کاخ سفید: پیام محکم ما به ایران آن است که به اسرائیل حمله نکند

 سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد آمریکا آماده دفاع از اسرائیل استرادیو فردا: کاخ سفید می‌گوید پیام ما به ایران آن است که از حمله به اسرائیل خودداری کند، چون ایالات متحده آماده دفاع از متحد خود درخاورمیانه است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی جو بایدن، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با کانال ۱۲ اسرائیل گفت دشوار است که بتوان احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل را پیش‌بینی کرد، اما کاخ سفید «لفاظی‌های ایران» را جدی می‌گیرد.

او تصریح کرد آمریکا بر این باور است که ایران هنوز «آماده و مهیای اقدام به حمله» است و افزود: «به همین دلیل ما آمادگی نیروهای خود در منطقه را تقویت کرده‌ایم.»

آقای کربی در این مصاجبه اعلام کرد: «پیام ما به ایران محکم بوده، هست و خواهد بود. اول، این کار را نکنید (حمله نکنید). دلیلی برای افزایش تنش وجود ندارد. دلیلی برای راه انداختن احتمالی یک جنگ منطقه‌ای فراگیر وجود ندارد.»

او افزود پیام دوم کاخ سفید به ایران آن است که اگر حمله‌ای رخ دهد، «آمادگی دفاع از اسرائیل را داریم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز ۲۰ مرداد، ده روز پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، در پاسخی کوتاه به پرسش خبرنگارانی که از او پرسیدند چه پیامی برای ایران دارد، گفت «اقدام نکنید».
هشدار فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره «خطر قابل توجه» ایران
از سوی دیگر، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا که همزمان با تشدید تنش میان اسرائیل و گروه حزب‌الله در روز یکشنبه در منطقه بود، گفته است خطر وقوع جنگ منطقه‌ای به دنبال رویدادهای روز یکشنبه «اندکی کاهش یافته» اما ایران همچنان یک خطر قابل توجه است.

ژنرال چارلز براون شامگاه دوشنبه در پایان رشته دیدارهای خود با وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و سایر مقامات بلندپایه نظامی اسرائیلی افزود که وضع منطقه به «نحوه بازی دوم بستگی دارد؛ اقدامات ایران در قبال اسرائیل و نحوه پاسخ اسرائیل به عملیات احتمالی بعدی ایران».

او گفت این «مدیریت ماجرای دوم» است که «تعیین خواهد کرد که آیا با درگیری گسترده‌تری در منطقه روبه‌رو هستیم یا نه».

ژنرال براون به رویترز گفت دو موضوع بود که می‌دانستید قرار است رخ دهد؛ یکی اتفاق افتاد.

اشاره چارلز براون به عملیات بمبارانی بود که یکصد جنگنده اسرائیلی از ساعت چهار و ۴۵ دقیقه بامداد یکشنبه، ۴ شهریور، به عنوان پیشگیری عملیات تهاجمی حزب‌الله انجام داده و سران اسرائیل آن را «خنثی کردن» نیت حزب‌الله برای انجام حمله وسیع راکتی و پهپادی به اسرائیل از ساعت ۵ بامداد آن روز نامیدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه گفت کشورش ابتدا سه هفته پیش «رئیس ستاد حزب‌الله» (فواد شکر) را از بین برد و الان هم برنامه حزب‌الله برای حمله وسیع به اسرائیل را خنثی کرد.

حزب‌الله مدعی بود که حمله‌اش در روز یکشنبه این هفته اجرا شد و اسرائیل در جلوگیری از آن ناکام ماند.

از ۹ مرداد که فواد شکر در ساختمان محل زندگی و کار خود در محله ضاحیه بیروت با شلیک موشک از جنگنده اسرائیلی کشته شد، دبیر کل حزب‌الله وعده انتقام داده بود. حسن نصرالله یکشنبه گفت مرحله نخست عملیات انتقامی انجام شد.

اما نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه هم به حسن نصرالله و هم به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با بردن نام آن‌دو، نسبت به ادامه حملات علیه اسرائیل هشدار داد و گفت عملیات پیشدستانه اسرائیل در لبنان «پایان کار نبود».

رهبر جمهوری اسلامی در پیام برای مرگ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، که روز ۱۰ مرداد در اقامتگاه سپاه پاسداران در شمال تهران کشته شده بود، بر «خون‌خواهی» تأکید کرد.

با وجود گذشت حدود ۴ هفته از ترور هنیه که اسرائیل هنوز مسئولیت آن را نپذیرفته، وعده انتقامی ایران عملی نشده است.

اما محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح و عباس عراقچی، وزیر خارجه در دولت جدید ایران روز دوشنبه انتقام از اسرائیل را امری حتمی عنوان کردند.

ژنرال براون دوشنبه شب در جمع‌‎بندی از سفر منطقه‌ای خود و مذاکراتی که با سران اسرائیل، اردن و چند کشور دیگر داشته، اظهار داشت ایرانی‌ها «می‌خواهند به نحوی پاسخ دهند که پیام خود را برسانند اما مایل به تشدید وضعیت نیستند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال براون همراه با همتای اسرائیلیی خود، هرتسی هالِوی، روز دوشنبه در شاخه فرماندهی شمال ارتش اسرائیل حضور یافت و از «تهدیدات در امتداد مرزهای اسرائیل با لبنان و سوریه از نزدیک مطع شد».

