چرا این تابستان هتل‌های ترکیه اینقدر خلوت و سوت و کور شده است؟

برای اولین بار در سال‌های اخیر، جای خالی قابل توجهی در هتل‌‌های ترکیه وجود داردبی بی سی: اوزگه اوزدمیر، بخش ترکی بی‌بی‌سی
در سواحل ترکیه در امتداد دریای مدیترانه، سواحل مملو از جمعیت که جایی برای انداختن حتی یک حوله هم ندارند، در تابستان منظره‌ای عادی است.

اما امسال وضع چنین نیست.

اگرچه آمارهای رسمی نشان می‌دهند که درآمد گردشگری در سه‌ماهه دوم سال ۱۲ درصد و تعداد گردشگران ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما رشد بخش گردشگری ترکیه کاهش یافته است.

مهمت جِم از فدراسیون هتلداران ترکیه می‌گوید: «اولین بار است که در سال‌های اخیر، در ماه ژوئیه شاهد خالی ماندن قابل‌توجه هتل‌ها بوده‌ایم.»

جم می‌گوید که نرخ اِشغال هتل، که درصد اتاق‌های پر شده در یک زمان مشخص را نشان می‌دهد، حداکثر به ۶۰ درصد رسید.

در ترکیه، این رقم معمولا در اوج فصل تابستان به حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد می‌رسد.
به دلیل تورم بالا در ترکیه، افراد محلی کمتری می‌توانند برای تعطیلات به امکان عامه‌پسند بروندپس از پایان محدودیت‌های کووید، تعداد گردشگران خارجی در سراسر جهان سال به سال افزایش یافته است.

اما سرعت افزایش گردشگران در ترکیه نسبت به دیگر مقاصد در مدیترانه کندتر بوده است، زیرا به نظر می‌رسد گردشگران خارجی به گزینه‌های ارزان‌تر تمایل دارند.

علاوه بر این، ابَر تورم در ترکیه با ایجاد بحران هزینه‌های زندگی، سفرهای داخلی را برای مردم دشوار کرده و باعث کاهش رزروهای هتل شده است.

نور دومان مالک هتلی در شهر چشمه است که یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در غرب ترکیه به شمار می‌رود.

او می‌گوید: «تنها به خاطر نزدیکی این هتل به دریا است که می‌توانم اتاق‌هایم را پر کنم. هتل‌های دیگر که در مناطق داخلی قرار دارند با مشکلاتی روبرو هستند. همه ما ناچار شدیم قیمت اتاق‌ها را کاهش دهیم. هزینه‌های برق و سایر هزینه‌ها افزایش یافته است.»

نرخ رسمی تورم در ترکیه در حال حاضر ۶۱.۸ درصد است.
نور بر این باور است که حتی مهاجران ترک مقیم اروپا هم، که معمولاً در تعطیلات به ترکیه برمی‌گردند، امسال تصمیم به سفر به ترکیه نگرفته‌اند.
اثر گردشگردی ورزشی
به گفته مسئولان ترکیه، رویدادهای ورزشی مهمی که امسال تابستان در اروپا برگزار شدند، در کند شدن رشد تعداد گردشگران در ترکیه اثر داشته‌اند.
پاریس در طول سه هفته میزبانی المپیک ۲۰۲۴ پذیرای بیش از ۱۱.۲ میلیون گردشگر بودآلمان از ۱۴ ژوئن تا ۱۴ ژوئیه امسال میزبان مسابقات یورو ۲۰۲۴، قهرمانی فوتبال اروپا بود و انتظار می‌رفت که بیش از ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی به خاطر این مسابقات به کشور سفر کنند.

پاریس در سه هفته‌ای که میزبان المپیک ۲۰۲۴ بود، پذیرای بیش از ۱۱.۲ میلیون گردشگر بود.

با توجه به تأثیر این رویدادهای ورزشی، محمد نوری ارصوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، گفته است که افزایش تعداد گردشگران تا سپتامبر به کندی ادامه خواهد یافت.

او همچنین گفته است که پس از آن، تعداد افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند، افزایش خواهد یافت.

این وزیر گفته است: «آمارهای کنونی نشان می‌دهد که تا پایان سال می‌توانیم به هدف خود، یعنی ۶۰ میلیون بازدیدکننده، برسیم یا حتی با افزایش ۶ درصدی، آن را پشت سر بگذاریم.»
جذابیت جزایر یونان
آقای ارصوی می‌گوید تصمیم یونان به کاهش محدودیت‌های ویزا برای شهروندان ترکیه نیز در کاهش نرخ اِشغال هتل‌ها در چندین شهر توریستی ترکیه مؤثر بوده است.

