آلن دلون، بازیگر مشهور فرانسوی، در ۸۸ سالگی درگذشت

اسطوره سینمای فرانسه آلن دلون پس از سال‌ها نبرد با بیماری در سن ٨٨ سالگی در خانه‌اش در شهر دوچی، دارفانی را وداع گفت.

سه فرزند آلن دلون در بیانیه‌ای اعلام کردند: «دلون در خانه‌اش در حالی که سه فرزند و خانواده‌اش در کنارش بودند، در کمال آرامش درگذشت.»

آلن دلون در ۸ نوامبر ۱۹۳۵ در دهکده‌ای به نام «سو» (به فرانسوی: Sceaux) در حوالی پاریس زاده شد؛ نام پدر او «فابیَن» و نام مادر او «ادیت» بود و زمانی که آلَن ۴ سال بیشتر نداشت، پدر و مادر او از هم جدا شدند و به‌ناچار سرپرستی او به خانواده دیگری واگذار شد.

او در خانه‌ای رشد کرد که روبروی یک زندان بود و آلَن با بچه‌های نگهبان زندان هم‌بازی بود؛ پس از چند سال، پدر و مادرخوانده او بر اثر حادثه‌ای کشته شدند و او دوباره تحت سرپرستی مادرش، که با یک قصاب محلی ازدواج کرده بود قرار گرفت.

او در دوران کودکی به دوچرخه‌سواری، فوتبال و رفتن به سینما علاقه وافری داشت؛ دُلون دوران تحصیل خود را در مدارس کاتولیک گذراند و از آنجا که پسر شلوغی بود، چندین بار از مدرسه اخراج شد و در ۱۵ سالگی به‌کلی درس و تحصیل را ترک کرد، سپس ناپدری‌اش به‌ناچار او را به مغازه قصابیِ خود برد تا این حرفه را به او بیاموزد؛ اما آلَن هیچ علاقه‌ای به این حرفه نداشت و در ۱۷ سالگی خانه را ترک کرد و به ارتش پیوست.

دلون در سال ۱۹۸۵ جایزه سزار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم داستان ما (۱۹۸۴) دریافت کرد؛ او در سال ۱۹۹۱ نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد؛ او در چهل‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برنده خرس طلایی افتخاری شد، همچنین در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

بازیگر شاهکارهایی نظیر «سامورایی»، «یوزپلنگ» و «کسوف» در سال‌های اخیر و وضعیت جسمی نامناسبی داشت و کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد؛ او نهایتاً پس از یک دوره مبارزه با بیماری در سن ۸۸ سالگی چشم از جهان فرو بست.
+46
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    همایون نروژ - اسلو، نروژ

    روحش شاد . از آخرین اسطوره های دوران جوانیمون
    2
    29
    یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    یک خوشتیپ از دنیا کم شد. فیلم سامورایی ایشون رو ببنید از روی این فیلم، فیلم لیون که آدم کش حرفه‌ایه اقتباس شده بسیار زیباست البته خدا بیامرز فیلمهاش همه خوب بودند.
    2
    12
    یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    golaleh - زاگرس، افغانستان
    مد موهای آلن دلونی در ایران. یادش خوش!
    0
    5
    یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.