کودک کنجکاو ، کوزه‌ای کُهن به قدمت ۳۵۰۰ سال در موزه‌ای در حیفا اسرائیل را شکست

یورونیوز: یک کوزه که قدمت آن به عصر برنز باز می‌گردد و در موزه‌ای در شهر حیفا در اسرائیل به نمایش گذاشته شده بود، به طور تصادفی توسط یک پسربچه چهار ساله تکه تکه شد.

مقامات موزه «هخت» در دانشگاه حیفا در شمال اسرائیل می‌گویند قدمت این ظرف سفالی به سال‌های ۲۲۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گشته و به دلیل سالم بودن به هنگام کشف، یک شیء باستانی نادر به حساب می‌آمده است.

این کوزه در نزدیکی ورودی موزه بدون شیشه محافظ به نمایش گذاشته شده بود، چرا که مقامات موزه اعتقاد دارند در نمایش یافته‌های باستان‌شناسی بدون مانع «جذابیت خاصی» وجود دارد.

پدر این پسر، که الکس نام دارد، گفته است که پسرش به هنگام بازدید «کوزه را کمی کشید» زیرا «در مورد آنچه داخل آن بود کنجکاو بود». کاری که باعث افتادن و شکستن آن شد.

آقای الکس گفت که از دیدن پسرش در کنار کوزه شکسته «شوکه شده» و در ابتدا پیش خود فکر کرد «این فرزند من نبوده که این کار را انجام داده است». با این حال او پس از آرام کردن پسرش نگهبان را در جریان گذاشته است.موزه هخت اعلام کرده است که پس از این حادثه، کودک به همراه خانواده‌اش برای یک بازدید برنامه‌ریزی شده به نمایشگاه آثار باستانی در این موزه دعوت شده‌اند.

لیهی لازلو، از مسئولان موزه، در این باره گفت: «مواردی وجود دارد که اقلام به نمایش درآمده عمداً آسیب می‌بینند. با چنین مواردی برخورد می‌شود و پلیس در جریان قرار می‌گیرد.»

وی اضافه کرد: «اما در این مورد وضعیت اینگونه نبود. کوزه به طور تصادفی توسط کودک خردسالی که از موزه بازدید می‌کرد آسیب دید و واکنش ما در همین سطح خواهد بود.»

موزه گفته است که یک کارشناس برای بازسازی و مرمت کوزه تعیین شده و «در مدت زمان کوتاهی» این شیء باستانی به محل خود بازگردانده خواهد شد.

پدر این کودک گفت که آن‌ها با دیدن کوزه مرمت‌شده احساس «آرامش» خواهند کرد، اما «متأسف» هستند زیرا «کوزه دیگر همان کوزه سابق نخواهد بود.»
کوزه به نمایش درآمده (سمت راست) قبل از شکسته شدن Hecht Museum
اقلام مشابه سفالی که در حین کاوش‌های باستان‌شناسی یافت می‌شوند معمولاً در هنگام کشف شکسته یا ناقص می‌شوند، اما این کوزه دست نخورده و سالم پیدا شده بود که همین نکته آن را «یک یافته چشمگیر» می‌کرد.

مقامات موزه گفته‌اند «با وجود این حادثه نادر» قصد دارند سنت به نمایش گذاشتن اشیاء باستانی بدون مانع یا دیوار شیشه‌ای را ادامه دهند.

این کوزه که مربوط به زمان داوود پادشاه کتاب مقدس و عصر پادشاهی سلیمان در منطقه کنعان در ساحل شرقی مدیترانه است، به احتمال زیاد برای حمل محصولات محلی مانند شراب و روغن زیتون کاربرد داشته است.
+12
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.