افشای وعده‌های پوتین به کشورهای عربی درباره ایران در زمان ترامپ

مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، گفت: پوتین بر شعله‌های جنگ دمید و ضمن حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه به رهبران اسرائیلی و عرب قول داد به مرور زمان به کاهش نفوذ ایران در سوریه پس از جنگ داخلی کمک کند.

بر اساس کتاب جدید اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به رهبران اسرائیل و عرب قول داده بود که می‌تواند نفوذ ایران در سوریه جنگ زده را محدود کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، مک‌مستر توضیح می‌دهد که چگونه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل وعده مهار نیرو‌های نیابتی ایران در سوریه را داده بود؛ بر اساس گزیده‌ای از کتاب جدید او، در جنگ با خودمان: سفر من در کاخ سفید ترامپ.

اما به گفته مک مستر پوتین هرگز ایران و ایرانی‌ها را رها نکرد. در یک مورد، مک‌مستر به یاد می‌آورد که نتانیاهو را در خصوص رابطه نزدیکش با پوتین در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۸ سرزنش کرد، جایی که او از نتانیاهو به خاطر «رویکرد پوششی»‌اش نسبت به روسیه ابراز ناامیدی کرد.

مک‌مستر نوشت: «نتانیاهو لبخندی زد و گفت بهتر است به صندلی خود بازگردد.» روسیه در سال ۲۰۱۵ در جنگ داخلی سوریه نقش آفرینی هایش را آغاز کرد و بشار اسد به واسطه ترکیبی از نیروی هوایی روسیه و نیرو‌های زمینی تحت حمایت ایران، جریان جنگ را به نفع خود تغییر داد.

به‌رغم مشارکت پوتین با ایران در سوریه، نتانیاهو از روابط نزدیک با رهبر روسیه برخوردار بود. پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، نخست وزیر سابق نفتالی بنت، جانشین نتانیاهو برای پیوستن به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تردید داشت.

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، گفت که اسرائیل با «محدودیت هایی» به‌دلیل عدم‌عقب نشینی قوی‌تر در قبال روسیه در میان فشار‌های آمریکا مواجه است. او گفت که اسرائیل نگران است که مسکو بتواند از ارتش خود در سوریه برای منحرف کردن عملیات هوایی طولانی‌مدتی که اسرائیل علیه نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در این کشور به راه انداخته است، استفاده کند.

در ماه آوریل، اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق سوریه را بمباران کرد. هرتزوگ گفت: «از آنجا که ما اغلب علیه اهداف نظامی ایران در سوریه و در منطقه اقدام می‌کنیم، حفظ این آزادی عمل برای ما حیاتی است.» مک‌مستر می‌نویسد که حملات ۷ اکتبر به رهبری حماس به جنوب اسرائیل و جنگ اسرائیل علیه غزه، تفکر نتانیاهو را در مورد روسیه تغییر داده است.

روسیه، میزبان رهبران حماس در مسکو بوده و با خرید هزاران پهپاد از جمهوری اسلامی به ایران نزدیک شده است. میدل ایست‌آی در ماه ژوئن فاش کرد که پوتین در حال بررسی این بود که آیا موشک‌های کروز ضد کشتی در اختیار حوثی‌های یمن قرار دهد یا نه، اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با او صحبت کرد که حوثی‌ها را مسلح نکند.

بر اساس گزارش اطلاعاتی ایالات متحده که با میدل ایست‌آی به اشتراک گذاشته شده، پوتین، افسران اطلاعات نظامی روسیه را برای مشاوره به سمت حوثی‌ها اعزام کرده است. ارتش یمن جنگی را علیه کشتی‌های بین المللی در دریای سرخ به راه انداخته و موشک‌ها و پهپاد‌ها را به سمت اسرائیل شلیک می‌کنند؛ حوثی‌ها اعلام کرده اند که این اقدامات آن‌ها در همبستگی با فلسطینی‌های محاصره‌شده در غزه است.

مک مستر که به عنوان اولین مشاور امنیت ملی ترامپ خدمت می‌کرد، در مورد روسیه، افغانستان و کره شمالی با ترامپ درگیر شد. او مدعی است که پوتین توانست روی ترامپ اثرگذار باشد. پوتین، یک مامور سابق کا. گ. ب، با حیله گری و نیرنگ با ترامپ بازی کرد.

مک‌مستر همچنین بر سر تصمیم رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس اشغالی، با ترامپ مخالف بود. مک‌مستر می‌گوید که ترامپ تحت‌تاثیر شلدون ادلسون، تاجر طرفدار اسرائیل که بزرگ‌ترین کمک‌کننده مالی ترامپ بود، قرار داشت.

به گفته مک‌مستر، ادلسون که در سال ۲۰۲۱ درگذشت، به ترامپ گفته بود در هشدار‌هایی مبنی بر اینکه انتقال سفارت باعث بی ثباتی خاورمیانه می‌شود، بزرگنمایی شده است.

ترامپ می‌خواست تصمیم خود را در سال ۲۰۱۷ در اولین سفر خود به خارج از کشور اعلام کند. مک‌مستر گفت که از برنامه‌های ترامپ برای اعلام تصمیم خود در سخنرانی در بنای یادبود هولوکاست اسرائیل مطلع شده بود.

مک‌مستر استدلال کرد که ایالات متحده می‌تواند امتیازات بیشتری از اسرائیل بگیرد و ترامپ با تاخیر شش‌ماهه موافقت کرد.

مک‌مستر به یاد می‌آورد که ترامپ به او گفته بود: «خوب، ژنرال، می‌توانید آن را از سخنرانی حذف کنید.» ترامپ این اقدام را در دسامبر ۲۰۱۷ انجام داد.
+19
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.