سرلشگر هالوی به چارلز براون گفت: «ما کاملا مصمم هستیم به تضعیف توانمندی حزب‌الله و حذف فرماندهان آن ادامه دهیم، ما در کار خود متوقف نمی‌شویم و مأموریت ما این است که ساکنان شمال را در امنیت به خانه خود بازگردانیم».

ژنرال براون روز دوشنبه همچنین با یوآو گالانت، وزیردفاع اسرائیل به گفت‌وگو نشست. ژنرال گالانت به مهمان خود گفت «تجاوزات از سوی ایران به بالاترین حد خود رسیده است».

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت در نشست تل‌آویو اسرائیل تمایل خود را به لزوم اجرای تعهدات آمریکا در جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای و لزوم ارائه گزینه نظامی معتبری در ارتباط با ایران ابراز کرد.

چارلز براون به رویترز گفت متحدان ایران در منطقه مانند عراق، سوریه و اردن یک تهدید هستند، به نیروهای آمریکایی حمله کرده و حوثی‌های یمن نیز حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را ادامه داده و به سوی اسرائیل پهپاد گسیل کرده‌‍اند.

او اظهار داشت که ارتش آمریکا نسبت به حمله پیشین نظامی ایران علیه اسرائیل «آمادگی بیشتری برای کمک به دفاع اسرائیل» دارد.

اشاره ژنرال براون به اقدام ایران در پرتاب بیش از ۳۰۰ موشک کروز، بالیستیک و پهپاد در شامگاه ۲۵ فروردین امسال به سوی اسرائیل بود. آن حمله ایران در واکنش به کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان رخ داد که دو هفته پیش از ان در دمشق کشته شد و اسرائیل مسئولیتی در مورد آن نپذیرفت.

چارلز براون گفت به دلیل ادامه تنش‌ها ناوگان‌های آمریکایی در هفته‌های آینده نیز در منطقه باقی خواهند ماند.

همزمان با اظهارات ژنرال براون در خاتمه دیدار منطقه‌ای او، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون دوشنبه در واشینگتن گفت اسرائیل کماکان با تهدید از سوی ایران روبه‌روست و آمریکا ارزیابی وضعیت را ادامه می‌دهد.

برخی از مقامات اسرائیل گفته‌اند عملیات کشورشان علیه حزب‌الله در روز یکشنبه محدود بود تا هنوز بختی برای دستیابی به آتش‎‌بس در جنگ غزه باقی بماند و چنین توافقی منجر به آرامش در مرزهای شمالی اسرائیل شده و ده‌ها هزار اسرائیلی ساکن شمال را که حدود یازده ماه است آواره شده‌اند، به بازگشت تشویق کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه در واشینگتن در مورد ادامه مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه گفت مذاکرات «سازنده» در قاهره در روزهای جاری ادامه دارد و آمریکا می‌خواهد به سرعت به آن برسد و مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی هر چه زودتر عملی شود.
+24
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    پیام ملایم هم اگر بدین جرات حمله ندارند.
    3
    15
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    اینطور که این یارو میگه پیام محکم ما به رژیم ، اینه که به اسرائیل حمله نکنه ، آدم شک بَرِش میداره که ، مگر رژیم توانایی حمله به اسرائیلی که پشتش آمریکا و انگلیس و فرانسه هست رو داره !!؟ حمله به اسرائیل ، عواقب بسیار بدی واسه مفعول بهمراه داره و اینرو همه بخوبی میدونند و البته این رو هم واضح هست که وجود این رژیم برای منافع غرب و شرق حیاتیست !!
    1
    8
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا
    پیام دقیقا اینه - کلا فیلم بازی نکنید - دسته همتون تو دست همه - قربانی مردم ایرانن که البته اکثرا اهمیتی به زندگی خودشون و بچه هاشون نمیده - و منتظرن شما روباه های مکار کاری براشون بکنید - تو همین چند روز چقد سود عاید شماها از بالا رفتن - فروش تسلیحات نظامی -قیمت نفت - طلا شده - فقط کافیه یک نگاه به نمودار این چند روز بندازید - اگر جمهوری اسلامی نباشه شما ها باید باد بخورید کف بیرون بدید - پیام و داستان واقعی اینه .
    0
    9
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    ۴۵ ساله که یک عده دزد و آدمکش با نقشه و همکاری آمریکا و اروپا و پوشش اسلامی در ایران بر سر کار آمده و مانند یک شوی تلویزیونی هر روز یک نمایش برای مردم و جهان پخش می کنند
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    آره دیگه بازی انتخابات ما رو بهم نزنید
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد
    ای بابا ! نظام لات کوچه های خالی اخوندی نه غیرت انرا دارد به اسرائیل حمله کند نه بخاطر انتخابات در ماه نوامبر امریکا نمی خواهد کاری کند که از خود چیزی نشان دهد که باعث نگرانی دمکرات‌های امریکا شود پس به خیال راحت اسرائیلی‌ها زندگیشان را بکنن و دمکرات‌های امریکا هم خودشان را برای انتخابات آماده کنن.
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.