احمد دنیامالی،نامزد وزارت ورزش، حامی قالیباف و کسی که بهترین قایقران زن ایران را کنار گذاشت

دنیامالی درتوییتی دولت پزشکیان را دولت مسدود دانسته و از قالیباف حمایت کرده بود: «نه به دولت مرعوب، نه به دولت مسدود، سلام بر دولت کارآمد و پیشرفت.»بی بی سی:بهناز میرمطهریان
احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش و جوانان در فهرست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، رییس جمهوری ایران، است. لیستی که پزشکیان به مجلس شورای اسلامی ارائه داده و برای نهایی شدن، در انتظار گرفتن رأی اعتماد خواهد بود.

او در حال حاضر نماینده مردم بندرانزلی در مجلس است و تا مدتی قبل هم ریاست هیأت مدیره باشگاه ملوان بندرانزلی را برعهده داشت.

او در سال ۱۳۳۹ در بندر انزلی متولد شده است و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی را از دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرک دکترای برنامه ریزی شهری را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت پزشکیان، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ هم مثل همه سال‌های گذشته، حامی محمدباقر قالیباف بود، حتی توییتی را به کنایه منتشر کرده بود که بعد از دیده شدن نامش در فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان، در فضای مجازی فراگیر شده است. دنیامالی در این توییت دولت پزشکیان را دولت مسدود دانسته و از قالیباف حمایت کرده بود: «نه به دولت مرعوب، نه به دولت مسدود، سلام بر دولت کارآمد و پیشرفت.»

با این حال پزشکیان او را در فهرست پیشنهادی کابینه‌اش قرار داد. یکی دیگر از نمونه‌های عجیب انتخابی رئیس‌جمهوری جدید ایران که مشخص نیست، طبق آنچه منتقدان می‌گویند، در نتیجه فشار نهادهای بالا دستی است یا نتیجه رایزنی و بده بستان برای گرفتن امتیاز در بخشی دیگر.

کارنامه احمد دنیامالی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های سیاسی و ورزشی است که در هر یک از این زمینه‌ها، نکات قابل توجهی برای بررسی دارد.
چهره سیاسی احمد دنیامالیاحمد دنیامالی در سال‌های ۸۳ تا ۸۹ همزمان معاون وزارت راه و ترابری و ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی بود.

بعد از آن اما به واسطه عضویت در چهارمین دوره شورای شهر تهران و سال‌ها حضور در سمت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در زمان حضور محمدباقر قالیباف در سمت شهردار تهران در پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند ساخت برج میلاد، تونل توحید، تونل رسالت، بوستان آب و آتش و تونل نیایش، یا ساخت مجموعه تفریحی ۱۳۸ هکتاری و دو هزار میلیارد تومانی «هزار و یک شهر» حضور داشت.

همزمان با پرونده‌ای که درباره فساد شهرداری قالیباف و تحت عنوان املاک نجومی رسانه‌ای شد، تعدادی از سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همکاری شرکت خصوصی تحت مدیریت دنیامالی، با نام شرکت «کریت عمران» با شهرداری تهران را مبهم و شبهه‌برانگیز می‌دانستند. در این بین انصاف‌نیوز در گزارشی پروژه‌های متعددی را معرفی کرد که کریت عمران به عنوان پیمان‌کار آن‌ها، با شهرداری همکاری می‌کرد. این اتهام‌ها اما در نهایت به طور رسمی مورد پیگیری قرار نگرفت و ثابت نشد.

دنیامالی در بحبحوحه اخبار مربوط به فساد شهرداری قالیباف گفته بود: «قطعاً شهرداری اشکالاتی از جمله فساد اداری نیز دارد و در این خصوص نیز مدیریت شهری نگرانی‌هایی را دارد ولی اینکه بگوییم فساد سرتاسر شهرداری را فرا گرفته است، درست نیست.»

