به چه دلایلی یک زن به شوهرش خیانت می کند؟

العربیه: زنانی که به شریک زندگی خود خیانت می‌کنند بیشتر مجذوب جذابیت‌های جنسی و ظاهری معشوقه خود می‌شوند درحالی که اغلب آنها همچنان شریک زندگی خود را برای زندگی متاهلی ترجیح می‌دهند.

بر اساس یک تحقیق تازه که در شماره سپتامبر ژورنال «تکامل و رفتار انسان» چاپ خواهد شد، پژوهشگران روانشناسی تکاملی به بررسی زمینه‌های پیچیده خیانت زنان به همسران خود از جمله تلاش برای کسب «ژن خوب» از نظر ظاهر فیزیکی برای فرزندان، انتقام، تنوع‌طلبی و نارضایتی از رابطه با همسر خود پرداخته‌اند.

با اینکه هم خیانت زنان و هم مردان، چندین دهه است موضوع بحث در روانشناسی تکاملی است اما به نظر می‌رسد خیانت مردان کمتر از زنان به لحاظ علمی پیچیده باشد زیرا الگوهای جفت‌یابی و جذابیت جنسی برای مردان ساده‌تر است. نظریه اصلی در روانشناسی تکاملی آن است که یکی از انگیزه‌های اصلی زنان برای جفت‌یابی باروری است، بنابراین زنان ممکن است شریک زندگی فعلی خود را برای به دست آوردن شانس باروری بیشتر یا فرزندی با خصوصیات بهتر از معشوقه پنهانی را کنار بگذارند یا بطور پنهانی به هر دو رابطه ادامه بدهند. هرچند که روانشناسان فمینیست پس از آنا فروید این نظریه را که انگیزه باروری محرک اصلی در جفت‌یابی برای زنان است زیر سوال برده‌اند اما روشن است که به دلیل تفاوت‌های جنسی میل به باروری در بسیاری از زنان وجود دارد درحالی که میل به بارور شدن یا بارور سازی در مردان کمتر است.

پژوهشگران برای بررسی انگیزه‌های اصلی در خیانت زنان به همسران خود به بررسی روی 254 زن و مرد دگرجنس‌گرای انگلیسی زبان از 19 کشور مختلف پرداختند که درگیر خیانت بودند و سه متغییر اصلی ظاهر و مقبولیت جنسی، میزان جذابیت شخصیتی و قابلیت‌های والدینی مطلوب را مورد بررسی قرار دادند.

آنها همچنین معیارهایی قابل سنجش برای درک انگیزه‌های رابطه جنسی را نیز برای گروه مورد آزمایش تعیین کردند.

در این تحقیق، بطور کلی زنان، معشوقه خود را دارای جذابیت‌های جنسی بیشتر ولی در مقایسه با شریک زندگی خود دارای قابلیت‌های پدرانه کمتر ارزیابی کردند.

اما زنان معشوقه‌های خود را در این ارزیابی‌ها به شرکای زندگی یا همسران برای زندگی بلندمدت ترجیح نمی‌دادند این امر برخلاف نظریه «جایگزینی همسر»، نشان می‌دهد اصولا زنان در خیانت به دنبال جانشین کردن معشوقه به جای همسر نیستند و برای هر کدام نقش و ارزش جداگانه‌ای در نظر دارند.

مردان نیز در رابطه‌های پنهانی یا خیانتکارانه خود با زنان دیگر به دنبال جایگزین کردن آنها با همسر یا شریک زندگی فعلی خود نبودند و از این نظر برای زندگی مشترک مانند زنان، همسران خود را ترجیح می‌دادند.

انگیزه اصلی در خیانت هم در مردان و هم زنان تنوع‌طلبی جنسی و عاطفی بود که نشان می‌دهد برخی مردان و زنان ممکن است به دنبال تجارب جدید وهیجان‌انگیز خارج از روابط رسمی باشند. با این حال میل به انتقام به عنوان محرک اصلی برای خیانت در زنان بیشتر از مردان بوده و زنانی که احساس می‌کردند در رابطه زناشویی مورد ظلم واقع شده‌اند بیشتر برای انتقام و برقراری عدالت در باور خود به خیانت روی می‌آورند.

نیاز به احساس جذاب بودن برای مردان دیگر نیز یکی از عواملی بود که زنان را به خیانت ترغیب می‌کرد، احساسی که در ایران به آن «لوندی» کردن و رفتار عشوه‌آمیز برای جلب توجه مردان می‌گویند.

دور بودن از همسر، استرس و سایر متغییرهای موقعیتی هم درکنار تحت تاثیر مواد مخدر و الکل بودن یا افزایش ناگهانی تحریک‌پذیری جنسی از سایر عواملی بوده‌اند که در خیانت زنان موثر بوده‌اند. مکن مورفی، نویسنده اصلی این مقاله تحقیقی می‌گوید: خیانت راهکاری است که در خدمت سایر راهبردهای تکاملی بشر است، کسب منابع دیگری برای تامین نیازهای عاطفی و جنسی، جایگزینی شریک زندگی با تبدیل معشوق به همسرجدید و مهمتر از همه به دست آوردن ژن بهتر از نظر ظاهر فیزیکی برای فرزندان آینده دلایل خیانتکاری زنان است، با این حال اغلب زوج‌ها (و در این مطالعه خاص، زنان) به همسران خود وفادار می‌مانند و خیانت نمی‌کنند.
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.