«لغو» مرخصی تمام خلبانان و کادر نیروی هوایی اسرائیل

 تصویر آرشیوی از جنگنده‌های اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیلرادیو فردا: همزمان با انتشار ارزیابی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل مبنی بر حمله گسترده جمهوری اسلامی به خاک این کشور در آینده بسیار نزدیک، نیروی هوایی اسرائیل مرخصی تمامی خلبانان و کادر خود را لغو کرد.

همزمان گروه هوایی لوفت‌هانزا و شمار دیگری از شرکت‌های هوایی لغو یا تعویق پروازهای خود به اسرائیل، ایران، اردن، لبنان و چند کشور دیگر منطقه را به دلیل نگرانی از بالا گرفتن تنش و رخ دادن درگیری نظامی تمدید کردند.

شبکه کان اسرائیل روز دوشنبه، ۲۲ مرداد، گزارش داد با نزدیک‌تر شدن به موعد احتمالی حمله ایران به اسرائیل، سرلشگر خلبان تومُر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، مرخصی تمامی خلبانان و سایر کادر این نیرو را لغو کرده است.

این دستور حاکی است سفرهای خارج از کشور پرسنل دائمی به منظور برگزاری جلسات و آموزش نیز مستلزم دریافت تاییدیه مجدد است.

شبکه کان روز یک‌شنبه نیز خبر داده بود که ارتش از تمامی نیروهای خود که در سفر به جمهوری‌های گرجستان و آذربایجان هستند، خواسته سریعا به اسرائیل بازگردند، زیرا این کشورها ممکن است در سیبل حملات ضد اسرائیلی از سوی جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از اقدامات انتقامی ایران از مرگ اسماعیل هنیه، رئیس کشته شده دفتر سیاسی حماس، باشند.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران که ساعاتی پس از حمله هدفمند ارتش اسرائیل در کشتن فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در بیروت رخ داد، تأکید رهبر جمهوری اسلامی ایران بر «خون‌خواهی» و وعده‌های دبیرکل حزب‌الله به تلافی، به نگرانی‌ها در منطقه و جهان دامن زده است.

مقام‌های ایرانی و گروه حماس، اسرائیل را عامل ترور اسماعیل هنیه معرفی می‌کنند هرچند اسرائیل تا کنون این اتهام را رد یا تأیید نکرده‌ است.

جامعه اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده که حمله ایران قریب‌الوقوع است و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در گفت‌وگوی تلفنی یک‌شنبه شب خود با همتای آمریکایی‌اش، لوید آستین، این ارزیابی را به آگاهی او رسانده است.

پس از این گفت‌وگو آمریکا اعلام کرد یک زیردریایی خود را نیز راهی منطقه خواهد کرد.

سران بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز روز دوشنبه از ایران و حزب‌الله خواستند از حمله به اسرائیل خودداری کنند. بیانیه رهبران این سه کشور نشانی دیگر از احتمال نزدیک شدن واکنش ایران و حزب‌الله به اسرائیل تلقی شده است.

همزمان گروه شرکت‌های هوایی لوفت‌هانزا دوشنبه اعلام کرد تعلیق پروازهایش به تل‌آویو، تهران، بیروت، امان و اربیل را تا روز ۳۱ مرداد به دلیل نگرانی از تشدید درگیری‌ها در منطقه تمدید کرده است.

لوفت‌هانزا افزود در این دوره از حریم هوایی ایران و عراق نیز استفاده نخواهد کرد.

گروه هوایی لوفت‌هانزا شامل خطوط هوایی سوئیس، اتریش، بروکسل و یورووینگز نیز هست.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش دادند شرکت رایان‌ایر پروازهایش را دست‌کم تا پنجم شهریور به تل‌آویو و از مقصد تل‌آویو لغو کرده است. رایان‌ایر در میان کمپانی‌های پروازهای ارزان‌قیمت محبوب برای اسرائیلی‌ها است.

با تشدید وضعیت جنگی در منطقه، از بیش از ۱۲۰ شرکت هوایی که به اسرائیل پرواز می‌کردند، اکنون تنها کمتر از ۳۰ شرکت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ایران اعلام کرده از مرگ هنیه، که اسرائیل در آن مسئولیتی نپذیرفته انتقام خواهد گرفت و حزب‌الله نیز وعده تلافی‌جویی از مرگ فواد شُکر، فرمانده نظامی خود را داده که در ضاحیه بیروت کشته شد. اسرائیل مسئولیت مرگ شکر را پذیرفت.
+31
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۳
    خداوند - آسمان، ایران

    آخه چرا کاری کنی که بعدش به چیز خوردن بیفتی! 😄 از ترس گردن نگیری! 😁 آمریکا و انگلیس و تقی و نقی و زیر دریایی اتمی و فلان و بیسار و شوهر ننه بیان کمکت 😁
    57
    1
    دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    خداوند - آسمان، ایران
    کودن بودن این بسیجی ارزشی ها باز نمایان شد،ابله هنوز نمیفهمه وقتی اسرائیل اون عرب تروریست رو تو تهران زیر ریش رهبر و تو مهمترین مراسم سیاسی رژیم ترکوند،همه اش حساب شده و برای زدن چند هدف همرمان بوده و پیشبینی همه رفتارهای رژیم رو کرده.
    0
    26
    دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Ali Nazari - میامی، ایالات متحده امریکا
    اینها همش حرف است. خامنه آی و سپاه دزدش مثل سگ مینرسند و هیچ غلطی نه می‌توانند بکنند نه جرات کردنش را دارند.
    0
    16
    دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.