عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: عملیات غافلگیرانه علیه اسرائیل ممکن است «سه تا چهار روز» ادامه یابد

یورونیوز: در شرایطی که در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران تنش‌ها در منطقه بالا گرفته است، یک مقام مجلس ایران گفته است عملیات هوایی در پاسخ به اسرائیل «غافلگیرانه» بوده و ممکن است «سه تا چهار روز طول بکشد».

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز شنبه ۲۰ مرداد (۱۰ اوت) درباره احتمال حمله تلافی‌جویانه به خاک اسرائیل گفت: این عملیات «حتما غافلگیرانه انجام خواهد شد و حتی ممکن است سه تا چهار روز هم طول بکشد. اما جمهوری اسلامی حتما تبعات چنین حمله‌ای را می‌پذیرد و خود را برای اتفاقات احتمالی بعدی آماده خواهد کرد.»

وی با اشاره به حمله موشکی و پهپادی دفعه گذشته ایران به اسرائیل در ۲۵ فروردین امسال گفت هدف تهران از آن‌ حمله این بود که «می‌خواستیم به آمریکایی‌ها ثابت کنیم ایران قادر است از چتر حمایتی ایجادشده بر سر اسرائیل عبور کند و خاک این کشور را هدف قرار دهد.»

وی اضافه کرد: «به‌نوعی می‌خواستیم بازدارندگی خودمان را نشان بدهیم، ولی این‌بار حتما موضوع را به اطلاع دشمن نخواهیم رساند.»

محمدباقر قالبیاف، رئیس مجلس ایران، نیز روز یکشنبه گفت اسرائیل باید «منتظر مجازات سخت» باشد. وی اضافه کرد: «خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه دینی و ملی خود می‌دانیم».

اظهارات اعضای مجلس ایران درباره جزئیات احتمالی حمله به اسرائیل در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در هفته گذشته به دفعات از حمله قریب‌الوقوع به خاک اسرائیل صحبت کرده‌اند.
بقایای موشک بالستیک سقوط کرده سپاه پاسداران در اسرائیلدر یکی از این موارد علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی، در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود «فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌‌ای طی شده و مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی‌فهمد فراهم شده است.»

در همین حال نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز اطمینان داده است که پاسخ به اسرائیل در مورد ترور اسماعیل هنیه «حق تهران» بوده و این کار انجام خواهد شد.

دفتر نمایندگی ایران در نیویورک در بیانیه‌ای گفت: اسرائیل «امنیت ملی و حاکمیت ما را از طریق اقدام تروریستی اخیر خود نقض کرده است. با این حال ما امیدواریم که پاسخ ما به موقع و به گونه‌ای انجام شود که به آتش‌بس احتمالی [در غزه] لطمه نزند.»

ناظران می‌‌گویند ایران به استناد مواضع مقامات رسمی قاعدتا باید عملیاتی نظامی را بر ضد اسرائیل انجام دهد، هرچند ابعاد زمانی و مکانی آن تابع فاکتورهای مهم دیگری هستند که در راستای منافع ملی کوتاه ‌مدت و دراز مدت جمهوری اسلامی قابلیت بازتعریف دارند.

این ابعاد می‌توانند طیفی گسترده از حمله‌ای محدود و کنترل شده به مراکز نظامی اسرائیل تا هجوم گسترده بالستیکی و پهپادی به مراکز غیرنظامی اسرائیل از طریق عملیات هماهنگ با شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن را شامل شوند.
اتاق فرماندهی عملیات ناوشکن یواس‌اس لابون آمریکااین در شرایطی است که گزارش شده است ایالات متحده طی هفته گذشته با تحرکات دیپلماتیک ایران را تحت فشار گذاشته تا از تصمیم خود درباره انتقام‌جویی از اسرائیل دست بردارد.

یک مقام آمریکایی به نشریه وال استریت ژورنال گفته است واشنگتن به ایران به صورت روشن هشدار داده که در صورت انجام حمله بزرگ ضد اسرائیل، دولت تازه‌ منتخب و اقتصاد این کشور ممکن است «ضربه‌ای ویرانگر» و «عواقبی جدی» را متحمل شود.

در روزهای گذشته پهپادهای گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق پایگاه‌ متعلق به نیروهای ایالات متحده در شمال شرق سوریه را هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا گفته است که چند پرسنل نظامی این کشور و ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در حمله به پایگاه «خراب‌الجیر» در حومه حسکه زخمی شده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

پیش از این در روز دوشنبه هفته گذشته در حمله راکتی گروه ناشناس «الثوریون» به پایگاه عین‌الاسد در عراق حداقل پنج نظامی آمریکایی مجروح شده بودند.
+6
رأی دهید
-29

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد
    از این جمله این نتیجه رو میگیریم که اگر دفعات قبل بعد از پرتاب آبگرمکناشون کل دنیا یکی دو روز مسخرشون میکردند دفعه آینده حدود یک هفته مورد ظنز و مسخره دنیا قرار خواهند گرفت🤣🤣. رزل تر و پست تر از آخوند خود آخونده.
    0
    5
    یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    دوشنبه - تهران ، ایران
    بمیر زاغارت مفعول 🕷️
    0
    5
    یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Azadi hame - تهران، ایران
    جاسوس های اسراییل و روس و آمریکا رامیشناسید ؟ احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و محمدباقر قالبیاف، رئیس مجلس ایران،علی شمخانی، مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی،نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ۰بهمین سادگی۰ و ووووو
    0
    2
    یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.