اوایل امسال، مقامات یونان برنامه‌ای برای صدور ویزای فوری معرفی کردند که به گردشگران ترکیه این امکان را می‌دهد که هنگام ورود به ده جزیره یونانی در دریای اژه، ویزا دریافت کنند.

در نتیجه، توجه شهروندان ترکیه به این مقاصد بیشتر شد و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اشاره کردند که علیرغم افزایش نرخ ارز، جزایر یونان نسبت به ترکیه ارزان‌تر به نظر می‌رسند.
بسیاری می‌گویند که هتل‌ها یا رستوران‌های یونان در مقایسه با هتل‌های ترکیه بسیار ارزان‌تر هستندگزارش‌ها حاکی از آن است که دولت تلاش کرده است با کنترل نرخ ارز، به مقابله با تورم بپردازد.

فیروز باغلی‌کایا، رئیس انجمن گردشگری تورساب ترکیه می‌گوید: «افزایش نرخ ارز همچنان بسیار کمتر از افزایش هزینه‌ها بوده است، که منجر به افزایش قیمت‌های سفر، به ویژه در بخش اقامتگاه‌ها شده است.»

تارکان آقیوز، مالک یک هتل و رئیس انجمن مالکان هتل در مرکز تاریخی استانبول، نیز با این نظر موافق است و بیان می‌کند که گردشگرانی که عمدتا از کشورهای بالکان یا عرب می‌آیند، به دلیل هزینه‌های بالای پوشاک و غذا، یونان را به ترکیه ترجیح می‌دهند.

او می‌گوید: «ما هیچ درآمدی نداریم و خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم آنچه هزینه می‌کنیم را تامین کنیم. در مقایسه با سال گذشته، هزینه‌های ما سه برابر شده، در حالی که درآمد ما ثابت مانده است.»
مصر، مراکش، تونس و دوبی با افزایش قیمت‌ها در ترکیه برای گردشگران جذاب‌تر شده‌اندبسیاری از حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی صورت‌حساب‌هایی از جزایر یونان را به اشتراک گذاشته‌اند و ادعا می‌کنند که هتل‌ها یا رستوران‌های یونان در مقایسه با ترکیه بسیار ارزان‌تر هستند.

یک کاربر در اکس، که پیشتر توییتر نامیده می‌شد، ادعا کرده بود که او چهار شب در جزیره لسبوس یونان اقامت داشته و مبلغی که پرداخته برابر با یک شب اقامت در آیوالیک، شهر تفریحی ترکیه در آن سوی دریای اژه، بوده است.

یک منتقد هنری در توضیح عکسی که به اشتراک گذاشته، نوشته است: «این یک مکان لوکس در نزدیکی ساحل جزیره خیوس است. قیمت‌ها بسیار پایین هستند. در مقایسه با ترکیه، اینجا تقریبا رایگان است.»

یک بازیگر ترکیه‌ای در مصاحبه‌ای گفت: «قیمت‌ها در جزیره ساموس نصف قیمت‌های بودروم [در آن سوی دریا] هستند. این وضعیت برای کشور ما غم‌انگیز است.»

به گفته کارشناسان گردشگری، با افزایش قیمت‌ها در ترکیه، مقاصد گردشگردی در مصر، مراکش، تونس و دوبی نیز برای گردشگران بین‌المللی جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند.
شهرت بد

علاوه بر قیمت‌های بالا، گزارش‌های متعددی از کلاهبرداری از گردشگران در شهرهای تفریحی نیز ممکن است در تصمیم مسافران خارجی نقش داشته باشد.

ماه گذشته، یک مکان تفریحی در آنتالیا، که یکی از مقاصد تعطیلاتی در جنوب ترکیه است، با دریافت ۱۲۰۰ لیر (۳۵ دلار) برای دو لیوان آب انار، جنجال بزرگی را به وجود آورد.

به لطف مداخله مقامات محلی، پول گردشگر بازگردانده شد.

تارکان آقیوز، نماینده ۴۰۰ هتل در مرکز تاریخی استانبول، می‌گوید: «شهرت بد ناشی از چنین اقداماتی یا به عنوان مثال ممنوعیت اخیر و فیلتر کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام - هرچند برای مدتی کوتاه - به مشکلات صنعت گردشگری افزوده است.»

