آلمان حکم به اخراج محمدهادی مفتح، رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ، داد

رادیو فردا: پنج هفته پس از ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ که به عنوان سازمانی افراطی دسته‌بندی شده است، وزارت داخله ایالت هامبورگ حکم به اخراج رئیس سابق آن داد.

یک سخنگوی وزارت داخله این ایالت روز پنجشنبه هشتم شهریور گفت که دستور اخراج محمدهادی مفتح ۵۷ ساله، این هفته صادر شده است.

این سخنگو هیچ اطلاعاتی در مورد این‌که آیا این تبعه ایرانی هنوز در آلمان به سر می‌برد یا نه، ارائه نکرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در نامه وزارت داخله هامبورگ به آقای مفتح دستور داده شده که ظرف ۱۴ روز خاک این کشور را ترک کند، وگرنه با هزینه شخصی خود به ایران دیپورت می‌شود.

به گفته مقامات محلی، رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ باید تا روز ۱۱ سپتامبر خاک آلمان را ترک کند. به‌علاوه، ورود مجدد او به آلمان یا اقامت در این کشور ممنوع شده است.

آقای مفتح در صورت تخطی از این دستور، تا سه سال حبس در انتظارش خواهد بود.

این تبعه ایرانی از تابستان سال ۱۳۹۷ رئیس مرکز اسلامی هامبورگ بود.

بر اساس یافته‌های سازمان اطلاعات هامبورگ که رسماً به عنوان اداره دولتی حفاظت از قانون اساسی شناخته می‌شود، محمدهادی مفتح تا همین اواخر نماینده رسمی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در آلمان محسوب می‌شد.

به گفته اندی گروت، سناتور هامبورگ، اخراج آقای مفتح گامی ادامه‌دار پس از ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ به شمار می‌رود.

او افزود: «به عنوان بالاترین نماینده مذهبی رژیم ضد بشری در تهران، دوران او در آلمان به پایان رسیده است. ما با تمام قدرت به مبارزه با افراطی‌گری اسلامی ادامه خواهیم داد و از همه ابزارهای قانون اقامت برای این کار استفاده خواهیم کرد».

پیشتر سلیمان موسوی‌فر، معاون مرکز اسلامی هامبورگ، در اواخر سال ۲۰۲۲ به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان گروه حزب‌الله لبنان از خاک آلمان اخراج شده بود. فعالیت حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۲۰ در این کشور ممنوع شده است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، روز ۲۴ ژوئیه از ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ خبر داد و آن را «مرکز تبلیغاتی مهم ایران در اروپا» خواند.

وزارت کشور آلمان درباره دلیل ممنوعیت این مرکز گفته بود که «انجمن و متولی مسجد مرکز اسلامی هامبورگ زیرنظر دولت ایران بوده و اهدافی را در مخالفت با قانون اساسی آلمان و گسترش ایدئولوژی انقلاب اسلامی در کشور دنبال می‌کند».

نمایندگان این مرکز استدلال‌های وزارت کشور را «ادعا» خوانده و گفته بودند که قصد دارند علیه آن طرح شکایت کنند.

خبرگزاری آلمان می‌افزاید پلیس این کشور در ماه ژوئیه دارایی‌ها و اموال متعلق به مرکز اسلامی هامبورگ و پنج سازمان فرعی مرتبط را در سراسر کشور مصادره کرد. از آن زمان، مسجد آبی هامبورگ نیز زیرنظر دولت فدرال اداره می‌شود.

در واکنش به این اقدام برلین، ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز ۳۰ مرداد با یورش به موسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته» در تهران، آن را پلمب کردند. آلمان در واکنش، سفیر ایران را احضار کرد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، در این زمینه اعلام کرد: «دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.»
+74
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا
    از صورتش کثافت و شیطان‌صفتی میباره تا الانم زیادی بهش خوش گذشته بود نفله ی حـ...
    0
    16
    ‌پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.