پاکستان پول برق و محصولات نفتی وارداتی از ایران را بلوکه کرده است

 ایران اخیرا پاکستان را درباره قرارداد انتقال گاز تحت فشار قرار داده استرادیو فردا: یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان می‌گوید پاکستان پول برق و محصولات نفتی وارداتی از ایران را بلوکه کرده است.

امان‌الله کهرازهی روز چهارشنبه ۷ شهریور به خبرگزاری ایلنا گفته است سایه سنگین «تسلط آمریکا بر دولت پاکستان» سبب شده روابط اقتصادی دولت ایران با این همسایه شرقی جریان مطلوب را نداشته باشد و پول فروش نفت و برق ایران به پاکستان در این کشور بلوکه شود.

ایران سالانه ۵۰۰ گیگاوات ساعت برق به پاکستان صادر می‌کند که قیمت آن در بازارهای منطقه‌ای حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار است.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌دهد پارسال حدود ۷۰ میلیون دلار گاز مایع (پروپان و بوتان) به پاکستان صادر شده است که نوعی محصول نفتی خام است.

ایران همچنین صادرات مازوت به پاکستان دارد، اما هیچ گزارشی درباره حجم و ارزش آن منتشر نشده است.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی، در مجموع کل صادرات غیرنفتی ایران به پاکستان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیارد دلار بوده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان در ادامه درباره احتمال ایجاد بانک مشترک بین ایران و پاکستان نیز گفته است راه‌اندازی این بانک هنوز در حد حرف باقی مانده است

او توضیح داده است: «مشکل اصلی در این است که آمریکا حضور قدرتمندی در پاکستان دارد؛ بنابراین این موضوع بر هر گونه رابطه دولت‌های دو کشور ایران و پاکستان تأثیرگذار است و ایجاد بانک مشترک هم از این قاعده مستثنی نیست این موضوع حتی سبب شده پاکستان نتواند پول برق و نفتی که از ایران خریده را تسویه کند و مبالغ آن در این کشور بلوکه شده است».

ناتوانی ایران در دریافت پول برق و محصولات نفتی صادراتی به پاکستان در حالی است که طی چند سال گذشته دولت تهران همسایه شرقی خود را تحت فشار گذاشته تا طبق قراردادی که در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد امضا شده، واردات گاز از ایران را آغاز کند.

پاکستان طبق قرارداد می‌بایست از سال ۲۰۱۵ سالانه ۷ میلیارد متر مکعب گاز از ایران بخرد که قیمت آن در بازارهای منطقه‌ای حدود ۲ میلیارد دلار است.

این در حالی است که پول برق و گاز صادراتی ایران به عراق نیز سالها است که به خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود است و ایران تنها می‌تواند برای خرید کالاهای انساندوستانه از خود عراق، از این وجوه استفاده کند.

آمریکا تابستان پارسال به ایران مجوز داد که پول مسدود شده خود در عراق را برای خرید کالاهای انساندوستانه از دیگر کشورها نیز استفاده کند، اما پول مسدود شده ایران در بانک تجارت عراق، با دینار عراقی است و این ارز استفاده چندانی در کشورهای دیگر ندارد.

در مورد پاکستان نیز واردات این کشور از ایران سه برابر صادراتش به جمهوری اسلامی است و دست ایران در استفاده از منابع مالی حاصل از فروش برق و محصولات نفتی به پاکستان برای واردات کالا نیز بسته است.
+18
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان
    همین دیروز قاقا در سخنرانی هاشون فرمودند که جمهوری اسلامی بعد از انقلاب قدرت نظامی منطقه شده، قدرت نظامی که عرضه گرفتن حقش رو نداره به چه درد میخوره
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    samamos - میدلزبرو، انگلستان
    کسی که سر آخوند ن..یده بود پاکستان ک. دریده بود
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.