قاتل زن سالمند در روسیه آزاد شد تا به جنگ اوکراین برود

یولیا بیوسکیخبی بی سی: یک قاتل زندانی در روسیه که برای شرکت در جنگ اوکراین آزاد شده بود و پس از آن یک زن سالمند را به قتل رساند و دوباره زندانی شد، اکنون به گفته بستگان این زن بازهم از زندان آزاد شده است تا به خط مقدم جنگ برگردد.

آنا پکاروا، نوه یولیا بیوسکیخ به بی‌بی‌سی گفت: «قاتل مادربزرگم از مجازات خود دوباره فرار کرده و به جنگ رفته است.»

ایوان روسوماخین در سال ۲۰۲۲ میلادی به استخدام گروه واگنر درآمد و از زندان آزاد شد. او در حال گذراندن ۱۴ سال محکومیت خود به جرم قتل بود.

او بعداً اجازه یافت به خانه خود در منطقه ویاتسکیه پلیانی در شهر کروف روسیه بازگردد. در آنجا او به یولیای ۸۵ ساله حمله کرد و او را کشت.
آنا و مادربزرگشاین قتل از جمله جرائم متعددی است که مجرمان آزادشده توسط گروه واگنر از زندان‌های روسیه مرتکب شده‌ بودند.

در آوریل سال جاری میلادی، ایوان روسوماخین ۲۹ ساله به تجاوز جنسی و قتل یولیا مجرم شناخته شد و به ۲۲ سال زندان محکوم شد.

محکومیت او در یک زندان به شدت محافظت‌شده بعداً به ۲۳ سال افزایش یافت. دادگاه گفته بود که شیوه این قتل «به شدت وحشیانه و ظالمانه» بوده است.

آنا، نوه مقتول می‌گوید که رئیس زندان اکنون به خانواده او اطلاع داده است که ایوان روسوماخین در ۱۹ اوت، تنها یک هفته پس از شروع محکومیتش، آزاد شده است.

آنا گفت: «نخستین واکنش من این بود که وحشت کردم. گزارش پزشکی قانونی را خوانده‌ام و می‌دانم که این فرد با مادربزرگم چه کرده است... این که او دوباره آزاد شده، است وحشتناک است.»

او افزود: «این که چنین اتفاقی در قرن بیست و یکم می‌افتد... هیچ کلمه‌ای وجود ندارد که بتواند آنچه را که در حال وقوع است توصیف کند!»

در یک سند رسمی که توسط بی‌بی‌سی مشاهده شد و توسط رئیس زندان امضا شده است، آمده است که این زندانی در راستای قانونی در روسیه آزاد شده است که به ارتش اجازه می‌دهد از محکومان برای اعزام به خط مقدم سربازگیری کند.
این دومین بار است که این قاتل محکوم به زندان در روسیه برای جنگ در اوکراین از زندان آزاد می‌شود.

اندکی پس از شروع تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در اوایل ۲۰۲۲، گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین شروع به استخدام محکومان از زندان‌ها کرد تا آنان را برای جنگ در اوکراین بفرستد.

زندانیانی که حاضر به رفتن به جبهه جنگ بودند از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عفو می‌شدند.

هزاران مجرم تجاوز جنسی، قاتل و جنایتکار از جمله ایوان روسوماخین، از زندان آزاد شدند و به خط مقدم فرستاده شدند. بسیاری از آنها در جریان حملات وحشت‌بار به شهرهایی در اوکراین مثل باخموت، کشته شدند.

پس از شورش نافرجام آقای پریگوژین در سال گذشته میلادی که در پی آن هزاران سرباز واگنر راهی مسکو شدند، ارتش روسیه خود دست به سربازگیری از میان زندانیان زد. این اقدام در یک قانون رسمی دولت روسیه در ماه مارس سال جاری رسمیت یافت و اکنون به نظر می رسد استخدام سربازان از این طریق تسریع شده است.

بر اساس این قانون، مجرمان محکوم که برای جنگیدن در جبهه موافقت کنند، باقیمانده مجازات آنها به اندازه مدت خدمت سربازی کم می‌شود. برخی حتی در صورت کسب جوایزی مثل جایزه «شجاعت» در جریان جنگ ممکن است رسماً مورد عفو قرار بگیرند.

سفارت روسیه در لندن به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر در مورد آزادی جنایتکاران خطرناک برای جنگ در اوکراین پاسخ نداد.

اوکراین همچنین برخی از زندانیان را برای رفتن به جنگ آزاد کرده است، اما افرادی که به قتل یا جرایم جنسی محکوم شده‌اند واجد شرایط نیستند.

ولنا ویسوتسکا، معاون وزیر دادگستری اوکراین در اوایل سال جاری به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت که تا ۳ هزار زندانی از این طریق به ارتش پیوسته‌اند.

حمله شدید نیروهای روسیه به منطقه دونباس اوکراین در سال جاری، ذخایر مسکو را تخلیه کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا تخمین زده است که در طول دو ماه از عملیات، روسیه تا حدود ۷۰ هزار سرباز خود را از دست داده است که میانگین تلفات روزانه آن حدود ۱۰۰۰ سرباز می‌شود.

روند استخدام منظم نیز در حال شدت گرفتن است. در سال گذشته، پرداخت‌های یکباره در برابر شرکت در جنگ افزایش یافت. در برخی موارد، برای ثبت نام در جنگ به مردان یک و نیم میلیون روبل (حدود ۱۶ هزار دلار) پیشنهاد می‌شود.

تمایل کرملین برای آزاد کردن جنایتکاران بسیار خطرناکی مانند ایوان روسوماخین و فرستادن آنها به جنگ، نشان می‌دهد که ارتش روسیه شدیداً به نیروهای تازه‌نفس نیاز دارد.

آنا می گوید: «معلوم است که نیروی انسانی کافی وجود ندارد... مقامات به غیرنظامیان صلح‌جو اهمیتی نمی‌دهند. وقتی اجازه دهند افرادی که مرتکب جنایات جدی شده‌اند تبرئه شوند و از زندان آزاد شوند. این یعنی که هیچ کس نمی =‌تواند در روسیه احساس امنیت کند.»

آنا می‌گوید آزادی ایوان روسوماخین خانواده او در معرض خطر شدیدی قرار داده است: «اگر او برگردد سعی خواهد کرد از ما انتقام بگیرد. به خاطر تلاش‌های ما برای اطمینان از اینکه او به حبس ابد محکوم شود.»

او می گوید که می‌خواهد کشور را ترک کند و سایر اعضای خانواده مخفی خواهند شد: «این وحشتناک است که او تنها کسی نیست که از زندان رها شده. حتی اگر او برنگردد، چند قاتل و روان‌پریش دیگر آزادانه در دور و برما در گشت و گذار هستند؟»
+1
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.