غذاهای تخمیرشده مانند کامبوچا چه مزایایی دارند؟

العربیه: مواد غذایی تخمیری مانند کامبوچا، کیمچی، کفیر، و سوسیس کلم به دلیل مزایای سلامتی احتمالی‌شان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این غذاها در وضعیت تخمیر قرار دارند که فرآیندی شامل رشد کنترل‌شده میکروبی است و به حفظ آنها و افزایش قابلیت جذب مواد مغذی توسط آنها کمک می‌کند.

سبک زندگی مدرن پیوسته تنوع میکروبی را در بدن انسان کاهش داده است، اما غذاهای تخمیری می‌توانند با معرفی میکروب‌های مفید که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، این مشکل را جبران کنند.

تخمیر می‌تواند تراکم مواد مغذی را افزایش داده و پروبیوتیک‌ها را تولید کند که برای سلامت روده مفید هستند. باکتری‌های زنده در غذاهای تخمیری می‌توانند به میکروبیوتای روده بپیوندند و ممکن است باکتری‌های مضر را کاهش دهند. غذاهای تخمیری همچنین ممکن است با تولید متابولیت‌هایی که اشتها را تنظیم می‌کند، خطر چاقی را کاهش دهند.

حتی بدون وجود باکتری‌های زنده، غذاهای تخمیری می‌توانند از طریق ترکیبات زیست‌فعال تولید شده در طول فرآیند تخمیر مزایای سلامتی ایجاد کنند. این ترکیبات شامل اسید لاکتیک هستند که خواص ضد التهابی دارند، و ممکن است مشکلات گوارشی را کاهش دهند. این غذاها همچنین می‌توانند محتوای گلوتن را کاهش دهند که برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مفید است.

تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای تخمیری ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشند. یک پژوهش نشان داد که مصرف‌کنندگان غذاهای تخمیری تنوع باکتریایی بیشتری داشته و سطوح بالاتری از اسیدهای چرب زنجیره کوتاه دارند که با سلامت روانی پایدار مرتبط هستند. پژوهش دیگری بر روی موش‌ها نشان داد که کامبوچا می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

غذاهای تخمیری در عین حال ممکن است مضراتی نیز داشته باشند. مثلا آنها می‌توانند آمینه ایجاد کنند که ممکن است در افراد حساس باعث سردرد شوند. محتوای بالای قند در برخی محصولات تخمیری و خطرات احتمالی آلودگی در غذاهای پاستوریزه‌نشده نیز از موارد دیگر نگرانی‌ هستند.

از لحاظ تاریخی تخمیر برای حفظ غذاها استفاده می‌شده است، اما اکنون به صورت صنعتی ایجاد می‌شود، که گاهی منجر به افزودنی‌هایی می‌شود که برخی از مواد غذایی تخمیری را تحت طبقه‌بندی غذاهای فوق فرآوری‌شده قرار می‌دهد.
+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.