«تهران با قاچاق سلاح به اردن در پی محاصره کامل اسرائیل است»

یورونیوز: در حالی که اسرائیل همچنان خود را برای حمله قریب‌الوقوع ایران یا نیروهای نیابتی‌اش، از جمله حماس و حزب‌الله آماده می‌کند، کارشناسان امنیتی در گفتگو با فاکس نیوز هشدار داده‌اند که تهران اردن را به عنوان «جبهه تروریستی» بعدی خود در نظر گرفته است.

به گفته بهنام بن طالب‌لو، کارشناس ایران و پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، «اردن آخرین پایگاه و دژ برای نظم مورد حمایت غرب یا وضعیت موجود منطقه در قلب بخش شمالی خاورمیانه است.»

این کارشناس امنیتی به نفوذ فزاینده ایران و حمایت از نیروهای نیابتی نه تنها در غزه، سوریه، عراق و لبنان، بلکه در سرتاسر شبه‌جزیره عربستان، از جمله یمن و عمان اشاره می‌کند که در آنجا احساسات ضداسرائیلی به وضوح رو به افزایش است.

بن طالب‌لو می‌گوید: «رژیم به طور فزاینده‌ای از افزایش احساسات ضداسرائیلی بهره‌برداری کرده تا به بی‌ثباتی در اردن دامن بزند.»

نگرانی فزاینده در مورد چگونگی استفاده تهران از احساسات ضد اسرائیلی در خاورمیانه با هشدار روز دوشنبه اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل همزمان شد.

وی گفت که ایران در تلاش است تا «جبهه تروریستی جدیدی» را در شرق کشورعلیه مراکز عمده جمعیتی اسرائیل باز کند.

این مقام اسرائیلی مدعی شد که سپاه پاسداران ایران در حال هماهنگی با «نیروهای حماس در لبنان برای قاچاق سلاح به اردن و تأمین مالی نیروها در این کشور» با هدف ایجاد بی‌ثباتی در این کشور همسایه اسرائیل است.

اسرائیل کاتز همچنین اعلام کرد که سلاح‌های قاچاق از طریق مرز غربی اردن به مناطق یهودا و سامریا (همان کرانه باختری) منتقل می‌شود.

به ادعای وزیر خارجه اسرائیل، تمرکز ویژه در این میان بر اردوگاه‌های پناهندگان و هدف، برانگیختن احساساتی در همسویی با ایران است که مشابه آن اکنون در غزه و جنوب لبنان دیده می‌شود.

او افزود: «ایران به عنوان محور شر اکنون به طور مؤثر اردوگاه‌های پناهندگان در کرانه‌باختری را از طریق نیروهای نیابتی خود تح کنترل دارد و این امر سبب شده است که کاری از دست تشکیلات خودگردان فلسطینی برنیاید.»

مرز اردن با اسرائیل طولانی‌ترین مرز مشترک اسرائیل با هر کشور دیگر در منطقه است؛ طول این مرز حدود ۳۰۰ مایل گزارش شده که از بلندی‌های جولان در شمال آغاز و با عبور در امتداد کرانه باختری و دریای مرده، به خلیج عقبه منتهی می‌شود.

اگرچه هشدارهای اسرائیل کاتز با اوج‌گیری کم‌سابقه تنش‌ها میان اسرائیل و ایران همزمان شده است اما به ادعای فاکس نیوز، گزارش‌های محلی نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای قاچاق سلاح تحت هدایت ایران سال‌هاست که امنیت اردن را تحت تأثیر قرار داده است.

در فاکس نیوز می‌خوانیم: دولت اردن طی پنج سال گذشته به طور فزاینده‌ای تلاش کرده است تا عملیات‌ قاچاق سلاح به کشورش را متوقف کند و از شکل‌گیری سلول‌های تروریستی ضداسرائیلی در کرانه باختری جلوگیری به عمل آورد.

بهنام بن طالب‌لو، کارشناس ایران و پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به این شبکه آمریکایی می‌گوید: « این امر (قاچاق سلاح به اردن و بی‌ثباتی در این کشور) در نهایت می‌تواند به نفع جمهوری اسلامی باشد، زیرا به محاصره کامل اسرائیل منتهی خواهد شد.»

وی می‌افزاید: «تنها مانعی که در حال حاضر مقابل این سناریو ایستاده، حکومت سلطنتی اردن و قدرت سرویس‌های امنیتی این کشور است.»

مقامات اردن در پی تهدید تهران مبنی بر انجام حمله مستقیم علیه اسرائیل، طی هفته‌های اخیر تلاش کردند تا از طریق رایزنی با مقامات آمریکایی، اسرائیلی و همچنین ایرانی، تنش‌ها را در منطقه کاهش دهند.

اردن همچنین همزمان با تلاش برای حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام‌عیار در منطقه، هشدار داده است که اجازه نخواهد داد این کشور به میدان نبردی برای هیچیک از طرفین مناقشه تبدیل شود.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در همین راستا روز شنبه در گفتگو با رویترز تاکید کرد: «ما نخواهیم گذاشت که اردن به میدان نبردی برای ایران یا اسرائیل تبدیل شود. ما به ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها اطلاع دادیم که اجازه نخواهیم داد کسی حریم هوایی ما را نقض کرده و امنیت شهروندان ما را به خطر بیندازد.»
+11
رأی دهید
-20

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.