او می‌گوید: «قبلا می‌توانستیم آینده‌مان را پیش‌بینی کنیم، اما اکنون نگران هستیم.»
+91
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    بخاطر اینکه دزد هستند. کلاهبرداری و اضافه شارژ کردن و دبه کردن اصلا شده عادی. یکی از دوستان رفته استانبول قرار بوده برگردند هتل یک تاکسی قیمت داده 250 لیر بعد که آوردشون دم هتل یارو گفته نه 250 دلار . حالا بحث و دعوا که تو تاکسی متر داری اصلا قیمت چرا به دلار میدی یارو زیر بار نمی رفته و بقیه ترکها هم ریختند سرشون که قیمت داده همون بوده. دزدخونه کامل هستش
    7
    154
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند

    ترکها کلاهبردار و دزد هستن و رفتارى خیلی بدی با مسافران و گردشگران دارن حتی در ترانزیت فرودگاه امیدوارم بدتر و بدتر این بشه با همه ملل درگیر هستن.
    9
    151
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد

    کمی تعجب آور است که در باره مردم یک کشوری که آمار رسمی تورم در آنجا بالای ۶۱٪ است، و مردم آنجا با درد و محنت روزگار میگذرانند، اینقدر توهین آمیز اظهارنظر کنیم. من هم با پیشدواریهای خیلی بد به ترکیه سفر کردم، اما مردم رنجدیده آنجا را که اینهمه بدبختی بعد از آن زلزله وحشتناک، و این تورم کُشنده را تجربه میکنند و کشورشان حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و با این افزایش بهره جانفرسا روزگار را به سختی پیش میبرند، را اینقدر مورد فحاشی، افترا و تهمتهای شنیع قرار دهیم. کمی انصاف داشته باشیم، هر چند که منکرِ وجودِ محدودی افراد متقلب و بزهکار هم نیستم. این قبیل افراد در همه جا حضور دارند. تجربه من از آنجا، مشاهده مردمی دردکشیده، اما همچنان سعی به رعایتِ همه شئونات انسانی بوده است.
    110
    20
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    واقعیت - تهران، ایران

    خدمتی که جمهوری اسلامی با اومدنش به کشور های منطقه ازجمله ترکیه کرد باورنکردنیه،این ترک ها راهزن بودن این حرف منو شوفر تریلی های ترانزیت و راننده اتوبوس های توریستی دقیق میدونن.حالا بعدی انقلاب ایران شده قطب توریستی .دقت کردین هیچ عکس و یا فیلمی قبل از جنگ از آبادان و خرمشهر خیلی کمه و معدود خبر گذاری هایی روش کار میکنن!!!بهشت خاورمیانه بودن …اون خدابیامرز برنامه دبی رو برای خرمشهر و کیش داشت که با آمدن این نوجاس (نجسها)اصلا برنامه عوض شد و عراق این همه هرز با کشور ما داره چرا باید اول خرمشهر رو آبادان را خراب می‌کرد؟؟؟!یا استان بلوچستان بخدا اگر به همین استان میرسیدن خودش از صنعت توریسم خرج مملکت رو میداد .کشورمون نابود شد مردمش هم بی تقصیر نیستن
    8
    117
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند

    بلیط هواپیما به ترکیه شده شصت یورو ولی از فرودگاه تا هتل تاکسی میگیره صد یورو ، با یک هفته اقامت تمام پول آدم ته میکشه بس که این کشور بی صاحب شده پلیس هم که شریک دزد شده و کاری هم نمی تونی بکنی
    5
    116
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Belgo - بروکسل، بلژیک

    ترکهاى ترکیه از قدیم راهزن بودن و الان هم به شیوه مدرن راهزنى میکنن بسیار بى فرهنگ بى ادب و نامرد و نمک نشناس هستن و همش در حال خودبزرگ بینى و افترا هستن
    7
    99
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آرش گرانه - برگن ، نروژ

