تهران درخواست فرانسه، آلمان و بریتانیا برای خویشتن داری را «وقیحانه» خواند

 کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بی بی سی: ایران درخواست کشورهای غربی برای پرهیز از حمله به اسرائیل را «وقیحانه» خواند. ساعاتی پیش، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هشدار داد که ایران ممکن است در این هفته، حمله بزرگی به اسرائیل انجام دهد. در همین حال، اسرائیل می‌گوید برای مقابله با حمله احتمالی ایران در «بالاترین سطح هشدار» قرار دارد.

امروز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت درخواست‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا برای خویشتن داری، «فاقد منطق سیاسی، مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده خواهانه» است.

او گفت ایران برای استفاده «از حقوق خود از کسی اجازه نمی‌گیرد» و ادامه داد که کشورهای اروپایی بدون هیچ اعتراضی به اسرائیل «به صورت وقیحانه ای از جمهوری اسلامی ایران برای عدم اقدام تنببهی و بازدارنده علیه رژیم متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی خویش، درخواست می‌نمایند.»

ساعاتی پیش جان کربی گفت که آمریکا با ارزیابی اسرائیل مبنی بر اینکه احتمال تهاجم نظامی ایران موافق است و برای مقابله با آن آماده‌ می‌شود.

گزارش شده که یوآو گالانت، وزیر دفاع با دیگر مقام‌های ارشد نظامی، برای بحث درباره آمادگی دفاعی اسرائیل نشستی برگزار کرده است.

اقدامات دیپلماتیک آمریکا برای گفتگو و فشار بر ایران، یک روز پس رایزنی این کشور با رهبران غربی ادامه دارد.

در شبانه‌روز گذشته، کشورهای غربی در بیانیه‌ها و تماس‌هایی خواستار خویشتندار ایران شده بودند.

واشنگتن همچنین از ترکیه و دیگر کشورهای نزدیک به ایران در خاورمیانه خواست تا برای کاهش تنش با تهران گفتگو کنند.

جف فلیک سفیر آمریکا در ترکیه در عین حال با اشاره به تنش‌های میان رهبران ترکیه و اسرائیل گفت آنکارا به طور مستقیم در مذاکرات آتش‌بس مشارکت نداشته اما در تدارکات این گفتگو نقش بازی کرده است.

آقای فلیک همچنین با اشاره به کاهش شکاف آمریکا و ترکیه به ویژه در زمینه غزه گفت پس از آنکه آمریکا تلاش‌های فعالانه و دیپلماتیکی در زمینه آتش‌بس ایفا کرد، شکاف دو کشور کمتر شده است اما اختلاف‌هایی همچنان وجود دارد.

روز گذشته رهبران غربی در دو بیانیه مشترک جداگانه از ایران خواستند از تشدید تنش بپرهیزد و بر لزوم از سرگیری مذاکرات آتش‌بس فوری در غزه تاکید کردند.

رهبران آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در اواخر روز گذشته در بیانیه‌ای تاکید کرد که از اسرائیل در برابر تهاجم و تهدید تظامی ایران و متحدانش دفاع خواهند کرد. در این بیانیه آنها درباره پیامدهای امنیتی حمله ایران و افزایش تخاصم در منطقه هشدار دادند.

پیش از آن، رهبران بریتانیا و فرانسه و آلمان در بیانیه مشترک دیگری نوشته بودند جنگ باید اکنون پایان یابد و حماس هم همه گروگان‌هایی را که دارد آزاد کند و کمک‌رسانی به غزه آغاز شود. آنها در این بیانیه، از ایران و متحدانش خواستند تا از حمله بپرهیزند و هشدار دادند «مسئول اقداماتی هستند که فرصت صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد.»

روز گذشته، شماری از رهبران اروپایی از جمله کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا و اولاف شولتس صدراعظم آلمان در گفتگوی تلفنی جداگانه با رئیس جمهوری ایران از مسعود پزشکیان خواستند از شعله‌ور ساختن تنش در منطقه خودداری کند.

گزارش شده که مسعود پزشکیان در گفتگو با نخست وزیر بریتانیا بار دیگر بر «پاسخ تنبیهی به متجاوز را حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری» خوانده است.

وبسایت ریاست جمهوری ایران گزارش داده که آقای پزشکیان همچنین خواستار «ارتقای سطح روابط دو کشور و نیز آغاز مذاکرات هسته‌ای» شده است.

ایران اسرائیل را مسئول ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس می‌داند و تهدید کرده است که آن را تلافی خواهد کرد.

اسرائیل از اظهارنظر درباره کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران خودداری کرده است اما مسئولیت حمله هوایی به بیروت را که به کشته شدن فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله انجامید، به گردن گرفته‌ است.

در ساعات اولیه بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ هم ایران با صدها پهپاد و موشک کروز و بالستیک به اهدافی در اسرائیل حمله کرد که این اولین رویایی مستقیم دو کشور در ۴۵ سال گذشته بوده است. ایران اقدام نظامی فروردین‌ماه علیه تل‌آویو را پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق خواند.
+17
رأی دهید
-42

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    maradona - براتیسلاوا، اسلوواکی
    آخوندا منتظرن سه تا چیز تموم شه بعدا حمله کنن. یک: المپیک. دو/پیاده روی اربعین /۳. روزه ایام. تیشا باو که معادل ماه رمضان یهودی هاست. چون حداقل مانند کودک کش ها. نا جوانمرد نیستند که یهودی با زبان روزه کشته شود
    12
    5
    ‌سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    خدایاااااا..‌‌..‌ مجبور بودی مگه قربونت برم، اینا چیه خلق کردی اخه؟؟ حتی فرشته غضبت هم اینارو گردن نمی گیره ...ینی با اینا میشیم احسن الخالقین؟ آقا قبول نیس ادسر 😆....
    1
    11
    ‌سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Azadi hame - تهران، ایران
    خفه شو جاسوس اسراییل۰وقیح آخوندک ها هستند تو قرمساق جاسوس هار
    8
    9
    ‌سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    این راهزنهای جنایتکار و طرفداران کندذهنشون اینقدر نفهم و بی درایت هستند که نمیفهمند دلیل این درخواستهای اروپا و آمریکا برای خویشتنداری،جلوگیری از جنگ بزرگ و هزینه های سنگینش برای اونها هست،انگار هنوز نفهمیدند که اسرائیل باینبار با قدرت در پاسخ به حمله رژیم تهاجمی و سنگین پاسخ خواهد داد و در صورت بالاگیری جنگ تمام عیار،آمریکا حتی با همین بایدن یا کامالای دموکراتهم برای حمایت به حق از یارشان به رژیم حمله نظامی خواهند کرد و با توجه به نارضایتی شدیدتر مردم از آثار جنگ احتمالی مثل قطعی برق و کمبود مایحتاج احتمال قیام داخلی هم بسیار بالا رفته و ،بقای رژیم بشدت در خطر خواهد افتاد.
    0
    10
    ‌سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.