او در زمینه حمایت از شهرداری و شخص قالیباف به عنوان شهردار، اظهارنظر بحث‌برانگیز دیگری هم دارد. بعد از اینکه در سال ۱۳۹۳، در جریان درگیری پیمانکار و یک دست‌فروش، دست‌فروش کشته شد، دنیامالی در گفتگویی با هفته‌نامه تماشاگران گفت: «اگر قرار باشد قالیباف برای قتل دست‌فروش عذرخواهی کند، باید صبح تا شب بگوید مردم ببخشید.»

البته دنیامالی بعد از حادثه پلاسکو در سال ۱۳۹۵، وقتی عضو شورای شهر تهران بود، خواستار بررسی ابهامات پلاسکو با حضور قالیباف، شهردار تهران در جلسه‌ای علنی شد. او درباره دلیل درخواست خود گفته بود: «جای سئوال است که با توجه به طولانی شدن آتش‌سوزی چرا دستور تخلیه صادر نشده و همچنین مستنداتی داریم که فرماندهی واحد و لازم در زمان بحران بخصوص در ۴۸ ساعت اولیه، وجود نداشته است.»
چهره ورزشی احمد دنیامالی
مدیریت ورزشی احمد دنیامالی هیچ‌گاه از مدیریت سیاسی او جدا نبوده است. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱، رییس فدراسیون قایقرانی بود. در همین مقطع عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ (ICF)، مسئول توسعه کانوئینگ در قاره آسیا، معاون فدراسیون جهانی دراگون بوت و عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار هم بود.

عضویت در هیأت مدیره باشگاه ملوان انزلی در مقاطع مختلف و در مقطعی مدیریت این باشگاه هم از جمله سمت‌های ورزشی دنیامالی به حساب می‌آید.

دوران وزارت محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت محمود احمدی‌نژاد، اما پرحاشیه‌ترین دوران کاری احمد دنیامالی در ورزش است.

دنیامالی، در اردیبهشت ۱۳۹۱ از سوی محمد عباسی برکنار شد. خبرگزاری ایسنا از قول یکی از نزدیکان دنیامالی دلیل این برکناری را اتهام‌های تصرف در اموال عمومی ورزش و دوشغله بودن دانست که وزارت ورزش درباره رییس پیشین فدراسیون قایقرانی مطرح کرده بود.

بعد از این اتفاق، در خرداد ۱۳۹۱، رئیس کنفدراسیون بین المللی قایقرانی، در نامه‌ای با اشاره به روند غیرقانونی برکناری دنیامالی، فدراسیون قایقرانی ایران را به طور موقت تعلیق کرد و از وزارت ورزش درباره دلایل برکناری رییس این فدرسیون توضیح خواست.

در همین بین به دلیل شکایت وزیر ورزش از دنیامالی، دادگاه شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت، او را به ۶ ماه انفصال از خدمات دولتی، محکوم کرد و دنیامالی تا مدتی ممنوع‌الخروج بود.

خبرگزاری تسنیم در ۶ بهمن ۱۳۹۲، در گزارشی نوشت: «نامه‌ای از سوی خوزه پرونا لوپز، رئیس فدراسیون جهانی قایقرانی (کانوئینگ)، خطاب به شوکن ناریتا (رئیس کنفدراسیون قایقرانی آسیا) ارسال و در آن به صراحت اعلام شد که تعلیق قایقرانی ایران به خواست دنیامالی صورت گرفته است.»

وقتی دنیامالی پس از فرآیند پرحرف و حدیث تأیید صلاحیتش برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون، چند روز بعد از انتشار گزارش تسنیم، بار دیگر رییس فدراسیون قایقرانی شد، در پاسخ به این موضوع به خبرگزاری ایرنا گفت: «تاکنون نامه‌نگاری نکردم و نامه‌ای با امضای من وجود ندارد که به فدراسیون بین‌المللی ارسال شده باشد. من نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی هستم و این طبیعی است که مسئولان قایقرانی دنیا خیلی سریع از اتفاقات پیش آمده مطلع شوند.»