    ترک ها کلی سرمایه ی ملت ایران را همراه خامنه ای و پاسدار ها غارت کردند - ۱۸ میلیارد دلار طلا ی قاچاق شده به ترکیه بواسطه پاسداران, راستی آن همه طلا چی شد؟ اسلامیست های ترکیه آن را سر کشیدن؟ پس بحران اقتصادی نوش جانشان! هیچ کشوری با حکومت آخوندی در ایران سودی نبرد که ترکیه برد.
    3
    76
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد

    paksan - ایران، ایران
    متاسفانه حق با شماست ، دوست من از امریکا به همراه خانواده ( همسر و‌دو‌نوجوان‌) به یک رستوران رفته و ماهی سفارش می‌دهند ، بچه ها و همسرش مشروب نخوردند و فقط او محدود مشروب خورد ، هنگام صورت حساب معادل ۸۵۰ دلار برایشان صورت حساب آوردند که این ماهی از گرون ترین نوع بوده و براساس وزن حساب کردند!!!! ، دقت‌کنید ۸۵۰ دلار ، روز بعد ۴ تا بستنی سنتی که با دلقک بازی و تردستی نمایش می‌دهند حدود ۵۵ دلار برایشان حساب کردند ، تا میبینند کودکان انگلیسی امریکایی صحبت میکنند قیمت ها ۳ برابر میشه
    2
    58
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

    با نهایت احترام به عقاید جمعی در پانویس این خبر، باید اضافه کنم، ترکها و توله هایش در باکو در مسابقات قهرمانی کشتی جهانی یا کشوری همیشه بااینکه مردانگی ورزشکاران ایرانی و فنون مردانه آنها در دنیا مشهور است، ورزشکاران ما را تحقیر کرده و با خریدن داور و غیره سعی در بالا بردن پرچمشان کردند. امثال این کثافتکاریها را میتوان در طول تاریخ حتی در چالدران به وضوح مشاهده کرد. یکی دیگر از بدبختیهای عصر جدید فرهنگی ما اینست که مظلوم نما و مظلوم پرست بار آمده ایم.حسسن بازی و شیعه شدن سه سوته ایرانیان سنی مذهب چهارصد و چند سال پیش، آنهم دقیقا سیاست کثیف استعمار عنگلیس در هند و سایر کشورهای جدیدالتاسیس منطقه بوده برای استحمار راحتتر مردم باهوش و ذکاوت این مناطق. ترکها همیشه در جنگها هم نه با رشادت و زور بازو بل با فریب و نیرنگ پیروز شده صاحب ملک و پادشاهی شدند. همان بهتر که در منجلابی خود ساختند دست و پا بزنند و سرانجام اعمال کثیف جمعی خودرا ببینند.
    0
    36
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Parsina - بروکسل، بلژیک

    شوربختانه هرچی درباره ترکیه از بدی و پلیدی و دزدیشون میگن درسته . ما هم پارسال که ترکیه رفتیم اگه یه کمی ترکی بلد نبودم نابود بودیم به گفته خودشون ترکها بخاطر گرونی و تورم وحشی شده ن وخودی و بیگانه نمی شناسن
    1
    53
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    با مرام - زوریخ، سوییس
    جناب - استکهلم، سوئد
    چه جملات و کلمه های اطو کشیده ای .
    0
    19
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    AKBAR_KACHAL - لندن، انگلستان
    این کامنت ها رو خوندم همش بد بیراه بود به ترکیه، شما که راست میگید پس چرا اینقدر میرید ترکیه ؟ایرانی ها رتبه دوم یا سوم رو دارند تو خریدن ملک یا مسافرت به ترکیه. حرف می‌زنید عمل هم کنید اگر بد هست نرید پول ها رو اونجا خرج کنید، اگر دبی بد هست نرید پول ها رو اونجا خرج کنید. فقط حرف حرف که چیزی درست نمیشه از خودتون شروع کنید
    5
    7
    شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    AKBAR_KACHAL - لندن، انگلستان
    ترکیه کشور زیبا ، دلباز ، غذای لذیذ ، آب و هوای خوب و آزادی اجتمایی قابل قبول دارد ، اکثر مردم آنجا هم خوب هستند ، اما توریست ها با بخش خاصی در جامعه ارتباط مستقیم دارند ، بازار ، رستوران ها ، کسبه ، رانندگان تاکسی ، و بطور آشکار در صورت ناشی بودن کلاهبرداری میشه ، لذا روشنگری لازمه ، اما کل کشور را نمیشه زیر سوال برد ، همه چیز سیاه و سفید نیست
    1
    1
    یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    hiwa68 - رتردام، هلند
    تورک ترکیه خیلی بی‌وجدان هستند. از شکم مادر میاند بیرون پاره یعنی پول را اول می‌بینند بعد ننه. مثل انگل هم زاد و ولد می‌کنند. به قول خودشان قوم تورک با این کار بزرگ و قوی میشود. آی‌کیو در حد صفر
    1
    2
    ‌سه شنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.