تلاش جمهوری اسلامی برای پیدا کردن راهی کم‌هزینه برای پاسخ به اسرائیل

بی بی سی: کسری ناجی، تل‌آویو
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد چهارشنبه شب در پاسخ به سوالی در مورد واکنش ایران به اسرائیل در زمانی که مذاکرات آتش‌بس برای جنگ غزه ادامه دارد، گفته است: «پاسخ ایران به اسرائیل با حداکثر غافلگیری انجام می شود.»

در حالی که در اسرائیل خطر حمله از سوی ایران تا حد زیادی کاهش پیدا کرده، تنش با حزب‌الله لبنان به اوج تازه‌ای رسیده تا جایی که دوباره به نگرانی‌ها از جنگی وسیع‌تر در منطقه دامن زده است.

تازه‌ترین تهدید ایران برای حمله به اسرائیل را خیلی‌ها اینجا جزئی از یک جنگ روانی می‌دانند که ایران در زمانی به راه انداخته که سرگرم بررسی گزینه‌هایش برای یک واکنش مناسب به ترور اسماعیل هنیه است. رهبر حماس سه هفته پیش در تهران ترور شد.

ایران وعده داده است که پاسخی سخت به اسرائیل خواهد داد. در بیانیه تازه دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده که پاسخ ایران «احتمالا در زمان و شرایط و به گونه‌ای خواهد بود که این رژیم (اسرائیل) کمترین احتمال را می‌دهد.»

در تل‌‌آویو که تا همین دو‌هفته پیش حمله ایران یا حزب‌‌الله یا هردو، هر لحظه انتظارش می‌رفت اوضاع امروز تا حد زیادی به حالت عادی برگشته است. مغازه‌ها و رستوران‌ها همه حالا باز هستند، رفت و آمدها عادی شده، و مردم که با رسیدن ساعات تاریکی قبلاً به خانه‌هایشان پناه می‌بردند، حالا تا دیروقت در خیابان‌ها و رستوران‌ها هستند و در کنار ساحل قدم می‌زنند.

به‌ نظر می‌رسد که ایران حالا در پی پیدا کردن راهی برای پاسخ دادن به اسرائیل است که برایش هزینه سنگینی نداشته باشد. بر کسی پوشیده نیست که اگر ایران به جنگی بزرگ وارد شود این جنگ نه تنها در مقابل اسرائیل که در مقابل آمریکا و بخش مهمی از دنیای غرب خواهد بود.
کسری ناجی در روزهای اخیر از تل آویو گزارش کرده است
در همین حال جنگ در دو سوی مرز اسرائیل و لبنان در روزهای گذشته هر روز شدت بیشتری گرفته است - بخصوص در پی حمله اسرائیل به چند انبار مهمات و تسلیحات حزب‌الله در دوشنبه شب گذشته - حمله‌ای که حزب‌الله به آن با پرتاب بیش از ۲۰۰ راکت به سمت اسرائیل پاسخ داد.

پاسخ اسرائیل هم در روزهای گذشته با شدت ادامه دارد. اینجا خطر حزب‌الله به مراتب خطری بزرگ‌تر از ایران ارزیابی می‌شود.

اینجا گفته می‌شود که حزب‌الله در کنار مرز اسرائیل ۱۵۰هزار موشک و راکت دارد که پرتاب آنها با تعداد زیاد در هر زمانی می‌تواند دفاع هوایی اسرائیل را دچار مشکل زیادی بکند و آن را تا اندازه زیادی بی‌اثرکند.

این امکان هم هست که اگر حزب‌الله چنین حمله‌ای را در سطحی وسیع شروع کند، ایران «هم با استفاده از فرصت» به آن بپیوندد و ضربه‌ای کاری به اسرائیل بزند.

اما اسرائیل هم امکانات زیادی دارد و از دفاع و حمایت نظامی آمریکا و قدرت‌های دیگر غربی و بعضی از کشورهای منطقه بر خوردار است.

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که هرگونه حمله ایران یا حزب‌الله را فوراً و به شدت پاسخ خواهند داد.

پاسخ اسرائیل می‌تواند برای ایران که اقتصادش تحت تحریم‌ها فلج شده، گران تمام شود. در این میان مذاکرات بین اسرائیل و حماس برای آتش بس و تبادل گروگان‌ها و زندانیان در جریان است. هرگونه حمله وسیع ایران یا حزب الله یا هر دو تلاشی برای جلوگیری از رسیدن به توافق تلقی خواهد شد - توافقی که مردم غزه و اسرائیل تشنه آن هستند.

ایران در تازه‌ترین بیانیه‌اش از طریق دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل گفته است پاسخش «به گونه‌ای خواهد بود که از یک اثر سلبی احتمالی تاثیرگذار بر آتش بس احتمالی اجتناب کند.»
+1
رأی دهید
-37

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

    راه حل ارزان و کم هزینه برای برادران عرزشی و فاقد تخم این است که همگی در یک ساعت بگید اسراییل خر است 😂😂😂😂 و زیاد هم طولش ندهید چون امکان حمله نظامی هنوز روی میزه 😂😂😂 زود جمعش کنید و دیگه هم حواستون باشه نه مهمون دعوت کنید که بیاد اینجا کتلت بشه و نه دیگه واق واق اضافه 😂😂😂
    0
    25
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران

    راه کم هزینه و همیشگی سیدعلی مفعول، قمبول قهرمانانه...
    0
    24
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    خوردن راسه رژیم کم هزینه ترینه
    0
    17
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    تو بهترین حالت می روند و یک تاجر بخت برگشته یهودی را سلاخی میکنند ، چند تا قبرستان یهودی را ویران ، و چند تا موشک را مثل فشفشه پرتاب میکنند ،بودند کسانی که دست از پا بیشتر دراز کردند ، قذافی با بمبگزاری در بک هواپیمای مسافربری در هلند خواست انتقام بگیره ، چند سال بعد با دشنه تو باسن ازش پذیرایی کردند ، صدام تکریتی خواست از کویت باجگیری کنه مثل موش از فاضلاب آوردنش بیرون ، ایران اگه نظم غرب و بنیان اسراییل را بطور جدی آسیب بزنه تاوان سختی خواهد داد ، اتاق فکر بیت رهبری این را میداند
    0
    14
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    ایران خیلی ترسو است
    3
    15
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    sahandogli - لندن، انگلستان
    حضرت آدم هم اول .....بود بعد آدم شد
    0
    5
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    sahandogli - لندن، انگلستان
    بچه مغول !تو هنوز زنده ای اردوغان پول پدرت هنیه را دزدید تو هنوز طرفدار ادوگاوی؟؟حضرت آدم هم قبل از اپچدم شدن مثل تو بود بعداً آدم شد ولی تو نوکر صفت بعید میدانم آدم بشی
    0
    3
    جمعه ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.