مدیر حوزه علمیه امام مهدی: خدا شاهد است که ضعیف‌ترین قشر از نظر اقتصادی قشر طلبه‌ها هستند

به گفته روح‌الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی، ورود طلبه‌های جدید به حوزه‌های علمیه در سه سال اخیر ۵۰ درصد کاهش داشته استدویچه وله: روح‌الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی و از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران گفت که ورود طلبه‌های جدید به حوزه‌های علمیه در سه سال اخیر ۵۰ درصد کاهش داشته است.

او دلیل این امر را "مسائل اقتصادی" بر شمرد و گفت: «خدا شاهد است که ضعیف‌ترین قشر از نظر اقتصادی قشر طلبه‌ها هستند و حقوقی ندارند.»

قرهی با بیان اینکه دولت‌‌ها کمک چندانی به حوزه‌های علمیه نمی‌کنند، افزود: «شما بروید در حوزه علمیه قم، خانه‌های طلبه‌ها را ببینید که مستاجر هستند و حتی بعضا با موتور تردد می‌کنند. خیلی از این روحانیون اگر بخواهید حساب کنید، بدون تعارف می‌گویم، مثلا در ادبیات این‌ها می‌توانند فوق لیسانس دانشگاه داشته باشند، در فقه همین‌طور، حتی بعضی‌ها تا دکترا پیش بروند، ولی زندگی‌شان ساده و فقیرانه است که البته این خیلی خوب است.»

به گفته قرهی ایرادی ندارد که طلبه‌ای کار کند اما در اینصورت "از درس و تحقیق عقب می‌ماند و نمی‌تواند برای همه کارها وقت بگذارد."

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که حوزه‌های علمیه در ایران از جمله نهادهایی هستند که سهم چشمگیری را از بودجه سالیانه به خود اختصاص می‌دهند. برای نمونه بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه‌های علمیه در سال جاری ۷ هزار میلیارد تومان است. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.
+0
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    یه سوال دارم اینها چرا اینقدر قیافه کریه دارن ؟ چرا قیافه ادمیزاد ندارن ؟ نتیجه آمیزش چی و چی هستن ؟
    0
    12
    جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    golaleh - زاگرس، افغانستان
    اگه دروغ نگفته باشه درستشم همینه. مگه چکار می‌کنند که حقوق می‌گیرند. همین حرومشان باشه، کثافتای انگل!
    0
    5
    جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.