رسانه‌های ایران از افزایش «۱۰۰ درصدی» قیمت نان در تهران خبر دادند

بررسی میدانی برخی رسانه‌های ایران نشان می‌دهد قیمت انواع نان‌های سنتی در تهران دو برابر شده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، روز چهارشنبه هفتم شهریور گزارش داده که قیمت نان سنگک به ۱۰ هزار تومان و قیمت نان بربری به قیمت پنج هزار تومان رسیده که رشدی ۱۰۰ درصدی داشته و نان تافتون هم از رقم هزار تومان به دو هزارتومان رسیده است.

دو برابر شدن قیمت انواع نان در پایتخت در حالی است که رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها اتخاذ نشده و افزایش قیمت‌ها در حوزه نان «غیرقانونی» است.

زمزمه افزایش قیمت نان از نیمه مرداد امسال آغاز شده است؛ زمانی که معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد به خاطر «افزایش هزینه نانوایان» قیمت نان باید افزایش یابد.

اواخر مرداد نیز رسانه‌های ایران گزارش دادند قیمت نان در ۱۰ استان افزایش پیدا کرده است.

پیش از افزایش کنونی قیمت نان، جمهوری اسلامی طی سه سال گذشته قیمت آرد مصرفی نان‌های فانتزی و ماکارونی رو آزاد کرده و قیمت نان سنتی نیز طی دو مرحله و مجموعا حدود ۷۰ درصد افزایش یافته بود.

در این میان، خبرگزاری میزان نوشته است که بررسی قیمت‌ها در نانوایی‌های آنلاین هم نشان می‌دهد که نان سنگک ساده هشت هزار تومان و با توجه به نوع تزئینات روی نان که با کنجد، سیاه دانه، زیره یا سبزیجات باشد تا پانزده هزار تومان هم می‌رسد.

نان بربری در فروشگاه آنلاین در نوع ماشینی کنجدی هفت هزار تومان است و باتوجه به سبوس یا سبزیجات استفاده شده برای تزئین آن تا پانزده هزار تومان هم فروخته می‌شود.

سایت خبری «تابناک» گزارش داده بود که قیمت نان در ۱۰ استان برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده و شواهد نشان می‌دهد که سایر استان‌ها هم افزایش قیمت نان در دست بررسی است.

آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران در سال گذشته ۱۶.۵ میلیون تن مصرف گندم داشته که ۱۰ میلیون تن آن در نانوایی‌های سنتی استفاده شده است. ایران پارسال همچنین ۲ میلیون تن واردات گندم داشت و فائو پیش‌بینی کرده است که این رقم امسال به ۳ میلیون تن برسد.

نان قوت غالب ایرانی‌ها و یک ماده غذایی سنتی اصلی سفره‌ها است؛ بطوری که افزایش قیمت آن بار سنگینی بر دوش خانوارهای فقیر می‌گذارد.

تا قبل از افزایش چشمگیر قیمت نان در ماه گذشته، ۸۰ درصد قیمت نهایی نان نانوایی‌های سنتی توسط یارانه‌های دولتی پرداخت می‌شد و مردم ۲۰ درصد قیمت واقعی نان را پرداخت می‌کردند، اما اگر دو برابر شدن قیمت نان بصورت رسمی تصویب شود، قیمت نان از نرخ آزاد هم فراتر خواهد رفت.
+16
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    برای قشر خاک بر سری ۱۰۰ درصد کمه، حداقل ۱۵۰۰ درصد گران کنید تا از روی تخم مرغها بلند شن و از زخم بستر جلوگیری بشه.
    2
    12
    ‌پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.