فارس نیوز: وزن بالای بالگرد ابراهیم رئیسی باعث سقوط آن شد؛ ستادکل نیروهای مسلح تکذیب کرد

 بقایای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی پس از سقوط در منطقه ورزقانرادیو فردا: خبرگزاری فارس می‌گوید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بررسی‌های دقیق خود را در مورد سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی تکمیل کرده‌اند و این اطمینان وجود دارد که یک «حادثه» رخ داده است. ستاد کل نیروهای مسلح ساعتی بعد این گزارش را رد کرد.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران چهارشنبه ۳۱ مرداد به نقل از یک منبع آگاه امنیتی گزارش داد نهادهای نظارتی و امنیتی در برآورد نهایی خود از سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی «عامل مشکوکی را شناسایی نکرده‌اند».

بر اساس این گزارش که سه ماه پس از مرگ آقای رئیسی و هیئت همراه او منتشر شده است، «وزن بالای بالگرد» در حالی که «وضعیت هوایی نامطلوب» بوده است، عامل مهم در عدم توانایی خلبان برای کنترل بالگرد بوده است.

فارس همچنین نوشته بالگرد حامل رئیسی حامل «دو نفر بیش از پروتکل‌های امنیتی» بوده و به همین دلیل وزنش بالا رفته است و بالگرد پس از مشاهده توده مه توسط خلبان، «قدرت کشش کافی» برای قرار گرفتن در ارتفاع مناسب را نداشته است.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش و در شامگاه چهارشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با تکذیب آن در بیانیه‌ای اعلام کرد این گزارش «مخدوش و از اعتبار ساقط است».

این ستاد همچنین اعلام کرد ادعای حضور دو نفر در بالگرد بر خلاف پروتکل‌ها که از عوامل سقوط اعلام شده، «از اساس کذب است».

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به طور رسمی اعلام کردند ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، و هیئت هشت نفره همراه او شامل حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در پی حادثه سقوط بالگرد در جنگل‌های منطقه ورزقان در استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

خبرگزاری‌های ایران ۱۸ ساعت پس از سانحه برای این بالگرد که هنگام بازگشت از نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان سقوط کرد، با یافتن لاشه آن پایان عملیات جست‌وجو و نجات و خبر کشته شدن رئیس دولت و وزیر خارجه ایران را تایید کردند.

در گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فارس آمده «بر اساس تدابیر امنیتی» بالگردها دارای جی‌پی‌اس نبودند و سامانه‌های این بالگردها از نوع مکانیکی بوده و «اساساً امکان خرابکاری از نوع جَمر و هک سامانه‌های الکترونیکی نیز منتفی است».

جَمر به دستگاه تولید پارازیت گفته می‌شود و «جَمینگ» به معنای ایجاد پارازیت عمدی برای اختلال در سیستم ارتباطی یا ناوبری اطلاق می‌شود.

این گزارش تأکید می‌کند نهادهای امنیتی «عامل انسانی»، «عوامل شیمیایی و مواد آسیب‌زا» و «هیچ عامل مشکوکی» را در این حادثه شناسایی نکرده‌اند.

هیئت مأمور شده توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای بررسی دلایل سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی، چهارشنبه ۹ خرداد در دومین گزارش خود اعلام کرد وقوع «انفجار ناشی از خرابکاری» و اختلال در ارتباط با آن و آثار «جنگ الکترونیک» پیش از این سانحه «منتفی» است.

در اولین گزارش این هیئت نیز اعلام شد: «آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.»
+3
رأی دهید
-40

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا

    بابا همینطور کشکی تعارف میکنین بیا بالا سوار شو اینطوری میشه دیگه حتما مسافرا چمدان و سوغات هم با خود بار کردند دهن رئیسی سرویس شد
    0
    29
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    از بس ناهار خورده بود
    0
    35
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    ج.ا تمام ضربات اسرائیل را در داخل کشور زیر سیبیلی کتمان می‌کند . احتمالا در آینده خواهد گفت که اسماعیل هنیه بعلت بیماری قلبی در گذشته بود .
    2
    31
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران

    معلومه از بس عینهو گاو خوردن دیگه،
    1
    23
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد

    بالگرد ابراهیم رئیسی توسط نیروهای اسرائیلی در خدمت حضرت اعظم خامنه ای معظم به درک رفت!
    1
    26
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران

    میگن چون ابی با همین هلیکوپتر تشریف برد آذربایجان باکو و همونجا اسراییلی ها دستکاریش کردن که تا برگشت زرتی رفت تو کوه . البته عجیبه پس اون دو تا هلیکوپتر اسکورت کناریش چرا گفتن ما هیچی ندیدیم ؟ - من که فکر میکنم عوامل ایرانی داخل سیستم که از حکومت تازی ها بیزارن چون خودشون نمیتونن کاری بکنن دارن با اسراییل همکاری میکنن که اقلا اسراییل که از فلسطین شروع به پاکسازی کرده ، ایرانی ها هم از داخل خود جمهوری اسلامی یه پاکسازی انجام بدن . خداییش ایران دیگه گند و کثافت این تازی ها کشیده شد
    0
    20
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    #شمشیر عدالت - نیمیخن، هلند
    اینا همه شایعاتیه که خود دستگاههای امنیتی درست میکنن، رییسی و خامنه ای حذفش کرد، دیگه فکر میکرد نفر اول مملکت یکی از مسئولین بعد از مرگش گفت هرکی رییس جمهور میشه باید بدونه نفر دوم مملکت
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Javid bad IRAN - استکهلم، سوئد
    پس عمام جمعه و اون بادیگارد روی زانوهای رئیسی و امیر عبداهیان نشسته بودند .
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    از بس دیزی و پیاز خوردند که ترکمون زدند ، محل سقوط عفونتی شده و تا سالها قابل عبور نیست
    0
    4
    ‌پنجشنبه ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.