او اما تنها چند هفته بعد از انتخابش به عنوان رییس فدراسیون قایقرانی با اعلام اینکه اعضای شورای شهر تهران، با استعفای او در شورا مخالفت کرده‌اند، از ریاست فدراسیون استعفا کرد تا به سمت قبلی‌اش در شورای شهر بازگردد.
رابطه پرچالش دنیامالی با ورزش زنانهما حسینی پرچمدار ایران در المپیک پکن بوددر کارنامه ورزشی احمد دنیامالی، نمونه‌هایی از برخوردهای بحث‌برانگیز او با زنان ورزشکار وجود دارد. یکی از آن‌ها مربوط می‌شود به تأثیری که او در ممنوع‌الفعالیت شدن یکی از بهترین پاروزن‌های زن ایران در ۲۰ سالگی داشت.

هما حسینی، قایقران و پرچمدار کاروان المپیک ایران در پکن، بعد از این مسابقات، در کمال تعجب ورزش را کنار گذاشت و وقتی از او درباره دلیل این تصمیم پرسیدند، در گفتگوی مفصلی با خبرگزاری مهر، احمد دنیامالی، رییس وقت فدراسیون را عامل این موضوع دانسته بود.

حسینی در سال ۱۳۸۸ در اعتراض به شرایط نامساعد تیم ملی به دنیامالی گفته است: «اگر قرار است روال به این صورت بماند از تیم ملی خواهیم رفت.» پاسخ او این بوده که: «بروید!»

بعد از اینکه حسینی دانشگاه تهران قبول می‌شود و درگیر درس و دانشگاه بوده، به رییس فدراسیون می‌گوید: «خیلی وقت نمی‌کنم همراه سایر پاروزنان در اردوهای تیم ملی شرکت کنم. می‌خواهم خارج از تیم و در دریاچه آزادی تهران تمرین کنم.» و در کمال تعجب دنیامالی به او گفته: «حق نداری دست به پارو بزنی.»

از دیگر تقابل‌های مجموعه تحت مدیریت او با زنان می‌توان به انحلال تیم زنان ملوان در زمان حضور او در هیأت مدیره باشگاه ملوان بندرانزلی اشاره کرد. در سال ۱۳۹۵، تیم زنان این باشگاه به‌رغم محبوبیتی که بین هواداران زن دارند، از سوی مدیران باشگاه منحل شد.

در اطلاعیه‌ای که برای توضیح این تصمیم منتشر شد، این‌طور آمده است: «بزرگ‌ترین دلیل این تصمیم را باید در مواردی جست و جو کرد که نمی‌توان در یک جامعه اسلامی آنها را مطرح نمود. به دلایلی کاملا غیرمادی که تأکید می کنیم از بیان آنها به طور واضح در رسانه‌ها باید خودداری کرد، تصمیم نداریم تیم بانوان داشته باشیم.»

در کنار همه این‌ها اما خب وقتی از سعید فائقی معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی، درباره انتخاب دنیامالی به عنوان گزینه وزارت ورزش می‌پرسند، می‌گوید: «احمد دنیامالی انتخاب درستی برای حضور در وزارت ورزش بوده و می‌تواند بخصوص در عرصه بین‌المللی روزهای موفقی را رقم بزند.»

«دنیامالی در جذب سرمایه برای ورزش هم موفق بود و زمانی که در فدراسیون قایقرانی حضور داشت در این بخش فوق‌العاده عمل کرد. الان هم اگر زحمت بکشید و سری به منطقه آزاد انزلی بزنید به این نکته پی می‌برید که او چقدر اثرگذار بوده و در طول چهار، پنج سال توانسته آنجا را به رشد جالبی برساند.»
+4
رأی دهید
-15

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    متاسفانه فقط می توانیم شاهد داشتن عده ای احمق و بی سواد و دزد و آدم کش بعنوان مسئولان حکومتی باشیم و اینکه شخصی آگاه و دلسوز و متخصص انتخاب شود در نظام کثیف اسلامی امکان نخواهد داشت
    0
    5
    دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    خواری و خفت مردمی را سزاست که برای آزادی خود قدمی برنمی دارند 😡
    0
    2
    دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.