محمود صادقی، زندانی سیاسی را پس از اقدام به خودکشی، برای تنبیه به بند زندانیان خشن منتقل کردند.

بنا بر گزارش هرانا، ارگان رسانه‌ای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه هشتم شهریور، مقامات زندان قزل‌حصار کرج در استان البرز افشین بایمانی، زندانی سیاسی، را به دلیل «بروز علایم سکته قلبی» به بیمارستانی در خارج از زندان انتقال دادند.

مطابق این گزارش، آقای بایمانی که به حبس ابد محکوم شده است، در شرایطی که «از بیماری گرفتگی عروق قلب رنج می‌برد، مدت‌ها با کارشکنی مسئولان زندان از دریافت نامه خدمات پزشکی مناسب و اعزام به مراکز درمانی تخصصی محروم» بود.

نقض حق درمان زندانیان سیاسی پیش از این بارها در زندان‌های جمهوری اسلامی در ایران گزارش شده است.

این نهاد حقوق بشری همچنین در گزارشی دیگر، اعلام کرد که محمود صادقی، زندانی سیاسی در زندان عادل‌آباد شیراز، «از طریق بریدن رگ دست خود اقدام به خودکشی کرد»؛ او «پس از مداوا» برای «تنبیه» به بند زندانیان جرایم خشن انتقال یافت.

یک منبع مطلع درباره این خبر به هرانا گفته که محمود صادقی «اخیرا به دلیل شرایط سخت انفرادی در سوییت‌های بند آموزش، اقدام به خودکشی» کرده بود و پس از آن که «تحت مداوا قرار گرفت، به صورت تنبیهی به یکی از سلول‌های انفرادی بند ارشاد منتقل شد.»

به گفته این منبع، «نهایتا در پی اعتراض به شرایط بد این محیط»، آقای صادقی «توسط آقای شیروانی، کارمند بند ارشاد زندان عادل‌آباد، با دستبند و پابند به مکان نگهداری زندانیان جرایم خشن منتقل شده است.»

بر اساس این گزارش، این زندانی سیاسی که پیش از این به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شده، «با دستور کارمند بند ارشاد زندان عادل‌آباد، توسط زندانیان جرایم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

به خطر افتادن جان زندانیان سیاسی بر اثر انتقال آنها به محل‌های پرخطر، پیش از این نیز بارها گزارش شده است.

همچنین بنا بر گزارش‌های پیشین، فشار بر زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی بارها موجب اقدام به خودکشی آنها شده و برخی جان خود را از دست داده‌اند.
+5
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.